Salossa valitettiin Tunnin junan hankeyhtiöstä – valituksessa vedotaan valtuutettujen esteellisyyteen

8
Kunnallisvalituksen mukaan Tunnin junan hankeyhtiön nimi on harhaanjohtava, sillä tulevaisuudessakaan junalla ei pääse Turusta Helsinkiin tunnissa. kuva: SSS-arkisto/Tatu Gustafsson

Salossa tehtiin kunnallisvalitus Tunnin junan hankeyhtiön osakassopimuksesta. Valitusaika päättyi maanantaina.

Turun hallinto-oikeudelle toimitetun valituksen on allekirjoittanut yhteensä 26 henkilöä, joista osa on asianomaisia ja loput omistavat kiinteistön Salossa . Valituksen asiamies on hallintonotaari Timo Pohjola .

Valituksella pyritään kumoamaan Salon kaupunginvaltuuston päätös Tunnin junan hankeyhtiöön osallistumisesta. Valtuusto päätti asiasta 11. toukokuuta.

Kunnallisvalituksen mukaan päätös on syntynyt virheellisessä järjestelyssä sekä on osittain lainvastainen.

Lisäksi muutoksenhakua perustellaan sillä, että kaupunginvaltuusto on päätöstä tehdessään ylittänyt toimivaltansa. Viimeisenä perusteluna mainitaan, että päätöksentekoon on osallistunut esteellisiä valtuutettuja.

Esteellisenä valtuutettuna nostetaan esiin kaupunginhallituksen puheenjohtaja Saija Karnisto-Toivonen, joka työskentelee Tunnin junan osakasyhteisöjä konsultoivassa yrityksessä.

Valituksessa mainitaan myös Jerina Wallius, jolla on maatila junaratalinjauksen vaikutusalueella, Katja Taimela, joka on VR:n hallintoneuvoston jäsen, sekä Asko Määttänen, joka on asianosainen.

Salon kaupunkikehitysjohtaja Mika Mannervesi kertoo, että hankeyhtiön valmistelussa on pyritty ottamaan huomioon kaikki hallinnolliset asiat.

– Hankeyhtiön perustamisen ei pitäisi jäädä niistä kiinni.

Kunnallisvalitus ei kuitenkaan tullut Mannervedelle yllätyksenä.

– Asiasta oli erimielisyyttä jo kaupunginvaltuuston äänestyksessä. Tietenkin toivoin, että valituksia ei tulisi ja projekti etenisi mahdollisimman sujuvasti.

Salon osuus Tunnin junan hankeyhtiöstä on 3,75 miljoonaa euroa. Valituksen mukaan summa on kohtuuttoman suuri verrattuna siihen hyötyyn, jonka kaupunki hankeyhtiöstä saa.

Valituksessa nostetaan esiin kaupungin taloustilanne ja arvellaan, että hankeyhtiöön osallistuminen saattaa syöstä Salon kriisikunnaksi.

Lisäksi valituksessa esitetään, että Tunnin junan raidelinjaus tulisi siirtää moottoritien reunaan. Tällöin Salon rautatieaseman voisi siirtää keskustasta Piihovin alueelle, jolloin se palvelisi paremmin kaupungin asukkaita.

– On huomioitava, että ei ole järkevää kaupunkialueen keskustaan sijoittaa laajoja pysäköintialueita palvelemaan junamatkustajia, valituksessa perustellaan juna-aseman siirtämistä.

Valituksen mukaan nopeampi junayhteys ei hyödyttäisi salolaisia, sillä Salosta on hyvät bussiyhteydet sekä Turkuun että Helsinkiin. Lisäksi auto on monelle salolaiselle käytännöllisin kulkuväline.

– Kun nykyihminen hyppää autoonsa, ei hän hevillä siitä luovu, vaan jatkaa sitten perille saakka esimerkiksi Turun tai Helsingin suuntaan, koska se on suurimmalle osalle salolaisia nopein kulkuneuvo, valituksessa todetaan.

Mika Mannervesi kommentoi, että raidelinjaus ei liity suoranaisesti hankeyhtiön perustamiseen.

Tunnin junan hankeyhtiöstä on tiettävästi tehty kaksi kunnallisvalitusta, joista toinen on tehty Salossa ja toinen Vihdissä.

Mannervesi ei osaa arvioida, kauanko hallinto-oikeudella kestää valituksen käsittelyssä.

– Nyt alkaa postikierros, jossa hallinto-oikeus pyytää kaupungilta vastinetta valitukseen.

Koska valtuusto teki päätöksen Tunnin junan hankeyhtiöön lähtemisestä, kaupunginhallitus tekee vastineen valituksesta. Hallituksen kokousaikataulut vaikuttavat siihen, koska vastine saadaan valmiiksi.

Hankeyhtiö hoitaa loppuun Tunnin junan suunnittelun. Timo Pohjolan toimittamassa valituksessa todetaan, että hankeyhtiöön mukaan lähteminen johtaa eittämättä myös rakennusvaiheeseen osallistumiseen.

