Salon osuus perustettavasta Tunnin junan hankeyhtiöstä on lähes 4 miljoonaa euroa

15
Salon kaupunginhallitus ja -valtuusto päättävät hankeyhtiöön osallistumisesta maalis-huhtikuussa 2020.

Kunnat ja valtio ovat päässeet yhteisymmärryksen sekä Turun Tunnin junan että Suomi-radan suunnittelua edistävien hankeyhtiöiden perustamisesta ja rahoitusosuuksista. Salon kaupungin osuus Tunnin junan suunnittelusta on 3,74 miljoonaa euroa.

Osakassopimusten lopullinen hyväksyminen ja hankeyhtiöiden perustaminen edellyttävät vielä valtion ja kuntien päätöksentekoa omissa päätöksentekoelimissään. Salon kaupunginhallitus ja –valtuusto päättävät asiasta maalis-huhtikuussa 2020.

Hankeyhtiöiden tehtävä on raidehankkeisiin liittyvä suunnittelu ja sen rahoittaminen rakentamisvalmiuteen asti. Rakentamisvaiheeseen siirtyminen edellyttää uusia neuvotteluja. Hankkeen jäljellä olevat suunnittelukustannukset ovat runsaat 77 miljoonaa euroa. Valtion osuus on 51 prosenttia ja kuntien osuus 49 prosenttia.

Kummallekin ratahankkeelle haetaan EU:n rahoitustukea.

Salon kaupunginjohtaja Lauri Inna sanoo tiedotteessa olevansa erittäin tyytyväinen hankeyhtiön etenemiseen.

– Tunnin Juna on eräs kaupungin kärkihankkeista, ja on hienoa, että valmistelu on edennyt niin nopeasti, että siihen voidaan hakea EU:lta CEF-tukea. Tämä on merkittävä panos Salon kaupungin elinvoimalle tulevaisuudessa, ja se lisää positiivista virettä jo muutenkin hyvässä kehityksessä olevaan tämän päivän tekemiseen, Inna toteaa.

Lue myös:

Junamatkustus kasvoi Salossa

Suomi-radan linjauksista käynnistetään selvitys

 

 

MDI

Hei kaikki tuulipuvut, nyt torille urputtamaan.

Kaimaani

Salon seudun puskaradio ja salo foorumi räjähtää …5 …4 …3

Ei siinä, kyllähän interverkkoon sanoja mahtuu.

Keijo K.

Kuten huomaamme, köyhyys ei ole aina talouteen liittyvää.

Pertti

Outoa kirjoittamista. Niinkuin jokainen ketä ymmärtää pukeutumisesta on tuulipuku oikea vaatetus ulkoiluun mitä tori edustaa.

Tällaiset lausunnot tuo lähinnä mieleen katkeruuden seekä epävarmuuden tunteen kirjoittajalta

Muurlalainen

Hieno homma. Talous pyörimään vaikka velkarahalla. Loppuhinta arvio 2,8 miljardia. Sekin on säästäväisesti rakennettu, koska Länsimetro maksoi melkein 5 miljardia, ja 25 kilometrin Jokerirata tulee maksamaan arvioiden mukaan 450 miljoonaa. Nyt vain etsimään sijoittajia.

Itse kyllä sijoitan ennemmin Tampereen rataan, sillä Turun tunnin radan päätepysäkit ovat liian kaukana. Turun asemaa hyödynnän, kun lastaan autoni junaan kohteena Rovaniemi. Tuolle radalle on varmasti käyttöä, jos sen valmistuttua Salossa vielä silloin asuu työikäisiä, jotka eivät muuttaneet pääkaupunkiseudulle.

Ei tarvitse muuttaa

Salo on jo pääkaupunkiseudulla, kohta myös Turku.

