Nato-maiden johtajat jakelivat tulikivenkatkuisia kommentteja juhlakokouksen alla

0

Lontooseen sotilasliitto Naton juhlakokouksen alla saapuneet Nato-maiden johtajat vaihtoivat tiistaina riitaisia kommentteja.
Ranskan presidentti Emmanuel Macron syytti Turkin joukkoja toimimisesta toisinaan yhteistyössä äärijärjestö Isisiin yhteyksissä olevien taistelijoiden kanssa operaatiossaan Pohjois-Syyriassa.
– Turkki taistelee nyt rinnallamme taistelleita vastaan, ja joskus he toimivat Isis-tahojen kanssa, Macron sanoi yhdessä Yhdysvaltain presidentti Donald Trumpin kanssa pitämässään lehdistötilaisuudessa.
Macron sanoi, ettei suhteessa Isisiin voi olla monitulkintaisuutta. Hänen mukaansa Turkin toimet Isisin-vastaisessa taistelussa mukana olleita kurdeja vastaan ovat merkki koordinaation puutteesta.
– Olemme menettäneet yhteistyön Turkin kanssa turvallisuudessa, taloudessa, maahanmuuttoasioissa sekä Euroopan unionissa ja Ranskassa, Macron sanoi.
Nato-kokouksen on Macronin mukaan kirkastettava, miten sotilasliiton jäsenmaa voi olla osa liittoumaa ja ostaa samalla aseita Venäjältä. Tällä hän viittasi Turkin Venäjältä ostamaan S-400-ohjusjärjestelmään.
Lisäksi Macronin mukaan on selvitettävä, haluaako Turkki pysyä Naton jäsenenä, jos se aikoo toteuttaa uhkauksensa Baltian puolustustoimien viivyttämisestä. Turkin presidentti Recep Tayyip Erdogan on uhannut maansa estävän Naton Baltian puolustusta koskevien suunnitelmien päivittämisen, mikäli sotilasliitto ei nimeä kurdien YPG-taistelijoita terroristiryhmäksi.
Macron kommentoi Turkin toimia Syyriassa ja asemaa Natossa ennen tapaamistaan Lontooseen niin ikään matkustaneen Erdoganin kanssa.

Trump piti Naton kuvailemista aivokuolleeksi ilkeilynä

Macron sanoi lehdistötilaisuudessa myös seisovansa yhä aiemman, Yhdysvaltoja suututtaneen aivokuolema-kommenttinsa takana. Macron sanoi viime kuun alkupuolella viikkolehti Economistin haastattelussa, että sotilasliitto Nato on ”aivokuollut”.
Trump kutsui Macronin lehdelle antamaa kommenttia aiemmin tiistaina erittäin loukkaavaksi ja ilkeäksi. Trump huomautti myös, ettei kukaan muu tarvitse Natoa enemmän kuin Ranska. Hän totesikin, että Macronin lausunto on Ranskalle hyvin vaarallinen.
Trump myös arvosteli jäsenmaita, jotka eivät hänen mielestään osallistu riittävästi sotilasliiton kustannuksiin. Erityisen tyytymätön Trump on Saksaan. Trump kuitenkin kehui jäsenmaiden lisänneen puolustusmenojaan massiivisesti Valkoisesta talosta tulleen painostuksen vuoksi.

Johtajat juhlistavat 70-vuotiasta Natoa

Nato-maiden johtajat ovat Lontoossa siellä järjestettävän Nato-kokouksen vuoksi. Kokouksessa juhlistetaan sotilasliiton 70-vuotispäivää. Tiistaina johtajat kerääntyvät kuningatar Elisabetin vastaanotolle Buckinghamin palatsiin, ja keskiviikkona on vuorossa varsinainen juhlakokous.
Kokouksen liepeillä järjestetään tiistaina myös Syyrian tilannetta käsittelevä kokous. Siihen osallistuvat Turkin, Ranskan, Britannian ja Saksan johtajat.

STT

Kuvat: