Remonttimelu närkästyttää Hajalassa – paikallisten asukkaiden mukaan rantaradan remonttimelusta ei ole tiedotettu mitään

13
Rantaradan Salon ja Piikkiön välisen osuuden perusparannustöitä on tehty kesäkuusta alkaen. Projektista nousi Hajalassa älämölö, kun epätietoiset asukkaat hämmästyivät huomattavaa työmaamelua. Ely-keskuksesta kerrotaan, että tiedotuksessa on ollut puutteita.

Rantaradan junaliikenne on ollut viikon katkaistuna, ja korjaustöitä on tehty intensiivisesti. Vaikka urakoitsija ja Väylävirasto ovat olleet hyvillään työrauhasta, työmaa-alueen lähellä olevissa kiinteistöissä tunnelma on ollut kaukana seesteisestä.

Salon Seudun Sanomat on saanut useita yhteydenottoja Hajalasta, missä äänekästä perusparannustyötä on ihmetelty.

Hajalassa asuva Jari J. Laiho kertoo, että harmaita hiuksia ovat aiheuttaneet etenkin rekkaliikenne ja sepelöinti.

– Sepelin ajo Hajalan asemalle on aiheuttanut valtavaa meluhäiriötä. Rekkaralli on käynyt kuumana, hän toteaa.

Ratatöistä tehtiin meluilmoitus ely-keskukselle toukokuun puolivälissä. Ilmoituksessa kerrotaan, että melua aiheuttaa junaradan päällysrakenteen uusiminen Salon ja Piikkiön välillä.

Rantaradalla on tehty moninaisia korjaustöitä vuodesta 2017 lähtien. Perusparannusprojekti jatkuu ainakin ensi vuoteen saakka.

Eniten hajalalaisia närästää se, ettei melua aiheuttavasta toiminnasta ole tiedotettu paikallisille ihmisille.

– Meluilmoituksessa kerrotaan, että työstä informoidaan kiinteistökohtaisesti jaettavalla tiedotteella sekä lähialueen lehdissä. Tiedotetta ei ole näkynyt, eikä liioin lehti-ilmoituksiakaan, Laiho ihmettelee.

Ely-keskuksen nettisivuilta käy ilmi, että työvaiheista meluavin on sepelinlastaus pyöräkuormaajalla, jossa ensimmäiset sepelilastit lastataan tyhjään vaunuun. Yksi sepelinlastauspaikoista on nimenomaan Hajalassa Hajalantiellä.

– Asun itse useamman sadan metrin päässä lastausalueelta, mutta silti voin laskea öisin, kuinka monta kuormaa lastataan, Laiho toteaa.

Hän nostaa esille ongelman, joka syntyy sepelin ajosta.

– Sepeliä ajetaan traktoreilla kohti Paimiota, mutta kuormia ei ole peitetty. Traktorit varistavat sepeliä Vanhalle Turuntielle, mistä koituu ongelmia moottoripyöräilijöille ja muullekin liikenteelle. Isot sepelipalat voivat rikkoa esimerkiksi tuulilaseja tai suistaa kaksipyöräisen tieltä, Laiho varoittelee.

– Ylipäätään meitä hajalalaisia ihmetyttää töiden hallinta ja valvonta, hän lisää.

Laiho kuitenkin painottaa, etteivät paikalliset asukkaat vastusta rantaradan perusparannustöitä.

– Päinvastoin. Mielestämme olisi vain ollut asiallista ilmoittaa, että tällaisia töitä tullaan tekemään, hän kiteyttää.

Silja Pohjolaisen koti sijaitsee Vanhan Turuntien varrella, noin 40 metrin päässä junaradasta.

– Lastausalueen välittömässä läheisyydessä emme asu, mutta soranajo ja vilkastunut liikenne aiheuttaa runsaasti meluhaittaa, Pohjolainen sanoo.

– Tilanne oli silloin pahin, kun betonisia ratapölkkyjä vaihdettiin. Työt jatkuivat läpi yön, hän mainitsee.

