Piihoville tulee uusi liityntäparkki, henkilöautoilla pääsee pysäkeille

2
Tulevaisuudessa henkilöautoilla saa ajaa pikavuoropysäkeille, joille rakennetaan 4 -6 parkkiruutua lyhytaikaista pysäköintiä varten. Kuvat: SSS/Kirsi-Maarit Venetpalo

Pitkään vireillä ollut suunnitelma Salon Pappilan eli Piihovin pysäköinti- ja saattoliikennejärjestelyistä on valmistunut.

Alueelle rakennetaan linja-automatkustajille uusi liityntäparkki, jolta kävelymatka Helsingin ja Turun suunnan pikavuoropysäkeille lyhenee nykyisestä huomattavasti.

Lisäksi pysäkeille saa jatkossa ajaa henkilöautolla viemään ja noutamaan matkustajia.

– Autoja ei enää jätetä kantatie 52:n varteen matkustajan jättämiseksi tai hakemiseksi. Pysäkeille tulee 4–6 parkkiruutua lyhytaikaista pysäköintiä varten, aluevastaava Markus Salminen Varsinais-Suomen ely-keskuksesta sanoo.

Pysäkeille ajetaan osittain kevyen liikenteen väylää pitkin, osittain rakennettavaa uutta tietä pitkin.

– Liikennemerkki tulee sallimaan ajon kevyen liikenteen väylällä, jonka varteen tulee muutama väistötila, Salminen kertoo ratkaisusta Turun suunnan pysäkillä.

Pysäkiltä palaava auto saa kääntyä Somerontielle sekä Salon että Someron suuntaan.

Helsingin suunnan pysäkiltä pois tuleva auto ei pääse kääntymään Somerontieltä (kantatie 52) Salon suuntaan. Kääntymässä pitää käydä ABC Piihovin pihalla.

Uusi liityntäpysäköintialue rakennetaan Somerontien varteen kapealle peltokaistaleelle. Parkkiin ajetaan samoista liikennevaloista kuin ABC:n pihaan. Parkista jalankulkijat pääsevät suoraan kevyen liikenteen väyliä pitkin pysäkeille.

Liityntäparkkiin tulee 15–20 autopaikkaa ja polkupyörille oma teline. Parkkialue rakennetaan kahden maanomistajan pellolle.

– Olemme saaneet maanomistajilta suostumuksen. Tietoimituksen jälkeen alue siirtyy valtion tiealueeksi, Markus Salminen kertoo.

Nykyinen liitäntäpysäköinti sijaitsee ABC Piihovin oman pysäköintialueen perällä. Siellä on tilaa noin 30 autolle.

– Meillä ei tällä hetkellä ole ajatusta muuttaa pysäköintimahdollisuutta, SSO:n kiinteistötoimen päällikkö Ismo Louhi sanoo.

Järjestely on hänen mukaansa toiminut hyvin, ja alueella on paljon käyttöä.

Ely-keskuksen ja Salon kaupungin yhteishankkeen kustannusarvio on 350 000 euroa.

Tämän hetken suunnitelma on aloittaa työ ensi vuonna, mutta töihin voidaan päästä aikaisemmin. Ely-keskus esittää rakentamista valtion toukokuun lisätalousarviossa liikennehankkeille luvassa olevalla elvytysrahalla.

– Jos saamme elvytysrahaa, rakentaminen voidaan aloittaa tänä vuonna. Suunnitelma on valmis, mutta rakentaminen täytyy kilpailuttaa. Rakentamisessa menee jokunen kuukausi, Markus Salminen sanoo.

Liikennejärjestelyjen parantamista ovat ajaneet varsinkin taksiautoilijat. He ovat kokeneet asiakkaiden tuomisen ja hakemisen pysäkeiltä haastavana.

Yksityisautoilijat ovat sukkuloineet alueella villisti.

– Rampeilla on ollut monta vaarallista tekijää ja erittäin vaarallisia tilanteita. Toivon, että tämä saadaan rakennettua ennen kuin sattuu jotain. Meitä kiinnostaa turvallisuus, Salminen toteaa.

Make

15-20 pysäköintipaikkaa ei ole kovin paljon.

Jerppu

Hyvä uutinen, onhan tuota odotettukin.