Tunnin junaa ajetaan vauhdilla rahoitushakuun – kuntien ja valtion yhteinen hankeyhtiö on päätöksiä vaille valmis

6
Salo olisi yksi hankeyhtiön seitsemästä kuntaosakkaasta.

Marraskuussa alkaneet neuvottelut Tunnin junan hankeyhtiön perustamiseksi ovat edenneet loppusuoralle.

– Yhteinen tavoitteemme on, että rahoitushakemus jätetään, sanoo hankeyhtiön neuvotteluja vetävä johtaja Miikka Rainiala liikenne- ja viestintäministeriöstä.

Mikäli EU-rahoitusta aiotaan hakea, asiassa pitää edetä ripeästi: EU:n Verkkojen Eurooppa -ohjelman (CEF) rahoitushaku päättyy 26. helmikuuta.

Hankeyhtiöstä neuvotellaan seuraavan kerran tämän viikon torstaina. Kunnista mukana ovat Salon lisäksi Helsinki, Espoo, Kirkkonummi, Vihti, Lohja ja Turku. Kunnat ovat neuvotelleet keskenään osuuksistaan hankeyhtiössä ja toisaalta valtion suuntaan sen roolista.

– Kuntien kesken neuvotteluryhmä on hyvin yhtenäinen. Olemme neuvotelleet asiat käytännössä valmiiksi, sanoo Salon kaupunginjohtaja Lauri Inna.

Saloa neuvotteluissa edustava kaupunkikehitysjohtaja Mika Mannervesi uskoo asiakirjojen olevan pian siinä kunnossa, että osallistumisesta voidaan ryhtyä tekemään päätöksiä kunnissa.

– Hankeyhtiö syntyy, ja rahoitushakemus pystytään jättämään, ennakoi Mannervesi.

Valtion osalta osakassopimusta käsitellään valtioneuvoston talouspoliittisessa ministerivaliokunnassa.

Hankeyhtiön tarkoituksena on vastata Tunnin junan suunnittelusta ja suunnittelun rahoituksesta.

Valtion osuus yhtiön pääomittamisesta olisi 38 miljoonaa euroa, mikä vastaisi 51 prosenttia rahoituksesta. 49 prosenttia jäisi kuntien harteille.

Inna ei ota vielä kantaa siihen, millaiseksi Salon osuus rahoituksesta on muodostumassa. Salo on jo varannut talousarvioonsa viisi miljoonaa euroa hankkeelle.

– Kaikki kunnat ovat jakamassa vastuita ja hyötyjä. Kuntien maksuosuudet eivät perustu mihinkään yksittäiseen muuttujaan kuten väkilukuun, sanoo Inna.

Valtio ja kunnat saavat osan hankeyhtiöön laittamistaan rahoista takaisin, jos hankeyhtiö hakee ja saa EU-rahoitusta.

– Arvioni on, että kaikki edellytykset rahoituksen saamiseksi on, sanoo Varsinais-Suomen Liiton edunvalvontajohtaja Janne Virtanen.

Virtasen mielestä nyt mitataan hallituksen tahtoa edistää asiaa.

– Hallitusohjelmassa ratahankkeet ovat vahvasti esillä. Nyt testataan johdonmukaisuutta. Odotan näyttöjä hallitusohjelman mukaisesta toiminnasta.

6
Jätä kommentti

2 Comment threads
4 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
4 Comment authors
Oikea suunta!

Hieno juttu. Nyt vielä asemapäätökset Hajalaan ja Suomusjärvelle, niin kyläkoulujen oppilasmäärät lähtee nousuun.

Siellä on nykyajan luksusta: kaunista luonnonrauhaisaa asuinympäristöä, johon Helsingissä, Turussa ja Salon keskustassa ei ole mahdollisuuksia.

Ei rahoja suunnitteluun

Liikennöitsijä päättää millä asemilla juna pysähtyy, kaupungit tai valtio eivät voi siihen vaikuttaa. Varsinkin, jos tulee joku VR:n kilpailija raiteille. Joten tmää Salon osallistuminen suunnitteluun on aivan turhaa rahan haaskausta.

Jerppu

Radan rakentajahan se päättää, mihin asemat tulevat, eikä liikennöitsijä. Pysähtymisestä varmasti päättää liikennnöitsijä, mutta kyllä siihenkin sitten voidaan vaikuttaa yhteiskunnan taholta. Nopein ”tunnin juna” ei pysähdy pikkupaikoissa, mutta hitaammat voivat pysähtyä vaikka miten pienissä kylissä, jos niistä löytyy asemat. Jos matkustajia riittää, niin hyvin voi pysähtyä. Mutta jos ei ole asemaa, ei varmasti pysähdy. Jos se hitaampikaan IC-juna tms. ei ehdi pysähtymään pikkupaikoissa, niin tulevaisuudessa radalla saattaa liikennöidä myös paikallisjuna joka pysähtyy. Kyllä tulevaisuutta varten jonkinmoiset seisakkeet pitäisi saada ainakin em. paikkoihin (Hajala, Suomusjärvi) ja ehkä jonkinlainen asemavaraus myös Muurlaan ja Halikon asemalle? Jos näiden asemien ja asemavarausten lisääminen suunnitelmaan… Lue lisää »

Jerppu

Ja vielä huomautus: pikkukylän aseman ei tarvitse olla mitenkään hieno tai kallis. Pieni laiturinpätkä kummallakin puolella rataa riittää ja jokin keino päästä radan yli tai ali turvallisesti. Laiturille vaikka bussipysäkin katos antamaan sateensuojaa.

Hinta-arvio? Halvimmillaan jokunen tonni, jos vieressä sattuu muutenkin olemaan vaikka alikulku. Pieni laituri riittää siksi, että matkustajat kyllä saa ymmärtämään, että vain tietystä vaunusta pääsee laiturille pienessä paikassa. Ei sen laiturin tarvitse olla edes betonia, kunhan siitä pääsee junaan ja junasta pois, vaikka kestopuinen taso.

Varaukset valmiina

Nykyiseen suunnitelmaan on merkitty asemavaraukset Muurlaan ja Suomusjärvelle. Tämän voi jokainen vaikka itse tarkistaa linjaussuunnitelmasta, joka löytyy verkosta.

Se, tuleeko näille varauspaikoille koskaan asemaa, riippuu alueen väestömäärän kehityksestä. Tähän voidaan paikallisella kaavoituksella vaikuttaa. Esim. Suomusjärven kirkonkylän tienoille voitaisiin kaavoittaa asuinalue muutamalle tuhannelle asukkaalle. Sieltä olisi hitaammallakin junalla 45 minuutin matka Helsingin keskustaan.

Jerppu

Hyvä juttu, nyt vaan vauhtia päätöksiin, että rahoitushakemus oikeasti ehtii. Aika viime tipassa ollaan liikkeellä.