Hallituksen lisäbudjetti nytkäytti Tunnin junaa eteenpäin

6
Turun ja Espoon osahankkeet sujuvoittavat valmistuttuaan rantaradan liikennettä.

Hallituksen lisäbudjetin voimin käynnistetään Tunnin junan ensimmäiset osahankkeet.

Espoon kaupunkiradan rakentaminen sekä Turun ratapihan kunnostaminen ja kaksoisraiteen rakentaminen Turun päärautatieasemalta Kupittaalle aloitetaan parin vuoden sisällä.

Varsinais-Suomen liiton edunvalvontajohtaja Janne Virtanen muistuttaa, ettei lopullista päätöstä koko Tunnin juna -hankkeen toteutumisesta olla vielä tehty.

– Jokainen toteutunut osahanke vie Tunnin junaa eteenpäin. Uskon, että hanke on nyt raiteillaan, Virtanen toteaa.

Virtasen mukaan Turun ja Espoon osahankkeilla ei ole suoria vaikutuksia Saloon. Valmistuttuaan ne kuitenkin sujuvoittavat rantaradan liikennettä, mikä hyödyttää myös salolaisia.

Tunnin juna -hankkeen rahoitus lisäbudjetissa ei perustu talouden elvytykseen. Sen pohjana ovat hallituksen sekä Helsingin, Turun, Tampereen ja Oulun kaupunkiseutujen väliset MAL-sopimukset.

Maankäytön, asumisen ja liikenteen sopimuksilla pyritään tukemaan suurimpien kaupunkiseutujen kehittämistä.

Salossa Tunnin juna on herättänyt paljon keskustelua, sillä toteutuessaan rata kulkisi Lukkarinmäen asuinalueen läpi vain osittain maan alla.

Nyt hankkeen yleissuunnittelu on loppumetreillä. Suunnittelun hoitaa loppuun hankeyhtiö, johon Salon kaupunginvaltuusto päätti lähteä mukaan 11. toukokuuta.

– Jos riittävästi tahtoa ja rahoitusta löytyy, Tunnin juna voi liikennöidä jo 10 vuoden päästä, Virtanen pohtii.

Keijo K.

Ei ole riemulla rajaa, kun saa salolaisena olla mukana tulevassa Turun ratapihan remontissa sekä päärautatieaseman ja Kupittaan välisen kaksoisraiteen rakentamisessa.

Muurlalainen

Ja lisäksi mukana Pasilan ratapihan uudistuksessa Espoon ratapätkää varten.

Marko

Onko maksamasi verot korvamerkitty käytettäväksi juuri näihin kohteisiin, mistä noin tarkkaa tietoa saa?

Lasse Reunanen / Salo

Niin, se Turun ratapihan uudistus lienee ensisijaisena – jonka arvioitu toteutuvan vuosikymmenen loppupuolelta. Lähetin keväällä kansanedustaja Ilkka Kanervalle sähköpostia kun tämän tunnin junan rahoitus ratakuntien osalta oli esillä. Kerroin, että Salon kohdilta Salonjoen ylityksen kolmas raide jäänyt suunnitelmista pois, jolla nykyinen vanha rataosuus saataisiin edelleen Salon aseman ratapihalle asti (eikä jätettäisi liittymänä Salonjoen taakse) – Kansanedustaja Kanerva ollut myös maakuntahallituksen johtopaikalla, joten hän pystyisi asiaa edistämään (mikäli tahtoa löytyy – ei vastannut pyyntööni, mutta toivottavasti asian tutki ja hyväksi tekee osaltaan).

Veronmaksaja

Oikein hyvä, että saadaan vihdoin tää ratahanke edes jollain lailla alulle. Ei se Suomen kunnianhimoinen liikenteen päästövähennys muuten onnistu. Ja me salolaiset tarvitaan aikataulussa pysyvä junayhteys Helsinkiin ja Turkuun, että voidaan asua täällä ja käydä töissä. Saloonhan ei uusia työpaoikkoja ole tulossa. Minunkin talo sijaitsee lähellä ratalinjaa. Ihan hyvin voin myydä sen radan alle. Mikä sen parempi kauppa, kun uusi omistaja ei perään huutele ja pääsee sitten rahatukun kanssa katselemaan uutta asuntoa (ei ehkä enää Salosta).

Jerppu

Hyvä että nytkähtää, vaikka näistä ensiaskelista on rajoitetusti hyötyä Salolle.

Oikoradan rakentamista Espoon kaupunkirata helpottaa, eritoten jos se tehdään heti alusta neliraiteisena tai ainakin tila kaukoliikenteen raiteille varataan.