Akkukaupunki saa lisävirtaa

0
Akkuklusterin kick of-seminaari pidettiin IoT-Campuksella kesäkuussa. Akkuteknologian osaamiskeskittymää vauhditetaan nyt uudella projektilla.

Valmet Automotiven uusi akkutehdas nosti Salon kertaheitolla isoon rooliin suomalaisessa akkuteknologiassa. Jos hyvin käy, niin tämä on vasta alkua. Akkutehtaan ympärille voidaan luoda runsaasti uutta liiketoimintaa, kunhan toimeen tartutaan ripeästi.
Kaupungin elinkeinoyhtiö Yrityssalo on jo aloittanut uusien yritysten hakemisen akkuklusterin alle. Lisää virtaa tähän työhön saadaan EU:n ja Suomen valtion hankerahoituksesta.

Tänä vuonna käynnistyy hanke, jolla kehitetään Varsinais-Suomen akkuteknologian osaamiskeskittymää. Syksyyn 2022 jatkuvan projektin kokonaiskustannukset ovat noin 730 000 euroa.
Varsinais-Suomen liitto myönsi hankkeeseen Euroopan aluekehitysrahaston ja Suomen valtion rahoitusta runsaat 500 000 euroa. Loppusummasta vastaavat Salon ja Turun kaupungit.

Salossa ja IoT Campuksella toimii jo nyt muitakin akku- ja latausteknologiaan keskittyviä yrityksiä kuin VA:n akkutehdas. Kasvunäkymät ovat hyvät, kun liikenne sähköistyy nopeaa tahtia.
Uuden projektin avulla voidaan parantaa täällä jo toimivien yritysten kasvumahdollisuuksia. Lupaavia kasvunäkymiä tarjoava akkuklusteri houkuttaa Saloon lisää alan yrityksiä.
Varsinais-Suomella on hyvät mahdollisuudet nousta vahvaksi akkuteknologian osaamiskeskittymäksi. Salo on eturivissä, kun kasvavasta akkuliiketoiminnasta kiinnostuneet yritykset katsovat sijaintipaikkaa ja hakevat verkostoja.

Akkujen kysyntä kasvaa voimakkaasti, sillä liikenne sähköistyy nopeaa tahtia. Markkinoille tulee entistä kilpailukykyisempiä sähköautoja, kun valmistusmäärät kasvavat ja hinnat halpenevat.
Sähköautoissa käytettävien akkujen valmistus on keskittynyt Aasiaan. Korkeajänniteakkujen tarve on niin suuri, että myös Suomi voi nousta akkuteollisuuden suurvallaksi. Akkuihin tarvittavat materiaalit löytyvät omasta maaperästä, ja meillä on osaamista prosessitekniikassa, metallurgiassa ja kierrätyksessä.
Sähköiseen liikenteen siirtyminen vaatii myös ohjelmointiosaamista, ja tässäkin Suomella on kaikki menestymisen mahdollisuudet.

Jätä kommentti