Ely-keskuksen meluilmoituspäätöksestä käy ilmi, että työaika on arkisin keskiyöstä iltapäiväviiteen ja iltakahdeksasta keskiyöhön. Lauantaisin töitä tehdään iltakymmenestä aamukahdeksaan ja sunnuntaisin iltakymmenestä aamuyhdeksään.

Meluilmoituksen vireilläolosta ilmoitettiin toukokuussa sähköpostitse Salon, Paimion ja Kaarinan ympäristönsuojelutoimen viranhaltijoille. Samassa yhteydessä pyydettiin myös lausunnot asiasta.

Hajalassa ihmetyttää sekin, ettei Salon kaupunki antanut asiasta minkäänlaista lausuntoa.

– Paimiossa toimittiin tavalla, jolla meidän mielestämme olisi pitänyt toimia täälläkin, Jari J. Laiho toteaa.

Paimion kaupungin ympäristönsuojelusihteeri esitti viranhaltijalausunnossaan, että vaikutusalueen asukkaille etukäteen tiedottaminen on ehdottoman välttämätöntä, jos työstä aiheutuvia meluhaittoja ei pystytä ehkäisemään. Lausunnon mukaan toiminnanharjoittajan tulee tiedottaa asukkaita hyvissä ajoin, jotta asukkaat osaavat varautua meluhaittaan.

Paimion ympäristönsuojelusihteeri nosti erityisesti esille Paimion ratapihan alueen, jossa tehdään sepelin lastausta. Tällä alueella tulee panostaa mahdollisimman kattavaan tiedottamiseen, koska radan molemmin puolin on asuinalueita. Asukkaille jaettavassa tiedotteessa tulee olla ilmoitettuna toiminnanharjoittajan yhteyshenkilö ja hänen yhteystietonsa ja puhelinnumero, jotta asukkaat voivat tarvittaessa ottaa yhteyttä toiminnanharjoittajaan.

Kun työn alkamisesta hämmästyneet hajalalaiset ottivat yhteyttä Salon ympäristönsuojeluun, oltiin sielläkin yhtä hämmentyneitä tilanteesta.

– He eivät olleet saaneet työnaloitusilmoitusta, Pohjolainen kertoo.

Pohjolainen toivoo, että pahin on jo takana.

– Työmaa liikkuu muutaman sadan metrin päivässä. Tänään perjantaina on ollut yllättävän rauhallista rekkaliikenteenkin osalta.

Hajalalaiset ovat silti huolestuneita Vanhan Turuntien vilkastuneesta liikenteestä.

– Lapsia emme uskalla laskea tielle kulkemaan. Tie on kapea, ja rekat kulkevat sitä aikamoista vauhtia, Pohjolainen valittelee.

Hänkin on närkästynyt epätietoisuudesta, joka varjosti työrupeaman alkua Hajalassa.

– Monet ovat sanoneet, että ratatöiden ajaksi olisi voinut järjestää vaikka lomamatkan. Kun mitään ei tiedotettu, mitään ei voinut suunnitellakaan.

Varsinais-Suomen ely-keskuksen ylitarkastaja Petri Hiltunen kertoo, että he ovat saaneet runsaasti yhteydenottoja Hajalasta.

– Tällaisten töiden aikana ilmenee aina kaikenlaista. Aikataulu ei ole täysin pysynyt, mutta päivitettyä suunnitelmaa laaditaan, Hiltunen toteaa.

Hänen mukaansa tiedotusvastuussa on rakennus- ja maansiirtofirma GRK Rail Oy, joka toimii urakan toiminnanharjoittajana. Kyseinen firma on myös laatinut ely-keskukselle toukokuisen meluilmoituksen.

– Vastuuhenkilö kertoi minulle, että potentiaalisen melualueen kiinteistöille on jaettu tiedote kolme viikkoa ennen töiden alkamista, Hiltunen kertoo.

Kyseinen väite on ristiriidassa hajalalaisten näkemyksen kanssa.

– Olisiko kolme viikkoa ollut sitten liian aikaisin, jos asia onkin päässyt unohtumaan, Hiltunen pohtii.

