Neste teki täysin automatisoidun pikkukaupan Helsinkiin ‒ tekniikasta vastaa salolainen Nordic ID

0
Salossa kehitetty RFID-teknologia tunnistaa ostokset Nesteen automatisoidussa kaupassa.

Neste avaa keskiviikkona uudenlaisen automatisoidun pienen kaupan Helsingin keskustaan. Easy deli -kaupassa hyödynnetään salolaisen Nordic ID:n kehittämää RFID-teknologiaa, joka skannaa asiakkaan kaikki ostokset kerralla, esimerkiksi suoraan ostoskassin tai laukun läpi.

Kyseessä on Euroopan ensimmäinen vastaavaa itsepalveluratkaisua hyödyntävä vähittäiskauppa, kertoo Neste.

‒ Kaupan tuotelukija on ensimmäinen lajissaan Suomessa, ja se on harppaus eteenpäin perinteisiin itsepalvelukassoihin verrattuna. Ostokokemus on huomattavasti aiempaa nopeampi ja helpompi. Lähimmät verrokit löytyvät Kiinasta, joista on saatu positiivista palautetta asioimisen vaivattomuudesta, kertoo Nesteen automatisoiduista palveluista vastaava Jukka Peltoniemi.

Easy Deli -kauppa sijaitsee Helsingin Ratakadulla Neste Express -aseman yhteydessä. Neste avaa kesän 2020 aikana myös toisen vastaavan RFID-teknologiaa hyödyntävän Easy Deli -kaupan pääkaupunkiseudulle.

Lisäksi vuoden 2020 aikana Latvian Riikaan on tavoitteena avata useampi automatisoitu Easy Deli -kauppa Neste-automaattiasemien yhteyteen.

Neste käyttää Nordic ID:n RFID-ratkaisuja automatisoiduissa kaupoissaan.

Nordic ID kehittää RFID-sensoriteknologiaan (radio frequency identification) pohjautuvia tuoteseuranta- ja paikantamisratkaisuja, joita käytetään muun muassa tuotedatan keräämiseen. RFID mahdollistaa yksittäisen tuotteen yksilöinnin ilman näköyhteyttä, jolloin sen avulla voidaan skannata suuria määriä tuotteita muutamassa sekunnissa. Lisäksi lukuvirheiden määrä pienenee, kun jokaista tuotetta ei tarvitse skannata erikseen.

‒ Idea ratkaisun kehittämiseen lähti kuluttajien ostokäyttäytymisen muutoksesta. Perinteisillä viivakoodiperusteisilla itsepalvelukassoilla asioiminen saattaa kestää jopa kauemmin kuin miehitetyllä kassalla. Jokaisen tuotteen viivakoodin skannaaminen voi tottumattomalle käyttäjälle olla vaivalloista, ja siten hidastaa ostosten tekoa, kertoo Nordic ID Oyj:n toimitusjohtaja Juuso Lehmuskoski.

Kaupan alalla ensimmäisiä RFID:n hyödyntäjiä ovat olleet vaatekaupat. Monikäyttöisyytensä ansiosta Nordic ID:n uusi S/MART-konsepti soveltuu myös esimerkiksi hotelleihin, itsepalveluvarastoihin tai toimistohotelleihin.

Päivittäiskaupassa RFID:n käyttöönoton hidastajina ovat olleet nesteet ja metallit, jotka ovat aiemmin vaikeuttaneet luotettavan RFID-tunnisteiden luennan.

 

Näin automatisoidussa kaupassa asioidaan

  • Asiointi Easy Deli -kaupassa aloitetaan tunnistautumalla sisään Nesteen mobiilisovelluksella.
  • Tunnistautuminen ehkäisee ennalta väärinkäytöksiä sekä ilkivaltaa.
  • Tunnistautumisen jälkeen asiakas kerää haluamansa ostokset hyllyltä ja asettaa ne maksutasolle, josta RFID-teknologia lukee kaikki tuotteet kerralla, muutamassa sekunnissa.
  • Ostokset maksetaan Apple Paylla, Google Paylla tai maksukortilla.

Nordic ID Oyj

  • Salossa päämajaansa pitävä RFID-teknologiayhtiö.
  • Tarjoaa asiakkailleen pilvipohjaista palveluratkaisua tavaravirtojen ja tuotteiden reaaliaikaiseen seurantaan ja hallintaan.
  • Yhtiön liikevaihto vuonna 2019 oli 9,2 miljoonaa euroa.
  • Liikevaihdosta 76 % muodostuu viennistä.
  • Yhtiön tavoitteena on vahvistaa entisestään asemaansa Euroopassa sekä kasvattaa markkinaosuuttaan Pohjois-Amerikassa ja Aasiassa.
  • Yhtiö on listattu Nasdaq First North Growth Market-markkinapaikalla.