Salon kaupunginhallitus kannattaa osakkuutta Tunnin junan yhtiössä

30

Salon kaupunginhallitus on valmis kiipeämään Tunnin junan kyytiin.

Hallitus päätti maanantaina äänin 8–5, että kaupunki lähtee osakkaaksi Helsingin ja Turun välisen raideyhteyden suunnittelua tekevään hankeyhtiöön Turun tunnin juna Oy:öön.

Kaupunginvaltuustolle esitetään, että Salo sitoutuu yhtiön osakemerkintään ja pääomittamiseen enintään 3,74 miljoonalla eurolla. Valtuusto päättää osakkuudesta todennäköisesti toukokuussa.

Rahoitus jakautuu neljälle vuodelle. Kuluvan vuoden osuus katetaan talousarvion investointimäärärahoista. Vuosiksi 2021–2024 tehdään omat varaukset vuosittain budjetin yhteydessä.

Hallituksessa Simo Vesa (sd.) esitti, ettei Salo osallistuisi hankeyhtiöön. Hänen kannallaan olivat Mikko Lundén (ps.), Saku Nikkanen (sd.), Marja Ruokonen (vas.) ja Kalle Tekkala (kd.).

Kaupunginjohtaja Lauri Innan pohjaesitystä kannattivat keskustan Ulla Huittinen , Timo Lehti ja Johanna Riski , kokoomuksen Elina Suonio-Peltosalo , Anna-Leena Yli-Jama ja Marko Tapio sekä Saija Karnisto-Toivonen (sd.) ja Jonna Nyyssönen (vihr.).

Turun tunnin juna Oy:n on sovittu vievän nopean ratayhteyden suunnittelun rakentamisvalmiuteen saakka.

Suunnittelun kustannuksiksi on arvioitu 75 miljoonaa euroa. Siitä Salon ja Espoon välisen oikoradan suunnittelu maksaa 60 miljoonaa euroa ja Salon ja Turun välisen kaksoisraiteen 15 miljoonaa euroa.

Alustava arvio Salon ja Espoon välisen oikoradan rakennuskuluista on 2,3 miljardia euroa. Salon ja Turun välisen kaksoisraiteen hinta-arvio on 435 miljoonaa euroa.

Tässä vaiheessa valtio ja kunnat ovat sopineet vasta suunnittelusta. Rakentaminen edellyttää osakkailta uusia neuvotteluja ja päätöksiä.

Valtion ja kuntien välisen sopimuksen mukaan valtio sitoutuu maksamaan yhtiön 77 miljoonan euron kustannuksista 51 prosenttia eli runsaat 39 miljoonaa.

Espoon ja Turun kaupungit ovat mukana runsaan kymmenen miljoonan osuudella ja Helsinki 5,8 miljoonalla.

Salon ja Lohjan kaupungit sekä Vihdin kunta sijoittavat kukin yhtiöön runsaat 3,7 miljoonaa euroa. Kirkkonummen osuus on vajaat 400 000 euroa.

veronmaksaja

Jostain varmaan nuo miljoonat löytyy, kunhan selvitään ensin tästä koronakriisistä ja saadaan tämä talousahdinko päättymään. Ensin talous pohjalta nousuun jotta kunnastakin löytyy taas lomautetuille töitä. Tuloja hetkeen ei ole mistään ja ensiksi pitäisi hankkia varat esim. happilaitteisiin.

Stadi 67

”Miljoonat löytyy”, kun pääkaupunkiseudun rikkaat kunnat jakavat miljoonia verotulontasausta köyhälle Salolle niin kuin ovat joka vuosi tehneet. Joten älä huoli.

Tiedätkö, kuinka paljon Saloa tuetaan vuodessa? Otapa selvää.

Olli P

Pakkohan se on osallistua kun konsulttikin oli sitä mieltä!