Hyvä

Hyvä, turkulaiset laitetaan maksumieheksi. Heidän osuus nousi peräti 3 miljoonaa. Mikä on aivan oikein, koska Turku ja Helsinki siitä nopeasta junasta hyötyvät, ei muut kaupungit

Jerppu

Kyllä kelpaa. Kerrankin on hyvä asia, että se valo tunnelin päässä osoittautuu junaksi. Ajatelkaa, ehkä vielä meidän elinaikanamme Salon asemalla voi nousta junaan, joka on alle tunnissa Helsingissä. Siellä voi vaihtaa toiseen junaan, joka kulkee tunnelia Tallinnaan ja sieltä edelleen seitsemässä tunnissa Rail Balticaa Varsovaan. Näin Salosta voisi junalla kulkea paitsi alle puolessa tunnissa Turkuun ja alle tunnissa Helsinkiin, myös 1,5h Tallinnaan, reilu 2h Pärnuun, reilu 3h Riikaan, reilu 8h Varsovaan. Salo on silloin junamatkustajan näkökulmasta lähempänä Euroopan metropoleja kuin vaikkapa Tukholma on nyt. Myös Pietariin ja Moskovaan saattaa tulevaisuudessa päästä luotijunilla huimasti nykyistä nopeammin, jos siihen suuntaan mieluummin halajaa.… Lue lisää »

Miljardi

Se vaihtoehto VE2B maksaa ylim3 miljardia, mä en ymmärrä mistä tuo pienempi summa tulee. Viittaan Salossa 24.1.0.2019 pidettyyn tilaisuuteen, siellä summa oli 3,1 miljardia. Taidetaan tahallaan kertoa pienempi summa, että hanke hyväksytään paremmin

pertti

Ymmärrätte varmaan mistä on kysymys kun rata-asiaa uutisoidaan noin. Tämä vajaa 4 miljoonaa menee suunnitteluun ei ratatyöhön. Se tulee sen jälkeen loput maksettavaksi jos yleensä rataa lähdetään tekemään. Se on luultavva, ettei sitä vielä tule suunnittelu menee hukkaan.

Puuhis

En ymmärrä, miksi Salo ylipäätään maksaa hankkeesta, joka syrjäännyttää Saloa sekä hyödyttää noin 10 000 turkulaista tai helsinkiläistä.

Tuonkin rahan voisi käyttää osana Westerbackan Helsinki-Tallinna-tunnelin rakentamiseen. Siitä olisi oikeasti mahdollista hyötyä tulevaisuudessa.

Paukkula

Väite Salon ”syrjääntymisestä” on täyttä puppua. Salo on nyt ohuen, hitaan ja haavoittuvan 1-raiteisen radan varassa. V. 2012 jälkeen on nähty, että työpaikat syntyvät Turkuun tai pk-seudulle.

VR

Vaikka olis 10 rataa vierekkäin, niin se ei poista sitä että VR:n kalusto on huonoa ja epävarmaa. Jos sähkö ei kulje, niin junatkaan ei kulje. Ei tarvita kuin joku ohjausjärjestelmävika, niin junat seisoo, oli raiteita 1 tai 10. Eli ei ne kaksoisraiteet mitenkään autuaaksi tee…

Ohikulkukylä

Ei se syrjääntyminen ja työpaikkojen mahdollinen vähyys junaradasta ole kiinni. Tuntuu vain siltä, että Salosta tekemällä tehdään paikallisten poliitikkojen ja rakentajien avustuksella eläkeläisten kaupunkia koulujen ja päiväkotien lakkautusuhkineen ja kalliiden ökyasuntojen rakentamisineen keskustan alueelle. Niihin ei taida olla varaa kuin paikallisilla yrittäjillä itsellään ja Helsingin seudulla asuntonsa myyneillä eläkeläisillä, jotka haluavat tulla entiselle kotiseudulleen. Salo on sitäpaitsi työikäisille matalapalkka-aluetta, joten ei ole ihme, että väki vähenee – nykyisenkin junaradan viemänä.

Z.Z.Zalolainen

Ei himputti. Salolla ei ole tuollaisia rahoja heittää turunjunaan vaikka turkulainen kyläpäällikkö kuinka haluaisi. Maksakoon itse junansa.