Kanerva hoputtaa päätöksiä oikoradan hankeyhtiöistä

12

Varsinais-Suomen maakuntahallituksen puheenjohtaja Ilkka Kanerva (kok.) hoputtaa hallitusta päätöksiin uusien oikoratojen hankeyhtiöistä.

Kanervan mukaan hankeyhtiöillä alkaa olla kiire, sillä Euroopan unionin budjettikausi on loppumassa.

EU tukee jäsenmaidensa liikennehankkeita CEF-rahoituksen kautta. Tukea on mahdollista saada ratahankkeiden suunnitteluun puolet hankkeen kustannuksista ja rakentamiseen noin 20 prosenttia.

CEF-rahaa on helmikuussa jaossa raidehankkeille 750 miljoonaa euroa. Ruotsi on jo ilmoittanut tavoittelevansa 177 miljoonan euron tukia.

Suomessa Helsingin ja Turun välisen Tunnin junan suunnittelu on raidehankkeista pisimmällä. Sitä varten perustettavassa hankeyhtiössä valtion osuus jatkosuunnittelun kustannuksista olisi runsaat 38 ja kuntien osuus vajaat 37 miljoonaa euroa. EU:n avustus voisi kattaa suunnittelukustannuksista puolet.

– Voimme joko maksaa viulut itse tai jakaa kustannukset Euroopan unionin kanssa kuten naapurimme tekee. EU-tuki on sekä valtiolle että kunnille merkittävä. Sillä säästetään valtion kassasta noin 19 miljoonaa euroa, jolla toteutettaisiin pitkälle esimerkiksi erittäin tärkeä valtatie 8:n liikenteen parannushanke Laitilassa, Kanerva toteaa. (SSS)

erkki

Tunnin rata-jutussa pitää ottaa myös huomioon Raaseporin ruotsinkielinen alue, jos sitä koskaan rakennetaan.
Tunnin junalle tämä väestömäärä on liian vähäinen, kun esimerkiksi Japanissa kaupungin väestö on sama kuin meillä valtakunnan asukasmäärä. Tunnin junalla ei ole menestymisen mahdollisuutta. Auto on nopeampi ja sillä pääsee suoraan kohteeseen.

Vapaa Kanaherra

Jep, alaikäisetkin voi hyvin ajella koululle ja takaisin.

örkki

Jos meinaa kulkea Helsingin keskustaan, niin junallahan pääsee suoraan kohteeseen. Autolla pitää löytää parkkipaikka ja jättää se sinne ja kulkea loppuun.

Paikallisjunaliikenteelle on kysyntää. Jos nyt maita aletaan vertaamaan, niin Sveitsissä ja Itävallassa alppilaaksoja pitkin kulkevat junavuorot pysähtyvät muutaman sadan asukkaan kylissä.

Parkkiruutuja

Oikorata tarvitaan. Vaikka autolla pääsee ”suoraa kohteeseen”, ei kohteessa ole pysäköintiruutuja vapaana. Ei ole kyllä Salon asemallakaan enää. Nyt kaupunki toimiin. Voisiko sen ruman peltihallin purkaa ja tilalle parkkiruutuja?

Jerppu

Sekin olisi hyvä, mutta hyvä olisi myös jos puutavaran lastauspaikka siirrettäisiin muualle ja muutettaisiin parkkialueeksi. Eihän se muutenkaan keskelle kaupunkia kuulu.

Sillan takana Hansan tontilla on kyllä parkkitilaa, mutta auton vieminen sinne ja kävely asemalle vie aikaa ja jos sattuu muutenkin olemaan viime tipassa sitä parkkiruutu etsimässä, niin myöhästymisen mahdollisuus on suuri.

Linjurin parkkitalokin lienee aika vähällä käytöllä nykyisin, kenties siitä saisi lisätilaa pendelöiville?

Itsekin kuljen junalla nimenomaan Helsingin keskustaan, johon ei ole mitään järjen hiventäkään mennä omalla autolla. Päivän pysäköinti maksaisi enemmän kuin junaliput ja ruuhkissa menisi hurjasti aikaa.

MDI

Puutavaraahan lastataan junaan, joka kulkee raiteilla ja raiteet sijaitsevat siinä lastauspaikalla, jossa lastataan kuten nimikin sanoo. Salo on täynnä tyhjiä ja ilmaisia parkkipaikkoja, ei sitä autoa tarvitse asemalaiturille saada.

Jerppu

Sijaitsevat ne raiteet aika paljon kaupungin keskustan ulkopuolellakin. Puutavaran voisi lastata aivan vallan mainiosti keskustan ulkopuolella, vaikkapa Perniössä. Olisi varmaan puutavararekkojenkin helpompi ajaa lastauspaikalle, kun ei tarvitsisi keskustan kaduilla sompailla. Vähemmän sitä puuta kuitenkaan kaadetaan Salon keskustassa. Kuten kirjoitin, vapaita parkkipaikkoja on toistaiseksi sillan toisella puolella, mutta se on hankalan matkan päässä. Sitä kun ei aamulla asemalle tullessa tiedä ennalta, mistä se paikka löytyy, vaan sitä voi joutua etsiskelemään ja jos sitten aseman parkki onkin täynnä, pitää kiertää kaksien liikennevalojen kautta Hansan parkkiin ja sitten vielä kävellä pitkälti takaisin asemalle, siihen voi mennä helposti viisi tai kymmenenkin minuuttia kaikkiaan, eikä… Lue lisää »

Pertti

Voisi kaunistaa Mariankadun ilmettä purkamalla Steissin. Siihen saa hyvät parkkipaikat.

Pertti

Tiedätkö etukäteen, missä on paikoitusruutu varattuna?

Oikorataa ei tarvita, eikä sitä myöskään tule. Turku tarvitsee, jos joku tarvitsee, Salo ei.

Jerppu

Väittäisin kyllä juuri päinvastaista. Turku pärjää varmasti ilmankin ja samoin pärjää Helsinki, mutta Salolle oikorata voi olla ainoa mahdollisuus pysyä elossa ja edes joten kuten vireänä. Päät pois puskista vaan.

Onneksi se rata tulee, olivat Salon änkyrät mitä mieltä hyvänsä!

Maakuntalainen

Jos salolaisilla ei tulevaisuudessa muuta oljenkortta ole, kuin tämä mahdollinen rata, niin auta armias.

”Menetelmällisesti edistyksellisissä empiirisissä tutkimuksissa liikennejärjestelmän työmarkkinavaikutukset on todettu pieniksi ja vaikeasti osoitettaviksi” eli lukusuositus Jerpulle ja oljenkorteen tarraajille ”Liikennejärjestelmän työmarkkinavaikutukset ja niiden arviointi / Metsäranta, Heikki; Riukula, Krista; Kauhanen, Antti; Fornaro, Paolo”. Löytyy valtioneuvoston julkaisut -sivustolta.

Hansan tontille et autoasi saa oljenkorsitulevaisuudessa parkkeerata, siihen tulee Citymarket. Mutta varmaan S-liike tosiaan järjestää jotain tyhjää liiketilaa sen peltihökkelin tilalle ja Nieminen mutaman kerrostalon aseman ympärille. Siinäpä sitä sitten onkin vastinetta 3,5 miljardille.

Epäilijä

Radan turvallisuuden nostaisin itse aika korkealle.

Repsottavat suoja-aidat eivät ole omiaan lisäämään luottamusta radanpitäjään.