Hänen mukaansa ely-keskus velvoittaa ilmoittamaan tulevasta meluhaitallisesta toiminnasta paikallisille kiinteistöille, sanomalehdille ja kuntien ympäristönsuojeluviranomaisille.

– Sen toiminnanharjoittaja on myöntänyt, että Salon ympäristönsuojeluviranomaisille asti tieto ei ole kulkeutunut. Ilmeisesti tiedote meni Salon kaupungin yleiseen jakeluun, ja täten syntyi informaatiokatkos, Hiltunen uumoilee.

Hän kertoo, että ely-keskus velvoittaa toiminnanharjoittajaa suorittamaan Hajalassa myös melumittauksia.

– Mahdolliset toimenpiteet ovat mitä luultavimmin vähissä, mutta edellytämme selvitystä toteutuskelpoisista meluntorjuntatoimista, Hiltunen sanoo.

– Lastauksen pudotuskorkeutta voinee esimerkiksi madaltaa, hän pohtii.

Salon ja Piikkiön välisen rataosuuden perusparannustyöt jatkuvat 30. syyskuuta asti.

13
Jätä kommentti

3 Comment threads
10 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
7 Comment authors
keijo.k

Onkohan se ”kirjekyyhky” joka Salon ympäristötoimeen on tietoa ollut tuomassa, ammuttu alas ennen Saloa ?

Entinen maalainen

Lastauksen ääni kuuluu keskustassakin sadoille – jos ei tuhansille – ihmisille kilometrin säteellä asemasta. Itse en ole kokenut aiheelliseksi valittaa. Maalla tunteet pinnassa?

Kuka se oikein valittaa?

Ei vaan se että asiasta ei ilmoiteta vaikka ely-keskus itse vaatii että urakoitsija hoitaa ilmoittamisen. Jos asiasta on tieto, niin meluun osataan varautua. Tuosta rekkarallistakaan ei ole kukaan ilmoittanut mitään ja kun on kyseessä tie missä ei ole minkäänlaista pyörätietä, niin isojen autojen loputon ajaminen on todella vaarallista kävelijöille, pyöräilijöille. Ja kuka se valittaa Lukkarinmäen kohtalosta? Kaupunkilaiset! Vaikka teillä on ollut jo 40 vuotta varaus, että tästä voisi mennä joskus junarata. Siinä on ollut aikaa varautua. Mut silti asiasta valitetaan. Kaksoisraiteesta puhutaan vasta nyt, mitään varauksia ei ole tehty, mutta silti radan puolisuus on tiedossa, mut silti mitään varauksia maa-alueista… Lue lisää »

Jäitä hattuun

Melua syntyy aina, kun rakennustöitä tehdään. Pitääkö aina jokaiselle henkilökohtaisesti ilmoittaa tulevista töistä, kun asia kuitenkin on yleisesti tiedossa?

Kummallista valitusta; rekat ja työkoneet pääsevät vain maantietä pitkin työmaalle. Kun se on tiedossa, muiden kulkijoiden pitää vain olla varovaisia samalla tiellä liikkuessa.

Kun sorakuorma puretaan, totta kai siitä tulee melua. Pumpuliako pitäisi maahan tampata? Ihmiset ovat kummallisen herkkähipiäisiä, kun kaikesta valitetaan.

Työt jatkuvat aikansa, sitten ympäristömelu muuttuu normaaliksi, kun urakka valmistuu.

Urpo

Pitääkö ilmoittaa? Se määritellään meluluvassa. Jos on määrätty ilmoitettavaksi, silloin pitää. Nyt vaikuttaa siltä, että lupaehtoja ei ole noudatettu ja se ei ole ok vai onko nimim. Jäitä hattuun eri mieltä?

Eteenpäin

Melu on hyvää harjoitusta tunnin junaradan rakennustöitä ajatellen.

Mä vaan

Kun noin ystävällisesti teit aasinsillan tunnin junaan, niin:
Onko sen meluhaittoihin jo tehty joku suunnitelma?
Ratahan menee paitsi Salon, myös Halikon keskustan halki. Vähittäiskauppapuiston rakennusten seinät eivät vaimenna ääntä. Tavarantoimittajien eli rekkojen äänikin kuuluu hyvin. Saati junan.
Halikon läpi kulkeva liikenne on muutenkin runsasta. Meluvallit ja puiden istuttaminen olisi paikallaan.

