Taksien määrän nousu ei laskenut hintoja – perniöläiskuski palaisi vanhaan järjestelmään

0
Salon Seudun Taksit ry:n puheenjohtaja Joonas Särkinen ajoi ennen lakiuudistusta Perniön alueella. Nykyään aluerajoituksia ei ole, mutta hän ajaa edelleen lähinnä Perniössä.

Taksiyrittäjä Joonas Särkinen kokee taksialan uudistuksen hyötyjen jääneen haittoja vähäisimmiksi.

– Salon keskustassa asiakas saa varmasti hyvin auton, mutta syrjäseuduilla on haasteellisempaa, sanoo Särkinen. Hän on myös Salon Seudun Taksit ry:n puheenjohtaja.

Särkinen arvioi uudistuksen tehneen taksilla kulkemisesta monimutkaisempaa asiakkaan näkökulmasta.

– Ennen maksimihinta oli määritelty. Nyt asiakas joutuu olemaan tarkkana hintojen kanssa, ja toisin kuin ennen uudistusta puhuttiin, hinnat eivät ole laskeneet.

Lisäselvyyttä hinnoitteluun on luvassa helmikuun alusta, kun hinta tai hinnanmääräytymisen perusteet on ilmoitettava taksin ulkopuolella. Traficomin määräyksen mukaan hinnaston tulee näkyä asiakkaalle auton oikealla puolella.

Taksiala vapautui kesäkuussa 2018, ja aiemmin alueisiin perustuneet taksilupakiintiöt poistuivat.

Salossa oli ennen vapautumista 81 lupaa. Vuoden 2019 lopulla niitä oli 96 eli miltei viidennes enemmän. Yrittäjä voi pitää yhden luvan alla monta autoa eli lupamäärä ei kerro koko totuutta kehityksestä.

Myös Somerolla ja Kemiönsaaressa lupien määrä on kasvanut, kun taas Sauvossa, Paimiossa, Marttilassa ja Koskella lupia on nyt vähemmän kuin ennen lupakiintiöiden poistumista.

– Salossa alalle on tullut uusia toimijoita. Osa luvanhaltijoista ei ole kokopäiväisiä vaan he ajavat sivutoimisesti.

Joonas Särkisen henkilökohtainen kokemus on, että ajomäärät eivät ole lisääntyneet.

– Nyt vaan useampi toimija jakaa samaa pottia.

Koska taksien toiminta-alueita ei ole enää rajattu, asiakkaita voidaan ottaa kyytiin mistä tahansa.

Joonas Särkinen ajoi ennen lakiuudistusta Perniössä. Hän kertoo ajavansa pääosin edelleen Perniössä. Toisinaan on kuitenkin järkevää tehdä töitä myös Salossa.

– Viikonloppuiltana kun ajaa Perniöstä Saloon, niin miksei jäisi hetkeksi Saloon.

Juhlapäivät kuten uusi vuosi ovat sellaisia, jolloin moni autoilija suuntaa suurempaan keskukseen purkamaan jonoja. Särkinen ei ole käynyt ajamassa Turussa, mutta hän tietää, että esimerkiksi DBTL:n ja Ruisrockin aikaan myös Salosta on lähtenyt takseja Turkuun.

Koska päivystysvelvoitetta ei enää ole, teoriassa kiireinen tapahtumaviikonloppu voi imeä hiljaisempien kylien kaikki taksit muualle ajoon.

– Henkilökohtaisesti koen, että vanha laki toimi paremmin. Se turvasi, että autoja on saatavilla, sanoo Särkinen.

 

Lue myös:

Taksilupien määrä jopa tuplaantunut isoissa kaupungeissa, mutta samalla hinnat nousivat – ”Ei ole näkynyt sitä paljon hehkutettua piilokysyntää, mitä ministeriössäkin lupailtiin”

Jätä kommentti