Virtuaalikahleet

0

Tietosuojavaltuutetun toimistosta jyrähdettiin viime viikolla; asiakkaiden henkilötunnuksia ei saa käyttää laskuissa yksilöimisen työkaluna.

Käytännön katsotaan rikkovan tietosuojalainsäädäntöä, koska henkilötunnuksen käyttämiselle ei ole siinä asiayhteydessä pätevää tarvetta. Välillä Postin lähetykset tosiaan päätyvät tai vierailevat omassa Bermudan kolmiossaan.

Viimeisimpiä otsikoihin päätyneitä ”hukkatapauksia” olivat ylioppilastodistukset, jotka joutuivat Helsingin postikeskuksessa omille reiteilleen. Monet yritykset ja julkisen sektorin toimijat pyrkivät vähitellen karsimaan pois perinteisiä kirjelaskujaan. On helppo uskoa, että vuonna 2050 ne ovat enää menneisyyden muistojen aaveita.

Ovatko uudet tavat ja teknologiat kuitenkaan parempia kuin postilaatikkoon putoavat kirjeet? Näytölle annettava digitaalinen allekirjoitus on ilmeisesti jo yleisempi tapa vahvistaa paketin noutaminen kuin signeeraus paperin ja kuulakärkikynän liitolla. Sähköisiä allekirjoituksia antaessani mieleeni on tullut ikäviä ajatuksia; miten vahvan tietoturvan taakse ne päätyvät?

Nohevalle identiteettivarkaalle allekirjoituksen käsiinsä saaminen olisi kutakuinkin yhtä suuri voitto kuin henkilötunnuksen onnistunut kalastelu. Tärkeitä tietoja sisältävä kirje on yleensä vain yksilö, mutta digitaalinen tietorekisteri on avoin haaste kaikille katalan kunnianhimoisille hakkereille.

Palveluiden ja raha-asioiden hallinnoimisen lisäksi verkkoyhteyksien talutushihnassa kulkevaa teknologiaa pohditaan ratkaisuksi aikamme terveyskysymysten ratkaisijaksi. Sosiaali- ja terveysministeriö linjasi kuuakusi sitten, että koronaviruksen tartuntaketjuja jäljittävän mobiilisovelluksen kehittäminen olisi hyödyllinen toimenpide.

Lausuntopalautteessa todettiin, että henkilötietojen ja yksityisyyden suojaan liittyvät näkökohdat on sovelluksen suunnittelussa ”pääosin otettu huomioon”. Taskussa tai repussa kulkevan älylaitteen sijaintitietoja hyödyntäen sovellus selvittäisi ”koronalingot”, joissa oleskelleiden henkilöiden olisi syytä selvittää terveydentilansa. Mahtava innovaatio? Henkilökohtaisuudella leimaava valvontaelin?

Niin kauan voimme vain arvailla, kun sovellus on suunnittelupöydällä. Ja valmistumisen jälkeenkin on todennäköisesti vain keskenään huutavia mielipiteitä.

Data kertoo tarpeista ja tarpeiden täyttäjät tai hyväksikäyttäjät voivat tehdä edustamistaan tahoista rikkaita. Ihmiset ovat usein hyvin huolissaan tietojensa säilymisestä, joita he ovat jonkun palvelun käyttöehtojen edellyttämänä luovuttaneet. Silti samat henkilöt jakavat viljalti hetkiä arjestaan ja mieltymyksistään sosiaalisessa mediassa.

Ristiriita pätee myös itseeni. Kolumnin alussa tarjoamistani uhkakuvista huolimatta ei liene syytä uskoa, että runsaammat tilaisuudet tekisivät entisaikoja runsaammin varkaita.

Markkinat, ostovoima, arvokas tieto ja niitä hyödyntämään pyrkivät tahot eivät vain enää ole ainoastaan ostoskeskuksissa, pankkien auloissa ja hämyisissä kapakoissa. Ne ovat nyt näyttöpäätteiden äärellä.

Jätä kommentti