Salo varaa rahaa Tunnin junan hankeyhtiöön – katso, kuka äänesti valtuustossa ja mitä

8
Salon kaupunginvaltuusto käsitteli ensi vuoden talousarviota lähes yhdeksän tuntia maanantaina.

Salo varaa rahaa sekä Tunnin junan hankeyhtiöön että vesihuollon yhtiöittämiseen. Asia selvisi valtuuston budjettikokouksessa maanantaina.

Varaus vesihuollon yhtiöittämiseen meni läpi suuremmitta puheitta. Tunnin junan varaus hyväksyttiin keskustelun jälkeen äänin 34–15 (1 tyhjä, 1 poissa).

Kaupunginhallitus esitti kaikkiaan 15 miljoonan euron varausta osakkeiden ostoon. Summasta kymmenisen miljoonaa euroa on tarkoitettu vesiyhtiöön ja enintään viisi miljoonaa oikorataa suunnittelevaan hankeyhtiöön. Summat täsmentyvät kevään aikana.

Valtuustossa Jaana Haapasalo (sit.) esitti, että määräraha Tunnin junan osakkeisiin poistetaan kokonaan. Hänen mielestään oikorata herättää salolaisissa vastustusta, ja asukkaita on kuunneltava.

– VR:n junaliikenne ei toimi nyt, eikä toimi todennäköisesti tulevaisuudessakaan. Mielestäni rantaradan korjaus valtion rahoituksella on ainoa Saloa hyödyttävä ratainvestointi, Haapasalo perusteli.

Simo Vesa (sd.) kannatti esitystä ja sanoi, ettei hyväksy Lukkarinmäen silpomista eikä asukkaiden tuskaa. Hänen mukaansa suurin osa salolaisista vastustaa hanketta.

Jerina Wallius (kok.) kannatti Haapasaloa ja sanoi, että Tunnin juna vain lisää Salon ilmastovelkaa.

Mikko Lundénin (ps.) mielestä kuntia ei tule ajaa valtion hankkeiden rahoittajiksi. Hänen mielestään Salon ei pitäisi sitoutua hankeyhtiöön ennen neuvotteluja.

Asko Määttänen (kesk.) kannatti Haapasalon esitystä ja sanoi, ettei kuntien tule osallistua valtion infran kuluihin. Hän kauhisteli, kuinka paljon Salolta vielä lypsetään hankkeen avulla.

– Tähän ei kannata laittaa pennin latia, Määttänen totesi.

Pertti Vallittu (kok.) piti tärkeänä, että Salo olisi neuvottelupöydissä mukana. Hän ihmetteli, miksi pari vuotta sitten kärkihankkeeksi nimetty rata ollaan nyt valmiit lyömään alas.

Osmo Friberg (kok.) sanoi, ettei nopein juna pysähtyisi Salossa. Hän sanoi junamatkustajien arvostavan enemmän sitä, että nykyiset junat kulkisivat ajallaan.

Mira Aaltonen (vihr.) nimitti Tunnin junaa Suomen suurimmaksi ilmastoteoksi, joka tuo monia hyötyjä.

Simo Paassilta (sd.) ilmoitti kannattavansa oikorataa. Hän muisteli, että Salossa vastustettiin aikanaan ankarasti moottoritietäkin, mutta nyt moni tien vastustaja on vaihtanut mielipidettään.

– Rata on tulevaisuutta, ja toivon, ettei tehdä sille yhtäkkistä torppausta.

Johanna Riski (kesk.) vastasi Paassillalle, että Halikosta löytyy toinenkin oikoradan kannattaja.

Saija Karnisto-Toivonen (sd.) oli ehdottomasti rahavarauksen kannalla. Hän toivoi, että päättäjät lopettavat puheet siitä, mitä mieltä salolaiset hankkeesta ovat.

– Kenelläkään ei voi olla tutkittua tietoa siitä, mitä salolaisten enemmistö ajattelee, Karnisto-Toivonen totesi.

Juha Punta (kok.) piti Tunnin junaa oivallisena kärkihankkeena, mutta ihmetteli, miksi se suunnitellaan väärin. Nopeus on haluttu mitoittaa 300 kilometriin tunnissa, vaikka 250 riittäisi hyvin. Ratalinjauskin on ”runtattu väärin”, ja lähempänä moottoritietä kulkeva linjaus olisi parempi.

– Tulevaisuuden kannalta tämä on Salolle tärkeä, Punta myönsi.

Timo Lehteä (kesk.) harmitti, ettei 15 miljoonan euron määrärahaa ole eritelty tarkemmin. Lehti toivoi tietoa, paljonko menee hankeyhtiöön ja paljonko vesiyhtiöön.

– Vesiyhtiö tulee vielä uudelleen valtuustoon, mutta kaupunginhallitus päättää hankeyhtiöön sijoittamisesta. Siksi tästä pitää keskustella valtuustossa nyt, Lehti muistutti.

Jaana Haapasalo (sit.) esitti, ettei Tunnin junaan varata rahaa. Äänestyskartta kertoo, mitä mieltä valtuutetut olivat asiasta.

