17-vuotias ajoi törkeää ylinopeutta Sauvossa

14

Poikkeusluvalla B-luokan ajo-oikeuden saanut 17-vuotias nuorimies ajoi törkeää ylinopeutta sunnuntaina puoliltaöin Kemiöntiellä Sauvossa. Alueella on 80 kilometrin nopeusrajoitus, mutta henkilöauton nopeus oli 150 kilometriä tunnissa.

Poliisi tutkii asiaa törkeänä liikenneturvallisuuden vaarantamisena. Kuljettaja määrättiin ajokieltoon.

14
Jätä kommentti

2 Comment threads
12 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
7 Comment authors
Joka kuritta kasvaa...

Sillä tavalla, antakaa vaan poikkeusluvilla kakarille ajokortteja. Joku kypsyyskoe pitäisi kyllä olla. Onneks ei käynyt ulkopuolisille mitään, joku olis voinu jäädä alle tms. No, tais jätkällä kortti mennä kuivumaan pitkäksi aikaa..

Murttu

Itse olen poikkeusluvalla hommannut korttini ja nätisti olen ajanut. Ei saisi yleistää, että kun yksi ajaa ylinopeutta, niin kaikki ajaisivat.

Sanoisin ennemmin, että pieleen on menty siinä, miten helposti sen saa hommattua, koska kaikilta, joilta bussitkin voisi kulkea, ei välttämättä maalaisjärkeä löydy.

Tavis torilta

Ei siinä enää kurittamiset auta tässä vaiheessa, kun nuori ja vähän vanhempikin ajelee maanteillä välittämättä nopeusrajoituksista ja ohittamisen kieltävistä sulkuviivoista.

Siinä on asenteissa vikaa, kun ei välitetä omasta eikä muiden tiellä liikkuvien turvallisuudesta. On vain minä ja kokemani vauhdin hurma ja ohitusten ekstreemi.

Keijo K.

Onkohan olemassa jo jotain tilastoa, kuinka moni noista poikkeusluvalla kortin saaneista on sen jo menettänyt ja minkälaisilla nopeuksilla? Voisiko lakia tarkistella, kuten muitakin Sipilän hallituksen, autoiluun (myös ammatti-) liittyviä lakeja ja verotustakin?

Mä vaan

Onkohan olemassa jotain tilastoa siitä, kuinka moni ei nykyisellä Valtatie ykkösellä noudata nopeusrajoitusta? Välillä tuntuu, että enemmistö. Sillä tiellä enin osa kuskeista on kuitenkin yli 18-vuotiaita.

Ikä ei ratkaise kaasujalan painoa. Järki määrää. Kun valvontaa ei käytännössä ole ja oikea kaista ajaa niin hirveän hitaasti (nopeusrajoituksen mukaan), on kohtalaisen helppo vähän vaan nostaa omaa nopeutta, ettei tarvitse ajaa jonossa ja noudattaa turvavälejä.

Käykääpä joskus katsomassa. Salon alueella on motarin yli meneviä siltoja, joista näkee hyvin, että vasen kaista ajaa ihan omaa vauhtiaan. Kameratolpat pudottaisivat nopeutta edes tunneleissa.

Mä vaan

Unohtui mainita paikallinen tie, jolla on 20 minuutin välein kaahareita, eli Kokkilantie. Ei piennarta, ei pyörätietä, ei kunnioiteta ohituskieltoa.
Sielläkin enemmistö kuskeista on 18 plus ikäluokkaa.

Eli 17-vuotiaana kortin saaneet saavat mallioppia vanhemmilta kuskeilta.

Tavis torilta

110-tielle palautettiin tänä kesänä 100 km/h nopeus noin kolmen kilometrin matkalle. Onneksi, koska sitä kuitenkin enin osa on ajellutkin.

Ongelma on se, että ohitellaan sulkuviivoista välittämättä tai se, että ajellaan sahaten 70 – 90 välillä keskiviivan päällä. Ilmeisesti puhelimesta selaillaan uusia tietoja. Ja jono takana kasvaa, eikä turvallisiin ohituksiin ole paikkoja, kun vastaantulijoitakin on.

Mä vaan

Se satasen pätkä 110-tiellä on oman kokemukseni mukaan eniten peurojen käyttämää läpikulkualuetta.

Keijo K.

Auton tuulilasikamera tallentaa jokaisen ylinopeutta ajavan. Kameran mukaan oma nopeuteni on 125 km/h (GPS), niin jokainen ohi hujahtava ylittää sen nopeuden moottoritiellä, ja niitä on paljon. Luultavasti ovat yli 18-vuotiaita iältään. Muu taso?

Urpo

Miksi itse ajat tahallista ylinopeutta?

Keijo K.

Kuitenkin monien mielestä hidastelua, joka tietenkin ärsyttää.

Urpo

Itselläni on vakionopeudensäätimessä suurin sallittu mittarivirheellä korjattuna, eikä se ketään ärsytä. Nopeammat pääsevät helposti ohi.

Sen sijaan nämä 5 km/h ylinopeuksilla ajavat varaavat turhaan vasemman kaistan itselleen. Jos itse ohittaa hitaampaa suurinta sallittua ajaen, nämä vähän nopeammat ylinopeuskuskit, jotka ohituksen aikana saavuttavat rajoituksen mukaan ohittavan, luulevat omaavansa etuajo-oikeuden ja alkavat painostaa edessään ajavaa väistymään.

Tietenkään Keijo ei toimi, mutta moni ylinopeuden takia ei tätä kokonaisuutta ymmärrä. Ajamalla rajoituksen mukaan ei koko tilannetta synnny, jolloin ei tarvita osaamista välttää siihen joutumista. Surullista, että tehdään kallis tie, ja sitten siellä ei osata ajaa.

Urpo

Väylävirastolla on useita pisteitä, jotka keräävät dataa ajonopeuksista 24/7. Näiden perusteella tehdään vuosittain julkaisu ”Ajonopeudet maanteillä 20xx”.

Tuosta ei pysty yksilöimään vt 1:n ajonopeuksia, mutta 2-ajorataisten moottoriteiden nopeustiedot antaa varmasti kysyjälle riittävän tarkan vastauksen. Viranomaisten käytössä on tietysti pistekohtaiset tiedot.

Kuis sit

Juu, selvästi Sipilän vika. Jos ei olisi ollut Sipilän hallitusta, niin kaikki ajaisivat sallittua nopeutta. Sekin varmaan 17-vuotias kuski, joka ajoi Helsingissä kauppahalliin sisälle etsimään parkkiruutua.