Make

Hyvä! Koronan jälkimainingeissa aloitetaan valtion toimesta varmaan isoja infrahankkeita jotta työllistymistä aikaan. Salossa parikin liikenneprojektia kaipaisi valtion rahaa. Toivottavasti tie- ja ratatyöt saadaan käyntiin.

Kaikki hankkeet jäihin

Siis ihan tosi! Eikö päättäjät ole vielä nähneet tai kuulleet, että on poikkeustila?

Nyt kaikki hankkeet jäihin ja varaudutaan tulevaan. Yhtiö ei jaa osinkoa eli Salo ei tule saamaan investoinnista mitään takaisin. Jos rakentaminen alkaa, on hankeyhtiö taas käsi ojossa, silloin sitä rahaa vasta tarvitaankin.

Ovatko hallituksen jäsenet ollenkaan tutustuneet sopimukseen? Mielestäni se ei ole Salon kannalta hyvä. Helsingin osuus on liian pieni, pikkukunnat tässä lystin maksavat.

Rai

Tunnin juna tulee kalliiksi veronmaksajille.

Maakuntalainen

400 miljoonaa sinne tänne. Radan suunnittelusta vastaava Väylä on arvioinut Espoo-Salo -oikoradan kustannuksiksi 2,7 miljardia euroa jo jonkin aikaa. Lähde: Helsinki – Turku nopea raideyhteys -hankkeen strategiakortti 02/2020.

Kustannuksista kirjoitettaessa lehdet kuitenkin haluavat käyttää ilmeisesti liikenneministeriön perässä laahaavaa arviota. Matkustajamäärien arvioinnissa taas itketään ja potkitaan, kun ministeriön luvut eivät kelpaa ja tuodaan esille Väylän runsaampia lukuja. Johdonmukaista?

Toivottaa PA-kaupunkilainen

’Salon kaupunginhallitus on valmis kiipeämään Tunnin junan kyytiin’. Tervemenoa eikä takaisin tuloa.

Jerppu

Nyt ei tietenkään ole oikea hetki, mutta kriisin jälkeen alkaa uusi nousukausi ja silloin ratahanke on jälleen ajankohtainen. Epidemian arvioitu kesto Suomessa on jotain kolmen kuukauden ja puolentoista vuoden väliltä, ei tämä mikään pysyvä olotila ole. Suurten kriisien jälkeen on aina seurannut kiihkeä talouden nousukausi. En usko, että tämä kriisi poikkeaa siinä aiemmista. Onneksi rahaakaan ei tarvitse juuri tänään löytyä kovin suuria summia, ja joka tapauksessa Salon osuus tulee olemaan murto-osa koko hankkeen kustannuksesta. Toivotaan, että ratahanke auttaisi Saloa saamaan osansa koronanjälkeisestä talouskasvusta. Voi kyllä olla, että koronakriisin myötä etätyöt yleistyvät ja matkailuintokin saattaa kokea kolauksen, mutta joukkoliikenteen trendi kuitenkin… Lue lisää »

Paukkula

Tunnin juna tarvitaan. Salo muuttuu autiokaupungiksi, jos ei mitään tehdä. Työssäkäyvät täytyy pitää Salossa.

Eivätkö eläkeläiset ym. hanketta vastustavat ymmärrä, että kaupungin talous luhistuu ilman muualla töissä käyviä? Niitä Nokian jälkeen menetettyjä paikkoja ei ikinä saada takaisin.

Matti

Onko se nyt todellakin niin, ettei ”tunnin” junaa tule, jollei Salo ole mukana? Onko Salon niin tärkeä tekijä tässä Tunnin junassa, ihmettelen.

Kyllä tuollanen luhistuminen ei koskaan ole tällaisesta asiasta kiinni. Suomessa on monta kaupunkia, missä ei ole tunnin junaa enkä ole huomanut luhistumista.

Vai oliko tuo vitsi? Jos oli, niin huono.

