Muurlan muumimukeja on tehty jo 166 erilaista – johtajakaksosten haave on, että jonain päivänä Muurlassa puhalletaan taas lasia

0
Muurla Design Marketing Oy on panostanut viime aikoina tuotekehitykseen omalla viilupuutehtaallaan Pieksämäellä. Täyspuiset ja samalla konepestävät tarjoilulaudat, joiden molemmilla puolilla on erilainen kuva, ovat tällä hetkellä kysyttyjä, kertovat toimitusjohtaja Kasper Uoti ja hallituksen puheenjohtaja Julia Uoti.

Jos haluaisi kerätä kaikki Muurlassa tähän mennessä suunnitellut muumiaiheiset emalimukit, kerättävänä olisi jo 166 mukia. Mukana pitäisi olla myös erikoismukit, kuten Japanin teemahuvipuistoon tehnyt mukit sekä Islantiin tilattu Islanti-muumimuki.

– Tiedossamme on, että muutamalla keräilijällä on kaikki muumimukimme, kertoo Muurla Design Marketing Oy:n hallituksen puheenjohtaja Julia Uoti.

Muurla Design Marketing aloitti muumituotteiden valmistuksen vuonna 2009 ja muumimukit tulivat tuotantoon vuonna 2011. Mukit olivat varsinainen Muurlan muumibuumin lähtölaukaus. Yhtiö pyrki tekemään emalisista muumimukeista keräilytuotteen, ja siinä on onnistuttu.

– Meille muumituotteet ovat henkilökohtaisesti ehkä tärkein tuoteryhmämme, koska me katselimme niitä pienenä televisiosta melkein aina, toteavat yrityksen toimitusjohtaja Kasper Uoti ja kaksossiskonsa Julia Uoti.

Vuonna 1992 syntyneinä he ovat kasvaneet muumivideoiden parissa.

Muurlan säilytyskorit ovat huopamaista materiaalia, joka on valmistettu kierrätetystä PET-muovista, kuten muovipulloista.

Salonseutulaisille Muurla Design Marketing on edelleen Muurlan Lasi, vaikka yrityksen toiminta onkin nykyään paljon muuta kuin lasituotteiden valmistusta. Lasia ei ole puhallettu Muurlassa enää kuuteen vuoteen, mutta vieläkin sitä kysytään.

– Unelmamme on, että jossain vaiheessa lasinpuhallus saadaan vielä Muurlaan takaisin, Julia Uoti myöntää.

– Iittalassa puhalletaan edelleen lasia, ja uskon, että se pystyy pitämään lasinpuhalluksen Suomessa. Joskus vielä meilläkin, Kasper Uoti lupaa.

Muurla Design Marketing suunnittelee, myy ja markkinoi käyttö-, sisustus- ja lahjatavaroita. Yrityksen omien tuotteiden suunnittelu ja tuotekehitys tapahtuu Muurlassa, missä työskentelee kaksi suunnittelijaa, Kata Nowak-Kiminki ja Jonna Närhi. Lisäksi tuoteperheitä syntyy yhteistyössä ulkopuolisten suunnittelijoiden kanssa. Yhteistyömallistoja on tehty viime vuosina esimerkiksi Makian ja Vappu Pimiän kanssa.

– Yhteistyötarjouksia tulee paljon, melkein viikoittain, Julia Uoti kertoo.

Lisenssin omistaja palkitsi Muurlan suunnitteleman muumi-emalikannun viime vuonna innovatiivisimpana tuotelanseerauksena.

Yhteensä Muurla Design Marketingissa toimii noin 20 työntekijää. Joulun aikaan henkilökunnan määrä kohoaa 50:een, kun yritys avaa kausimyymälöitä eri puolille maata.

Kaiken kaikkiaan Muurlan tuotteita myydään sadoissa jälleenmyyntipaikoissa ympäri Suomen. Yhtä paljon Muurlan tuotteita myydään ulkomaille, 30 eri maahan, eniten Ruotsiin ja toiseksi eniten Kiinaan. Yrityksen liikevaihdosta puolet tulee viennistä, ja tänä vuonna jopa lähes 60 prosenttia.

