KKV jatkaa Lounais-Suomen Taxidatan tutkimista

0
Kilpailu- ja kuluttajavirasto tutkii, käyttääkö Lounais-Suomen Taxidata väärin määräävää markkina-asemaansa. Kuva: SSS-arkisto/Tatu Gustafsson.

Lounais-Suomen Taxidata Oy:tä koskeva kilpailunrajoitusepäily jatkuu.

Kilpailu- ja kuluttajavirasto (KKV) ilmoitti torstaina lopettavansa seitsemää taksinvälitysfirmaa koskevat tutkimukset. Kaikkiaan kuuden firman tutkinnat jatkuvat edelleen.

Vyyhti sai alkunsa vuoden 2018 taksiuudistuksesta. KKV sai uudistuksen jälkeen runsaasti yhteydenottoja taksiyrittäjiltä, joilla oli vaikeuksia saada Kela-kyytejä välityskeskuksilta. Toteutettuaan yrittäjille laajan kyselyn joka vahvisti yhteydenotoissa esitetyt ongelmat, KKV käynnisti keväällä 2019 tutkinnan välityskeskusten toiminnasta.

Välityskeskukset ovat usein taksiyrittäjien omistamia, ja KKV on ensisijaisesti tutkinut välityskeskusten toimintaa keskenään kilpailevien yritysten välisenä kiellettynä yhteistyönä.

– Viraston selvitysten perusteella näyttää siltä, että useiden alueellisten tilausvälityskeskusten toiminta on estänyt tai vaikeuttanut autoilijayrittäjien toimintaa. Tämä on vähentänyt kilpailua taksimarkkinoilla, jolloin myös asiakkaiden valinnanvara on kaventunut, KKV:n johtaja Valtteri Virtanen toteaa.

”Tarkkaa aikataulua on vaikea arvioida. Tutkimusten etenemiseen vaikuttaa, miten selvitystoimenpiteemme etenevät. Keskustelu välitysfirmojen kanssa ja tilanteiden arviointi jatkuu.”

Salon Seudun Sanomat uutisoi viime vuoden kesäkuussa Taxidataa koskevasta tutkinnasta. Tuolloin kymmenen Salon maaseudun Kela-kuljettajaa allekirjoitti toimintapyynnön, joka koski Taxidatan käyttöön ottamaa priorisointi-menetelmää.

Allekirjoittaneiden Kela-kuljettajien mukaan Taxidata käytti väärin johtavaa markkina-asemaansa. Priorisointi tarkoitti käytännössä sitä, että Taxidata välitti Kela-kuljetuksia vain omille kuljettajilleen kahden minuutin ajan välityspyynnöstä lähtien. Vasta kahden minuutin priorisoinnin jälkeen kyyti oli tarjolla muiden firmojen takseille. Taxidatan toimialuueseen kuuluu Turun, Salon ja Porin seutu.

Tutkintapyynnön jättäneet taksinkuljettajat korostivat, että merkittävä osa maaseututaksien kyydeistä on nimenomaan Kela-kyytejä tai yhteiskunnan maksamia, vammais- sekä sosiaalihuollon piiriin kuuluvia kyydityksiä.

KKV:n Valtteri Virtanen uskoo, että asian kanssa ollaan syksyn tullen viisaampia.

– Tarkkaa aikataulua on vaikea arvioida. Tutkimusten etenemiseen vaikuttaa, miten selvitystoimenpiteemme etenevät. Keskustelu välitysfirmojen kanssa ja tilanteiden arviointi jatkuu, hän kertoo.