Vapaa Kanaherra

Koronauutisointi on vähän aikaa hillinnyt Tunnin junan ulinaa, mutta, huoh, taas nämä Matit yms. ovat löytäneet paikalle.

Menkääpäs nyt takaisin koloihinne puputtamaan karanteenieväitä.

Maakuntalainen

Turha luulo herraseni! Nythän meillä työvelvollisuudesta vapautetuilla, lomautetuilla ja irtisanoituilla vasta onkin hyvää aikaa eväiden syönnin lomassa tehdä selväksi, mikä kaikki tässä Tunnin juna -hankkeessa on pielessä. Koitapa kestää.

Matti

Miä kirjoitan omalla ajallani!

Vapaa Kanaherra

No se nyt vielä puuttuisi, että te ulisijat kirjoittaisitte Vapaa Kanaherran ajalla.

MDI

Tulevaisuutta ajatellen ja nimenomaan Salon tulevaisuutta, saattaa se Tunnin juna olla hyvinkin merkittävä tekijä niin uusien asukkaiden kuin työpaikkojenkin sijoittumisessa.

Voit muuten käydä Somerolla katsomassa ”kaupunkia”, jossa ei ole edes kahden tunnin junaa ja kiinnitä huomiosi ”pääkadun” vilkkaaseen hyörinään sekä palvelutarjontaan, jota nykyään edustaa eniten vuokrataan-kyltit ja kirpparit.

Maakuntalainen

”Saattaa olla”. Niinpä, arvailuahan tämä on. Niin kauan kuin mikään taho ei suostu antamaan minkäänlaista lukuarviota siitä, paljonko tänne voitaisiin ja pitäisi saada niitä pääkaupunkiseudulle junalla pendelöiviä, Meriniityn teollisuusalueen viereen 11-kerroksisiin kerrostaloihin muuttajia kaupungin taloutta vahvistamaan, menevät tällaiset puolustuspuheet toisesta korvasta sisään ja vauhdilla toisesta ulos.

Ensimmäiseksi suurelle yleisölle olisi kerrottava paljonko väliä nyt pendelöidään junalla ja millä taajudella. Mutta kun se ”VR:n liikesalaisuus” ja kilpailu. Ja ei, rautatieaseman parkkipaikkojen määrillä ja käytöllä ei tästä arviosta selvitä.

Miksi matkustaisin Somerolle katsomaan kuvailemaasi näkyä, kun se on totta jo Salossakin rautatiestä huolimatta?

Vastarannankiiski

Luuletko että rataa ei rakenneta ilman Saloa? Jos Salo jättäytyy pois, niin rata rakennetaan kumminkin. Tässä on vaan se että Salo haluaisi olla mukana suunnittelussa, mutta en ymmärrä miksi, koska radan reitti on jo suunniteltu. Ja Salo ei voi vaikuttaa paikallisliikenteeseen, kun sen päättää sitten liikennöitsijä. Eli ilman Salon panosta, rata kumminkin rakennettaisiin. Siksi en ymmärrä Salon hinkua mukaan, nopein juna ei kumminkaan pysähdy Salossa, hyöty jää aika pieneksi salolaisille.

Keijo K.

Noista miljoonista ei tosiaankaan Salo tule koskaan saamaan minkäänlaista vastinetta, mutta saahan joku hyvän mielen, kun oli kaupungin varoja kaatamassa Kankkulan kaivoon.

Lennu

Mistä niitä hankerahoja löytyy, kun kaupungin talous uutisoinnin mukaan jo nyt kuralla?

Pertti

Joskus ovat ne viisaat sanoneet niiden olevan eri rahoja. Ei minun taloudessani ole kuin yksiä rahoja eli euroja.

Mitäköhän ne muut rahat ovat?

Ex-noksu

Juuri eilen TS uutisoi, että Inna aloittaa Salossa säästökuurin, kun tase on miinuksella. Vähemmän tosin kuin Tunnin junaan luvattu 3.7 miljoonaa euroa.

