Markkinaoikeus kumosi Salon Paikku-päätöksen virheellisenä

9

Viime elokuusta asti Salossa pyörinyt joukkoliikenne Paikku joudutaan kilpailuttamaan uudelleen.

Markkinaoikeus on kumonnut Salon kaupunkikehityslautakunnan viime vuoden helmikuussa tekemän hankintapäätöksen virheellisenä.

Oikeuden mukaan Salon on järjestettävä kokonaan uusi tarjouskilpailu, jos se haluaa jatkaa ostoliikennettä julkisena hankintana.

Markkinaoikeus kieltää alkuperäisen päätöksen täytäntöönpanon 500 000 euron sakon uhalla.

Salossa kaupungin järjestämää joukkoliikennettä on valmisteltu parin vuoden ajan. Panostus on kaupungilta iso, sillä liikenne maksaa 3,5 miljoonaa euroa vuodessa.

Kaupunkikehityslautakunta päätti viime vuoden helmikuussa, että ostoliikennettä hankitaan Turun Linja-autoilijoiden osakeyhtiöltä, J. Vainion Liikenteeltä ja Tilausliikenne Raaseporilta.

Tarjouskilpailusta pois suljettu Miodex Oy valitti päätöksestä markkinaoikeuteen ja vaati päätöksen kumoamista. Yhtiön mukaan se oli suljettu tarjouskilpailusta virheellisten taloustietojen takia. Miodexin omasta mielestä sen tarjouksen olisi pitänyt voittaa kaikissa neljässä kohteessa.

Markkinaoikeus jätti yhtiön valituksen lopulta tutkimatta, koska se huomasi virheen kaupungin tarjouskilpailussa.

Oikeuden mukaan kaupunki käytti hankinnassa väärää ilmoitusta. Ostoliikenne olisi pitänyt kilpailuttaa erityisalojen EU-hankintailmoituksella eikä hankintalain mukaisella ilmoituksella.

Yhden sanan ero tarkoittaa tässä tapauksessa, että kaupunki menetteli julkisia hankintoja koskevien oikeusohjeiden vastaisesti.

Salo määrättiin korvaamaan Miodex Oy:lle lähes 6 200 euron oikeudenkäyntikulut viivästyskorkoineen.

Markkinaoikeuden päätöksestä on mahdollista valittaa Korkeimpaan hallinto-oikeuteen.

Salon kaupunkikehitysjohtaja Mika Mannervesi ei usko, että kaupunki hakee päätökseen muutosta. Lopullisen päätöksen asiassa tekee kaupunkikehityslautakunta, joka käsittelee asiaa 14. huhtikuuta.

Toinen vaihtoehto on, että kaupunki lähtee järjestämään uutta tarjouskilpailua. Se vaatii useita kuukausia aikaa, ja alkuperäisen päätöksen täytäntöönpano on kielletty. Tarkoittaako tämä, että Paikku loppuu?

– Paikku jatkuu. Me suunnittelemme siihen jonkun väliaikaisen ratkaisun, jolla liikennettä jatketaan, kunnes uusi tarjouskilpailu on järjestetty, Mannervesi lupaa.

Hän huomauttaa, että liikennöitsijät ovat ajaneet Paikun vuoroja tähänkin asti väliaikaisilla sopimuksilla. Syynä on hankintapäätöksestä tehty valitus.

Mannervesi löytää synkästä tilanteesta valoisankin puolen. Hän muistuttaa, että kaupungilla on Paikku-liikenteen järjestämisestä pian vuoden mittainen kokemus. Käytännön kokemuksia voidaan hyödyntää uutta tarjouskilpailua valmisteltaessa.

– Ostoliikenteen sopimukset optioineen jatkuvat 6–7 vuotta eteenpäin. Jos on huomattu, että kilpailutuksessa on tehtävä jotain toisin, nyt meillä on tilaisuus tehdä se toisin, Mannervesi sanoo.

Keijo K.