Kuluva vuosi on kuitenkin ollut Muurlalle haastava, kuten lähes kaikille muillekin yrityksille. Maaliskuussa Muurlan tehtaanmyymälä jouduttiin sulkemaan kahdeksi kuukaudeksi koronan aiheuttamien poikkeusolojen vuoksi.

– Kevät meni pelonsekaisin tuntein, kun tulevasta ei tiennyt mitään. Onneksi saimme verkkokaupan aktivoitumaan, mikä oli pelastuksemme. Kesäkuun alussa saimme taas myymälän auki, ja nyt näkyy selvästi, että ihmiset haluavat matkailla kotimaassa. Ihmiset myös tajuavat, että nyt pitää puhaltaa yhteen hiileen, ja haluavat ostaa suomalaisia tuotteita, Kasper Uoti kiittää.

– Meillä käy yleensä paljon turisteja. Ja vaikka turistit ja ryhmämatkalaiset puuttuvat tällä hetkellä kokonaan, kävijöitä on silti 10–15 prosenttia enemmän kuin viime kesänä, Julia Uoti kertoo.

Muurlan emalisista muumimukeista on tullut keräilykohteita.

Päivittäin Muurlan tehtaanmyymälässä käy tällä hetkellä 400–500 ja viikonloppuisin 500–600 ihmistä.

Muurlan Lasilla on turistikohteena pitkät perinteet. Yrityksen perustivat vuonna 1974 Kasper ja Julia Uotin isoisä Jaakko Uoti, insinööri Juhani Ruuskanen , DI Kalevi Lystimäki , lasinpuhaltajat Pertti ja Olli Kähönen sekä suunnittelija Tauno Wirkkala .

Moni muistaa Muurlan Lasin yhtenä vanhan ykköstien tärkeimmistä taukopaikoista, jossa sai syödä tai kahvitella ja katsella samalla ikkunan läpi, kun lasinpuhaltajat tekivät työtään.

– Ajatuksena oli alun perin yhdistää lasitehdas ja taukopaikka. 1970-luvun lopulla täällä työskenteli yli 100 henkeä, Uotit kertovat.

Moottoritien valmistuminen jätti Muurlan Lasin taukopaikkana syrjään, mutta onneksi sen kohdalle rakennettiin ramppi, mikä on edesauttanut myymälän menestymistä.

Juuri nyt yritys on panostanut tuotekehitykseen omalla viilupuutuotteisiin erikoistuneella tehtaallaan Pieksämäellä.

– Koivuviilusta tehdyt tarjoilulaudat ovat tällä hetkellä tosi suosittuja. Lauta on täyspuuta, mutta sen voi silti pestä astianpesukoneessa ja pitää keittiössä näkyvillä, sillä se on katseen kestävä, Kasper Uoti kuvailee.

Muurlan tuotteista suurin osa valmistetaan ympäri Eurooppaa ja muun muassa emalituotteet Itä-Euroopassa. Taidelasi puhalletaan Urjalassa.

Muurlan omat tuotteet suunnitellaan Muurlassa. Nordic-tuotesarjaa kuvittavat pohjoisen luonto ja eläimet.

Tulevaisuuteen Muurla Design Marketingin yrittäjät katsovat valoisasti.

– Tiedämme, mihin tuotteisiin ja materiaaleihin haluamme seuraavaksi satsata. Nyt olemme kiinnostuneita ainakin kodintekstiileistä ja pienhuonekaluista, he paljastavat.

1980- ja 90-lukujen taitteessa Muurlan Lasin viereisessä rinteessä toimi myös laskettelukeskus. Sittemmin mäki on ollut vailla käyttöä, mutta Uoteilla on visio siitäkin.

– Meillä on haaveena, että laittaisimme sinne viiniköynnöksiä. Omaan viinintuotantoon voisi yhdistää myös omat viinilasimallistot, Kasper Uoti väläyttää.

Muurlan tehtaanmyymälän pihalla on riittänyt tänä kesänä autoja jatkuvasti, vaikka bussiryhmiä ja turisteja ei koronan vuoksi olekaan.