8
Jätä kommentti

5 Comment threads
3 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
7 Comment authors
veronmaksaja

Moottoritien vastustuksesta on edelleen muistona numeroitu liittymä Salaistentien kohdalla. Liittymään ei rakennettu koska vastustajien perusteena oli kaupunkirakenteen sopimattomuus! Samat periaatteet pitääi ottaa nytkin käyttöön. Tämä raha on lisäksi pikkukustannus jos Salon konserniyhtiöiden jopa sataan miljoonaan nousevat vastuut kaukolämmön ja jätteenpolton tiimoilta toteutuvat. Rahaa on helppo jakaa kunhan se ei mene suoraan omalta tililtä ja pättämisestä saa jopa kokouspalkkion!

Make

Yllättävää. Siellä oli yksi perussuomalainenkin mukana äänestämässä JAA. Hienoa.

Kuntalainen K

Ideat, että Salon aseman pitäisi olla Piihovin lähellä kaipaavat rinnalleen laskelman, kuinka paljon enemmän paikallisen infran rakentaminen sinne Piihoviin saakka tulisi oikeasti maksamaan. Kyllä henkilölogistiikassa senaikaiset sähkötaksi- ja sähköbussiasemat tulee sijoittaa rautatieaseman välittömään läheisyyteen. Tuskin sitä infraa tulee kukaan muu kustantamaan kuin Salo itse. Nythän Piihovin ja Ollikalan väliä KT52:lla ei saatu edes asfaltoitua, vaikka se oli pahempi kuin Piihovista eteen päin. Edelleen tyrkytetään sitä olettamaa, että junat eivät muka pysähtyisi Salossa. Ei niiden kaikkien tarvitsekaan jos niitä liikennöi riittävän monta. Tuskin kukaan operoija jättää pysähtymättä Salossa jos täältä oikeasti halutaan kyytiin. Eihän ne kaikki pysähdyn edes Helsingin metropolialueella joka… Lue lisää »

Volkan

Kuntalainen K, miten ajattelit, että esimerkiksi Alhaisten tai Helisnummen asukkaat tulevat Piihoville, jos asema rakennetaan sinne? Ei mitään järkeä. Kyllä aseman pitää olla samassa paikassa, missä nytkin.

Kuntalainen K

Ok eli se tuli epäselvästi hintavertailulla esille, kiitos. Sitä juuri tarkoitin, että asemakokonaisuus tulee säilyttää nykyisellä paikallaan.

Turha projekti, nyt jo pääsee liikkumaan

Miten luulet Halikosta, Kuusjoelta tms. tulevan nykyiselle asemalle? Ne jotka asuvat keskusta-alueen ulkopuolella, ovat sitä mieltä,et aseman ei ole pakko olla keskustassa. Halikosta on nopeammin autolla Turussa, kun kumminkin tarvii ajaa asemalle väärään suuntaan, sä olet jo pitkällä moottoritiellä. Silti kaikki salolaiset maksaa ja monilla on asunnon tai pellon tai metsän menetys. Ja ihan vaan sen takia et joku olis hieman nopeammin perillä.

Tarkkailija A

Voisiko keskustelu keskittyä myös siihen, vastustetaanko oikorataa vai oikoradan linjausta? Aika harva on itse oikorataa vastustanut, mutta linjaus on menneestä maailmasta, eikä sille löydy kunnon perusteita. Miksi miljoonilla pitäisi rakentaa sutta jo syntyessään, joka ei tuo kaupunkiin mitään uutta?

Jos rata kulkee keskustan kautta ja vain keskusta-asukkaat voivat junaan nousta, niin silloin keskusta-asukkaiden määrän täytyisi radikaalisti nousta. Eli uusia tornitaloja savimaalle, asuntojen hinnat satojatuhansia, ja sieltä sitten asukkaat pendelöivät junalla Helsinkiin? Ketä kiinnostaa? Salon keskustaan muuttaa uutisten mukaan lähinnä eläkeläisiä, joista osa vielä viettää talvet Espanjassa. Mihin he junalla pendelöisivät päivittäin?

Muurlalainen

Raidelliikenteeseen littyvä mielenkiintoinen tutkimustulos Länsimetrosta näyttää yksityisautoilun lisääntyneen metron valmistumisen jälkeen. Yksi syy ovat kehnot liityntäparkit.

Rautatieaseman parkkipaikat ovat nykyäänkin Salossa täynnä. Miten on, jos jostain löytyy tunnin junaan lisämatkustajat. Mihin autot parkkeerataan, vai odotetaanko Salon keskustan hiljentymisen jatkuvan?

Eivät ne ole kuskustan asukkaita, jotka matkustelevat pääkaupunkiseudulle. Helsingin ydinkeskustastakin vähenevät jatkuvasti työpaikat ja siirtyvät esimerkiksi lentokentän suuntaan. Päättäjät, tehkää ihmeessä kysely, kenellä esimerkiksi Muurlan parkkipaikan käyttäjistä olisi mahdollisuus hyödyntää tuota tulevaisuuden junaa.