Li Anderssonia haastettiin Hermannissa

0
Patrik Raita ja Meeri Vienonen keskustelivat Li Anderssonin kanssa Teams-sovelluksen välityksellä. Kuvat: SSS / Siiri Siikarla

Hermannin koulun oppilaat haastoivat opetusministeri Li Anderssonia kysymyksillä koronavirusrajoituksista, Tunnin junasta ja maksuttomasta toisen asteen koulutuksesta.

Andersson vastasi kannattavansa Tunnin junaa.

– Nopeat junayhteydet ovat Suomelle tärkeitä, ja niillä voidaan lisätä junamatkustamisen vetovoimaa. Jos autolla pääsee kulkemaan paikasta toiseen lähes yhtä nopeasti kuin junalla, moni valitsee auton, Andersson havainnollistaa.

Andersson pääsi vastaamaan oppilaiden tiukkoihin kysymyksiin vieraillessaan verkon välityksellä tiistaiaamuna Hermannin koulussa.

Työnsä puolesta paljon kouluvierailuja tekevä Andersson kertoo etävierailujen lisääntyneen koronaviruspandemian aikana. Hänen mukaansa verkkovälitteiset tapaamiset ovat hyvä esimerkki siitä, miten korona ja sitä seuranneet poikkeusolot ovat luoneet yhteiskuntaan paljon uutta.

– Uskon, että etävierailut ja -kokoukset ovat tulleet jäädäkseen. Ne säästävät paljon aikaa ja vaivaa, Andersson toteaa.

Ministerin etävierailu toteutettiin Teams-sovelluksessa, jossa yhdeksäsluokkalaiset Meeri Vienonen ja Patrik Raita olivat suorassa videoyhteydessä ministerin kanssa. Muut oppilaat seurasivat videopuhelua omien luokkiensa valkokankailta.

Oppilailta oli etukäteen kerätty ministerille esitettäviä kysymyksiä, jotka käsittelivät niin ajankohtaisia aiheita kuin ministerin omaa opiskeluaikaakin. Päällimmäisenä ministeriä haastatelleen Meeri Vienosen mieleen jäi Anderssonin lämmin ja tavanomainen olemus.

– Toivoisin lisää vastaavia vierailuja, sillä oppilailla on mahdollisuus saada vastauksia juuri heitä askarruttaviin kysymyksiin, oppilaskunnan hallituksessa mukana oleva Vienonen toteaa.

Vierailun suunnitteleminen aloitettiin Hermannin koulussa jo maaliskuussa. Tapahtuman ideoinut opettaja Marjaana Hoikkala halusi tuoda vaihtelua oppilaidensa työntäyteiseen arkeen. Lisäksi valtaosa kevätlukukaudelle aiemmin suunnitelluista tapahtumista on jouduttu perumaan koronan vuoksi.

Rehtori Hannu Pölösen mukaan ministerin etävierailu oli Hermannin koulussa ensimmäinen laatuaan. Etätapaamissa käytettävä tekniikka on ollut olemassa jo pitkään, mutta vasta korona-aikana sitä on opittu hyödyntämään tehokkaasti.

– Etäopetuksen alkaessa opettajamme ottivat valtavan digiloikan yhdessä yössä, Pölönen kertoo.

Pölönen uskoo, että etäopetus ja verkkovälitteiset vierailut jäävät osaksi Hermannin koulun arkea myös korona-ajan jälkeen. Hänen mukaansa etäopetus ei korvaa kontaktiopetusta, vaan sitä voitaisiin hyödyntää esimerkiksi sairastapauksissa ja lomamatkojen aikana. Pölönen nostaa esiin ulkomailla olevat oppilaat, jotka tavallisesti jäävät täysin opetuksen ulkopuolelle. Korona-aikana hekin ovat päässeet osallistumaan etäopetukseen.