Käyttämättä jääneet lääkäriajat vaivaavat Salon terveyspalveluja. Viime vuonna varatuista lääkäriajoista potilas jätti tulematta paikalle 784 kertaa. Se on 78 perumatonta aikaa enemmän kuin edellisvuonna.

– Harmillisen iso määrä käyntejä jää toteutumatta, mutta onneksi kasvua ei ole tuon enempää, sanoo Salon terveyspalvelujen johtaja Kaisa Nissinen-Paatsamala.

Salon terveysasemilla toteutui viime vuonna yhteensä 49 105 lääkärikäyntiä.

Nissinen-Paatsamala toteaa perumatta jääneiden vastaanottoaikojen määrän olleen jo pitkään 700–800 vuodessa. Jos aika peruttaisiin ajoissa, se saataisiin tarjottua toiselle aikaa tarvitsevalle. Nissinen-Paatsamala vakuuttaa, että lääkärit eivät kuitenkaan jää pyörittelemään peukaloitaan, jos potilasta ei vastaanotolla näykään, sillä tehtävää riittää aina.

– Lääkäreillä on vastaanoton lisäksi muun muassa todistusten ja lausuntojen laatimista, potilaspuhelujen soittamista ja laboratoriotulosten vastausten antamista, hän muistuttaa.

Kaisa Nissinen-Paatsamala huomauttaa, että perumattomia aikoja on enemmän kuin saapumatta jääneitä asiakkaita.

– Se kertoo siitä, että samat potilaat jättävät tulematta useamman kerran, hän sanoo.

Nissinen-Paatsamala pitää tarpeellisena selvittää, millaisilta potilailta ajat jäävät perumatta, jotta voidaan pureutua syihin ja vaikuttaa niihin.

– Ymmärrettävästi unohduksiakin välillä sattuu, kun aikaa joutuu jonottamaan. Meillä on kiireettömälle vastaanotolle usean viikon jonot. Potilas on voinut lääkäriaikaa odottaessaan joutua esimerkiksi sairaalaan eikä kukaan tiedä peruuttaa hänen lääkäriaikaansa, ellei hän itse pysty sitä tekemään tai hänelle on tullut jokin muu este.

Terveyskeskuksesta varattu hoitoaika pitää perua viimeistään edeltävänä päivänä kello 8–16.15 joko puhelimitse tai etävastaanoton eli Terveyschatin kautta. Linkki Terveyschatiin löytyy Salon kaupungin terveyspalvelujen verkkosivuilta. Chat on avoinna maanantaista torstaihin kello 8–16 ja perjantaisin kello 8–15. Muulla tavoin ajan peruminen netissä ei vielä onnistu.

Nissinen-Paatsamala pitää sähköisen perumismahdollisuuden kehittämistä tärkeänä, mutta toteaa, että samalla potilaan pitäisi saada mahdollisuus uuden ajan varaamiseen. Se taas on hankala järjestää ilman henkilökohtaista yhteydenottoa, koska henkilökunnan pitää arvioida hoidon tarve.

– Hoidontarpeen arviointi on lakisääteistä, joten se on tehtävä jokaiselle sairausvastaanotolle tulevalle ja kirjattava asiakirjoihin, Nissinen-Paatsamala sanoo.

Käyttämättömästä ja perumattomasta ajanvarauksesta peritään Salossa 15 vuotta täyttäneiltä 50,80 euron sakkomaksu.

 

Perumattomat lääkäriajat Salon terveysasemilla

Vuonna 2019: 784
Vuonna 2018: 706
Vuonna 2017: 636
Vuonna 2016: 765

Ajanvaraus tähän päivään

Lääkäri ajanvaraukseen pitäisi kehittää tekstviestipalvelu, joka muistuttaisi automaattisesti edellisenä päivänä seuraavan päivän varatusta ajasta. Tai ehkä se voisi muistuttaa kahta päivää ennen jolloin ajan ehtisi perua jos tarvii.

MDI

Kuulen jo korvissani valituksen kuinka kaikilla ei ole kännykkää mutta normaali käyntimaksu
ja lisäksi vaikka 100,- ”sakkoa” niin eiköhän ala muistumaan ajat mieleen. Eikä uutta aikaa ennen edellisten maksamista.

pertti

Kannattaisi mennä tutkituttamaan korvat. Tämän jälkeen ehkä olisi paikallaan pieni asenteen muutos muita kanssaihmisiä kohtaan.

MDI

Aivan käsittämätöntä ”ajattelua”. Käytännössä yhden lääkärin puolen vuoden työpanos ja siitä maksettava palkka menee täysin hukkaan. Ehkä joku jää myös ilman tarvitsemaansa lääkärikäyntiä tai joutuu sitä turhaan odottamaan eli näiden perttien, jotka jättävät peruuttamatta varaamansa ajan, pitäisi muuttaa asennettaan.

pertti

On ihan hyvä, että jokainen lähtee omien asenteita arvioimaan. En hyväksy, enkä pidä siitä vastuuntunnottomuudesta, kun aika on jätetty käyttämättä. Jo siitäkin syystä, kun itse olen yrittänyt tilata aikaa, minulle on sanottu ettei ole antaa. Joten olen aina mennyt yksityiselle ja ole saanut joka kerta parenpaa palvelua kuin terveyskeskuksessa. Siitä huolimatta yritän aina ensin terveyskeskukseen aikaa.