Kun on seurannut viimeaikaisia uutisia kaupungin virkakoneiston toiminnasta, on vääjäämättä käynyt mielessä, miksi kaupunki ei voisi palkata lakeja ja asetuksia tuntevaa henkilöä koneistoonsa?

Minkälaisen kuvan tämänkaltainen uutisointi antaa virkamiesten toiminnasta ja paljonko se maksaa?

Eihän se voi olla niin, että tällainen on Salon tapa asioiden hoitamisessa.

Allan

”Miksi kaupunki ei voisi palkata lakeja ja asetuksia tuntevaa henkilöä koneistoonsa?”

Onhan siellä. Juristeja vilisemällä. Ainakin kolme, jolla on juristin koulutus. Myös edellinen hallintojohtaja oli koulutukseltaan juristi.

Jokohan uusi hallintojohtaja on oppinut talon tavoille. Hänen edellinen hommansa oli STM:ssä neuvottelevana virkamiehenä, joten hänen pitäisi ollut tottunut tarkkaan lakien noudattamiseen. Painotus sanalla pitäisi.

Keijo K.

Niinpä, tulee mieleen entisen rakentajan kirvesmiehen haku. Hän haki kirvesmiestä, ei miestä ja kirvestä.

Timppa

Olen kommentoijien kanssa täysin samaa mieltä. Ymmärrän, että vahinkoja sattuu, mutta kaikki nämä viimeisen vuoden useahkot sekoilut eivät ole selitettävissä vahingolla tai kiireellä. Muutamista johdon virkamiehistä paistaa välinpitämättömyys tai ilmeisesti osaamattomuus. Pidän asiaa hyvin huolestuttavana.

Nyt tämä tuntuu levinneen poliitikkoihin. Lautakunta vaikuttaa kumileimasimelta, kukaan ei välitä kyseenalaistaa asioita. Ilmeisesti ei kiinnosta kuin kokouspalkkiot.

Elaine

Kyllähän nykyiset pitää olla erittäin päteviä ja ammattitaitoisia kun juuri saivat päällikkönimikkeetkin. Ei kai ketään nosteta korkeammalle pallille ilman meriittejä vai onnistuuko täällä sekin? Paljon on tapahtunut pienessä ajassa, periaatteessa negatiivista vain.

Valtakunnanihmettelijä

Ja taas! Mitä ihmeen tumpulointia Salon kaupungin virkamiehet harrastavat? Päätös päätöksen perään joutuu syyniin ja uudelleenarviointiin. Mistä ihmeestä kaupungin lakimiehille maksetaan palkkaa, jos työn tulokset ovat tällaisia?

Ja ajatella, että jo varoituksen saanut apulaiskaupunginjohtaja valittiin vielä vt. sote-johtaksi. Tämä kertoo melko paljon kaupungin johdon toimintakulttuurista. Piiri pieni pyörii ja kaverit siinä hyörii.

Nyt tarvitaan ryhtiliike, eikä mitään ympäripyöreitä selityksiä tai tulevaisuusvisioita. Hyvä hallinto rakennetaan nykyisyydessä eikä ruusunpunaisissa kuvitelmissa ja korulauseissa.

Kuntalainen K

Käsittämättömän paljon ja kalliita selkkauksia Salon päätöksen teossa viime aikoina. Joku tässä nyt vaan mättää.

Nuo ovat sen kokoluokan asioita, joiden materiaalit pitäisi käydä sana sanalta läpi. Apuna voisi ja kannattaisi käyttää myös Suomen kuntaliittoa.

Uutisoinneista syntyy nyt väkisin tietty käsitys, ja herääkin kysymys, tulisiko valtuuston ja tarkastuslautakunnan jämäköityä.

Varsinainen 'älykaupunki'!!!!!

Jämäköinti ei auta ellei ole asiantuntemusta.

Katja

Päästäkää jo mikä bussikortti otetaan. Jokainen uusi kortti on 5e. En haluaisi ostaa aina uutta ja kuormitaa luontoa turhan takia.