Inkerinkatu poikkikatuineen uusitaan lähivuosina Salossa

9
Inkerinkatu on nykyisin leveä ja karu. Sen eteläpuolelle tulee yhdistetty pyörätie ja jalkakäytävä. Ajokaistoja kavennetaan vähän, ja kadun reunoille rakennetaan viherkaistat ja erilliset pysäköintikaistat.

Inkerinkadun asuinalueen katuja uusitaan lähivuosien aikana Salon keskustassa. Tavoitteena on parantaa alueen liikenneturvallisuutta ja esteettömyyttä ja muuttaa aluetta samalla viihtyisämmäksi.

Vanhat kadut ovat aikojen saatossa painuneet, ja kerrostalojen sisäänkäynnit ovat korkealla katutasoon verrattuna.

– Avainsana alueen suunnittelussa on esteettömyys. Yritämme saada aluetta helpommaksi liikkua, ja samalla parannetaan liikenneturvallisuutta ja yleisilmettä, Salon suunnitteluinsinööri Mikko Söderholm kertoo.

Inkerinkatu on nykyisin leveä, ja sen varsilla pysäköidään autoja kadun suuntaisesti. Pyöräilijät kulkevat autojen kanssa samoilla kaistoilla.

Remontissa Inkerinkadun eteläpuolelle rakennetaan yhdistetty pyörätie-jalkakäytävä, joka parantaa kevyen liikenteen turvallisuutta.

Tasa-arvoisia risteysalueita korotetaan. Tavoitteena on hillitä ajonopeuksia. Nykyisin katu on suora ja leveä, ja ajonopeudet pyrkivät nousemaan liian koviksi.

Autojen käytössä olevaa aluetta kavennetaan siten, että ajokaistojen leveydeksi jää 3,5 metriä kumpaankin suuntaan.

Pysäköinti pysyy Inkerinkadulla ajoradan suuntaisena, mutta pysäköintiin varataan omat korotetut kaistansa. Rummunlyöjänkadulla ja Kirkkokadulla pysäköidään toisella puolella vinoparkissa ja toisella kadun suuntaisissa ruuduissa.

– Katujen varsille tulee viherkaistoja ja puita, jolloin alueen yleisilme muuttuu viihtyisämmäksi, Mikko Söderholm kertoo.

Risteyksiin, pysäköintitaskuihin ja jalkakäytäville tulee runsaasti erilaisia kiveyksiä. Kiveys voi liittyä esimerkiksi hulevesien imeyttämiseen tai sillä voidaan erottaa pihaliittymä pysäköintialueesta. Kiveyksillä parannetaan myös alueen ulkonäköä.

– Näkövammaisille asennetaan myös opaslaattoja ja lähestymislaattoja, jotka ohjaavat suojatielle, Söderholm kertoo.

Katuremontti on tarkoitus aloittaa Kirkkokadun osuudelta, joka yltää Inkerinkadulta Siltavoudinkadulle.

Kirkkokadun, Rummunlyöjänkadun ja Inkerinkadun katu-, vesihuolto- ja liikennemerkkisuunnitelmat ovat parhaillaan nähtävillä. Niistä voi antaa palautetta, jonka perusteella suunnitelmia tarkennetaan.

Lähtökohtana on, että kaupunki aloittaa urakan uusimalla kuluvan vuoden aikana Kirkkokadun osuuden välillä Inkerinkatu–Siltavoudinkatu. Seuraavana vuonna uusitaan Rummunlyöjänkadun vastaava kortteli.

Kolmantena vuonna eli käytännössä 2022 remonttia tehdään Inkerinkadun suoralla osuudella, joka yltää Salonjoen mutkasta Paasionkadulle asti.

Kahden ensimmäisen katuosuuden korjaamiseen on varattu 300 000 euroa rahaa. Inkerinkatu on vuorossa vuonna 2022, jos työhön myönnetään rahaa talousarviossa.

– Inkerinkadun osuudesta ei ole vielä olemassa lopullista kustannusarviota, koska suunnittelu on kesken, Mikko Söderholm sanoo.

 

 

9
Jätä kommentti

7 Comment threads
2 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
9 Comment authors
Make

Uskelankadulla, Moision koululle johtavalla kadulla noita korotuksia soisi myös olevan. Sen verran paljon siinä on vauhtia kouluun ja koulusta pois. Tapahtuihan siinä kadulla myös vakava onnettomuus viime kesänä.

Takarivin kaveri

Joo, ja vauhtia on varmasti luvassa myös muuallakin lähitulevaisuudessa, kun lapset eivät enää pääse itse kouluun, ja niitä pitää autolla kiireessä kyyditä.

Keijo K.

Tässäkö syy viimeaikaisiin lakkautusuutisiin? Kaupunkikehitys tarvitsee rahaa, joten pakkohan on jostain silloin toimintoja lakkauttaa.

Eikö tämä ole signaali kehityksen suunnasta, vai onko kyseessä vahinko, joka tuli nyt julkisuuteen tällä tavalla?

Kaupunkikehitys tekee arvokasta työtä kohdellen tasapuolisesti kaupunkilaisia asuinpaikasta riippumatta.

Veronmaksaja

Paljonko olisi korjattu oikoratayhtiöön budjetoiduilla viidellä miljoonalla?

Yhtiön osakas

Vuonna 2014 eräs taloyhtiö korjasi jalkakäytävää osakkaiden kustantamana. Hallitus esitti kustannusarvioksi 2 000 euroa, toteutunut kustannus oli 6 700 euroa. Muutama osakas sanoi yhtiökokouksessa, että jalkakäytävien korjaaminen ja kunnostaminen kuuluu kaupungille, mutta sittemmin eläköitynyt isännöitsijä ja taloyhtiön hallitus väitti vastaan. Asiaa ei edes tarkistettu, ja esitys meni läpi ja jalkakäytävää korjattiin taloyhtiön rahoilla. Nimenomaan nostettiin painunutta jalkakäytävää ja korjattiin kohtaa, josta tontille ajetaan. Nämäkin rahat olisi voitu käyttää yhtiön omaksi eduksi, omiin remontteihin. Tuskinpa nyt saadaan mitään hyvitystä kaupungilta. Näin käy, kun ei ole osaavaa, asioista perillä olevaa hallitusta tai motivoitunutta isännöitsijää. Eikä ollut ensimmäinen kerta tässä taloyhtiössä. Ja kyllä,… Lue lisää »

Inkere

Vaikea täysin ymmärtää tätäkin rahan käyttöä. Satojen tuhansien eurojen käyttö muutamaan kadunpätkään on aikamoista tuhlausta etenkin, kun kaupungin talous on kuralla. Tämä pitäisi muistaa myös kaupunkikehityksen puolella.

Matias

Vaikea ymmärtää tätä valittamisen määrää…

Repa

Samanaikaisesti kun suunnitellaan useiden kylakoulujen sulkemisia niin valmistellaan keskustan katujen fiksaamista. Kaupungin johdolta puuttuu taysin tilannetaju ja ymmarrys keskustan ulkopuolisten alueiden asukkaiden arjesta.

Levennys

Paasionkadun ja Oskarinkadun kevyenliikenteen väylät voisi leventää, siinä ja siinä mahtuuko jalankulkija ja pyöräilijä kohtaamaan, päättäjät voivat käydä kokeilemassa miten onnistuu.