Melu

Turku-Salo välille ei tule mitään meluvalleja, vaikka kaksoisraide tuleekin. Kysyin asiasta ja mulle vastattiin kun on vanha rata, ei tarvitse meluvalleja. Jos liikenne tuolla välillä vilkastuu, niin melukin lisääntyy. Mutta ei sillä ole väliä, kun radan varrella asuvat ovat muka ”tottuneet” ääniin. Näin sitä kohdellaan tasa-arvoisesti, Espoo-Salo välille on tulossa meluvalleja.

Totuttu meluun, toista se on kaupunkilaisilla

Täällä on jo melua ollut kun aikoinaan rataa oikastiin, paalutuskone junttas yötä päivää ja rekkaralli oli silloinkin. Ei tänne ole tulossa tunnin junaa vaan kaksoisraide, Salo-Espoo väli on se ”tunnin juna”. Ei vanhaa rataa mihinkään pureta, siihen rakennetaan uus raide viereen ja nopeudet eivät todellakaan ole tunnin juna luokkaa. Vasta Salosta eteenpäin pääsis kovempaa. Pointti on että tehdään mitä vaan niin on ilmoitusvelvollisuus ja tästäkin asiasta olisi voinut valittaa, jos olis tiennyt, mutta valitusaika meni jo 17.7. Kun Salon kaupunkikaan ei laittanut tätä ely-keskuksen päätöstä näkyville. Tässä on käynyt vaan kämmi ja se ihmisiä harmittaa, se melu jää toiseksi.

Yksi kysymys

Eikös Hajalaan ole piirretty radan oikaisu eli uusi tuplaraide menee osan matkaa eri paikassa kuin nykyinen? Ainakin sellainen vaihtoehto oli nähtävillä ja siihen pyydettiin kommentteja asukkailta.

Kyllä vaan

Sinne tulee pieni oikaisu, mutta ei siltikään tarkoita sitä että vanhalla radalla voisi ajaa 300km/h. Mutta tämä pieni oikaisu tarkoittaa sitä että joltain lähtee talo alta tai ainakin rata tulee todella lähelle taloa. Tästäkin suunnitelmasta kyläläiset saivat kuulla vasta äskettäin, Lukkarinmäellä on tiedetty 40 vuotta että rata voisi joskus mennä siitä, reilua eikö?

Asutaan rauhassa

Sen päivän kun näkisi, milloin tunnin juna lähtee asemalta. Me suomalaiset maksetaan seuraavat seitsemän vuotta niin kovaa hintaa EU-jäsenyydestä, ettei valtion rahat riitä kuin korkeintaan radan suunnitteluun sekä siihen liittyviin konsulttipalveluihin. EU:n kassasta taas raha liikkuu aivan eri ilmansuuntaan. Joukkoliikennevälineenä tunnin junalle tuskin saa edes koronaelvytysrahaa. Onneksi on moottoritie ja hygienistä yksityisyyttä edistävät henkilöautot.

Prioriteetit kohdilleen

Eihän valtio sitä radan rakentamista yksin maksa. Ja suunnitteluun on jo saatu rahat.

Nyt perustettu hankeyhtiö tekee suunnittelun, ja sitten tarvitaan uusi hankeyhtiö rakentamiseen. Valtio on tässä rahoittajana vain 50% eli kunnat ja kaupungit laitetaan maksumiehiksi. Eu:lta voi saada vain n. 20% eli todella vähän.

Jos Salo osallistuu tähän rakentamisen hankeyhtiöön, niin sitten ollaan vaikeuksissa. Ei puhuta miljoonista, ei kymmenistä vaan sadoista miljoonista, se olisi Salon osuus.

Toivon totisesti, että tämä hanke ei edisty suunnittelua pidemmälle, muuten meiltä loppuvat rahat ja palvelut heikentyvät.