Vuokrattavat sähköpyörät rullasivat Saloon – käyttäjämäärät ratkaisevat, jäävätkö ne katukuvaan pysyvästi

0
Tällä hetkellä kaupunkipyöriä löytyy rautatieasemalta, Urheilupuistosta ja Helsingintien varrelta. Pyörän saa parkkeerata mihin tahansa. kuva: SSS/Kirsi-Maarit Venetpalo

Kaupunkipyörät saapuivat Salon katukuvaan tällä viikolla.

Tarkkasilmäisimmät ohikulkijat ovat voineet nähdä vihreitä pyöriä Helsingintien varrella, Urheilupuiston parkkipaikalla sekä rautatieasemalla.

Pyöristä vastaavan yrityksen Rolanin tuotepäällikkö Jonne Heinonen kertoo, että Saloon on kesän aikana tulossa yhteensä 20 kaupunkipyörää.

– Suunnittelimme alkukeväästä Salon kaupungin kanssa laajaa kaupunkipyöräjärjestelmää, mutta korona sotki suunnitelmat. Nyt käynnistimme tämän pienemmän pilottihankkeen.

Salossa asuva Heinonen sanoo, että Rolan on jo pidemmän aikaa suunnitellut tuovansa pyörät salolaisten käyttöön.

– Keväällä startannut potkulautabisnes yllätti meidät täysin, mutta se ei vaikuttanut suunnitelmiimme mitenkään. Saa nähdä, miten paljon käyttäjiä pyörillä riittää.

Pyöristä huolehtiva Rolan tarjoaa erilaisia yhteiskäyttöpalveluita.

Yritys pyörittää muun muassa Turun kaupunkipyöräjärjestelmää sekä huolehtii VOI-merkkisistä potkulaudoista Turussa, Tampereella ja Helsingissä. Lisäksi yritys ylläpitää yhteiskäyttöisiä autoja.

Kaikki Salon kaupunkipyörät ovat sähköavusteisia. Täyteen ladatulla akulla pystyy ajamaan 100–120 kilometriä.

– Meillä on Turussa tiimi, joka tulee pari kertaa viikossa Saloon vaihtamaan pyörien akut.

Heinonen kertoo, että kaupunkipyörät toimivat pitkälti sähköpotkulautojen tavoin.

Ennen ajamista pyöräilijän on ladattava puhelimeensa Freebike-sovellus, jonka avulla pyörän voi aktivoida ajoon.

– Kaikista pyöristä löytyy ohjeet niiden käyttämiseen. Sovellukseen liitetään maksukortti, jolta ajot veloitetaan.

Ilmaista kaupunkipyörillä ajaminen ei ole, vaan aloitusmaksu on euron. Tämän jälkeen ajaminen maksaa euron kymmeneltä minuutilta.

Potkulaudoista pyörät eroavat siinä, että pyörän voi lunastaa käyttöön koko päivän ajaksi. Päivämaksu on 10 euroa.

Pyörän saa käyttöön lukemalla puhelimella pyörässä olevan QR-koodin.

Ennen ajamista pyörä aktivoidaan painamalla jarrua kahdesti, ja ajon päättyessä jarrua painetaan kerran.

Vaikka pyörien akku kestää pitkään, niillä ei voi lähteä pyöräretkelle esimerkiksi saaristoon.

– Pyörien kantavuus on rajattu Saloon. Kun niillä ajetaan rajojen ulkopuolelle, takapyörän napa alkaa jarruttamaan ajoa, Heinonen kertoo.

Kaupunkipyörien liikkeitä seurataan ympäri vuorokauden gps-järjestelmällä.

– Pyöriä ei kannata yrittää varastaa, sillä pystymme seuraamaan niiden liikkeitä maailman ääriin, Heinonen naurahtaa.

Pyörän käyttöehdot löytyvät puhelimeen ladattavasta sovelluksesta. Alle 16-vuotiaat saavat ajaa pyörillä vain vanhempien luvalla.

– Turvallisuusasiat ovat käyttäjän vastuulla. Pyörämme ovat turvallisia ja kestäviä, eikä niiden pitäisi aiheuttaa vaaratilanteita.

Heinosen mukaan pyörät eivät välttämättä jää pysyvästi Saloon.

– Mitä enemmän pyöriä käytetään, sitä todennäköisemmin ne jäävät kaupungin katukuvaan. Voi olla, että ne siirretään syksyllä jonnekin muualle.

Vaikka pyörillä voi ajaa jo nyt, virallisesti kaupunkipyöräbisnes pyörähtää Salossa käyntiin ensi torstaina.

– Tulemme torille esittelemään pyöriä ja opastamaan niiden käyttämisessä. Olemme paikalla kahdestatoista eteenpäin.

Jätä kommentti