Voi vain aiemman perusteella arvata, mihin tasoon kaupungin työntekijöistä lomautukset ja irtisanomiset kohdistuvat. Nyt olisi valtuustolla paikka puhaltaa vastuuton peli poikki. Vaalit ovat tulossa.

Matias

Kuinka paljon Tunnin juna -investointi heikentää tasetta? Eipä taida taseeseen juuri vaikuttaa. Muutenkin pienehkö summa Salon budjetissa.

Tarkkailija A

Koronakriisin jälkeisessä budjetissa saattaa olla ensimmäinen ylivedettävä meno. Ja tulevaisuudessa matkustajia ei taida olla edes entisen vertaa, eli sijoittajia itse radan rakentamiseen ei löydy. Mutta turha hätäillä, aika näyttää.

Urpo

Tuollaisen summan verran teoreettisia säästöjä totetumattomina kyläkouluista puhuttaessa piti kaataa Salon talouden. Hyvä, jos nuo rahat kassasta otettuina ei tunnu missään.

Salon Matti ja Talouskukkaro

Koulujen kulut jatkuvat vuodesta toiseen, hankeinvestointi on kertasuoritus, joka todellisuudessa jakaantuu useammalle vuodelle.
Siitä tulee aika iso ero jo kymmenessä vuodessa, puhumattakaan pidemmästä ajanjaksosta.

Pertti

Jos Salo menee Tunnin junaan maksajaksi, niin ketä se hyödyttää? Rata tulee joka tapauksessa, on Salo mukana tai ei, jos on tullakseen. Salo ei hyödy pätkääkään siitä, että on mukana maksajan roolissa. Siitä hyötyy esim. Turku ja muut suuremmat kunnat.

Miksi sitten halutaan, että Salo on mukana. Miettikää.

Kuntalainen K

Uusi junayhteys tarvitaan. Hintakin on edullinen, jos vertaa sitä muihin Salon investointeihin.

Mahdolliset työpaikat kannattaa myös huomioida tulouttavana tekijänä. Rahat voisivat kertyä jo pelkästään siitä, että jätetään noita maatilkkuja ostamatta ympäri Saloa eli maan hankinta jäihin n. 10 vuodeksi.

Hajattelija

Kyllä uusi ratayhteys ehdottomasti tarvitaan. Onneksi kaupunginhallituksesta löytyy kahdeksan vastuuntuntoista päättäjää, jotka osaavat katsoa kriisin yli tulevaisuuteen.

Kuten Salon talousjohtaja lehtiartikkelissa kertoo, meneillään olevalla kriisillä ja Salon heikolla taloudellisella tilanteella ei ole vaikutusta investointeihin. Ongelma ovat tuloja suuremmat käyttömenot.

Käyttömenot syntyvät jokapäiväisestä toiminnasta kuten sairaanhoidosta, opetuksesta, päivähoidosta, hallinnosta jne. Koulujen, päiväkotien, teiden tai ratojen suunnittelu ja rakentaminen eivät vaikuta käyttömenoihin varattujen rahojen riittävyyteen mitenkään. Investoinnit rahoitetaan niille varatusta omasta budjetista.

Vaikka kaikki kaupungin rahoittama suunnittelu ja rakentaminen lopetettaisiin tähän paikkaan, ei kaupungin talous sillä paranisi. Todennäköisesti menisi ajan myötä entistä huonompaan jamaan.

Maakuntalainen

Tämän ”investoinnin” liepeiltä tehdyt lupaukset ja arvaukset paremmasta tulevaisuudesta eivät ole vakuuttaneet kuntalaisia ja veronmaksajia. Se on ongelman ydin. Samoin se, että kustannuksia toistuvasti uutisoidaan alakanttiin.

Siksi siihen ei myöskään haluta sijoittaa euroakaan yhteisesti maksettavia lainarahoja.