Mannerveden mukaan asia ei ole näin.

– Kun Tunnin junan rakentaminen on ajankohtaista, asiaa pysähdytään pohtimaan uudelleen.

Toimittajan näkökulma:

Voiko ajalle asettaa hintaa?

Viime vuosina ajasta on tullut kauppatavaraa. Ihmiset ovat valmiita maksamaan ruuan kotiinkuljetuksesta tai kauppakassipalvelusta, sillä niiden avulla säästää sekä aikaa että vaivaa.

Tunnin junan hankeyhtiöstä tehdyssä valituksessa todettiin, että 20–30 minuutin ajansäästöä ei voida pitää merkityksellisenä.

Junalla työmatkansa taittavalle salolaiselle ne minuutit voivat olla tavattoman tärkeitä. Nopeampi junayhteys voi antaa kokonaisen lisätunnin vuorokauteen.

Se, miten paljon tästä lisätunnista ollaan valmiita maksamaan, on toinen kysymys. Tällä hetkellä sen hintalappu näyttäisi olevan 3,75 miljoonaa euroa.

8
Jätä kommentti

5 Comment threads
3 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
8 Comment authors
Mantra unohdettu

Vali vali. Nyt on ilmeisesti unohdettu se ”ei pysähdy Salossa” -mantra, koska pyydetään siirtämään pois keskustasta ettei tarvita laajoja pysäköintialueita.
Ymmärtääkseni se, että omistaa kiinteistön vaikutusalueella ei voi aiheuttaa esteellisyyttä, koska ei tällä hankeyhtiöllä ole vaikutusta ratalinjaukseen. Onko samoin perustein oikeutta tehdä valitustakaan jää nähtäväksi.

Heh

Voi olla että hankalaksi menee kuntapäätöksenteko, jos esteellisyys muodostuu siitä, että omistaa jotain vaikutusalueella. Toisaalta ehkä sitten saadaan paremmat päättäjät, jos on pakko ottaa kaupunginvaltuutetut naapurikunnista.

Hyöty minimaalinen, ei ainakaan 4 milj. arvoinen

Onko kriisikunnalla varaa laittaa rahaa yhtiöön, joka ei tuota mitään? Osinkoja ei yhtiö jaa. Salon hyöty tunnin junasta on todella pieni, kun rata kumminkin jo menee Salon läpi ja linjaus on jo tehty. Antaa muiden maksaa siitä, että ajavat Salon läpi lujaa.

Valtakunnanihmettelijä

Noh, onhan se hyvä että lukkarinmäkeläiset ovat saaneet edes jonkinlaisen valituskanavan. Toivottavasti se nillitys loppuu, kun todetaan, ettei auta enää tässä vaiheessa. On täyttä haihattelua edes ajatella, että ratalinjausta muutettaisiin hankkeen tässä vaiheessa. Ehdotus radan linjaamisesta Piihoviin ja uudesta asemasta siellä on ihan kiva ajatus mutta ei enää tässä vaiheessa edes suunnittelukelpoinen.

Realismia

Valitus voidaan jättää kokonaan käsittelemättä, kun se on muodossa, että valitamme tästä, mutta jos se ei mene läpi, niin valitamme tästä jne.

Linjauksen kohdalla voi sanoa, että se juna meni jo. Pääkaupunkiseudulla juna kulkee asutuksen keskellä 20 km ja Salossa Halikon joelta Kiskontien alkuun 4 km, josta suuri osa kaupalle ja teollisuudelle kaavoitetulla alueella, ja asuinrakennuksetkin on tehty tietoisesti radan varteen lukuunottamatta Lukkarinmäen oikaisua. Todennäköisesti toinen puoli Lukkarinmäen asukkaista on hiljaa iloisia, että heidän talojensa ohittava raideliikenne loppuu.

Totuus

Taitaa ”tunnin radasta” tulla samanlainen kuolinisku Salolle kuin moottoritiestä. Entistä nopeammin ja pysähtymättä kaupungin ohi.

vvv

Millä tavalla motari on ollut kuolinisku? Tännehän on muuttanut ja muuttaa edelleen väkeä juuri hyvän tieyhteyden vuoksi.

muurlalainen

Moottoritie oli Salollekin ehdoton parannus liikenneolosuhteisiin. Salon päättäjät ovat vain jättäneet sen hyödyt huomiotta. Esim. Muurlan,Kitulan ja Kruusilan liittymien läheisyyteen toimiva kaavoitus. Nyt jo joku haluaa rakentaa omakotitalon noille seutuville törmätään rakennusvalvonnan ynseään pilkkuja halkovaan byrokratiaan. Valmiit kaavat mahdollistaisivat rakennusvaiheessa jopa elintärkeiden kuituyhteyksien rakentamiset etätyöntekijöille! Tällaisia suunnitelmia hankeyhtiö ei edistä yhtään, nämä rahat olisi pitänyt kohdistaa moottoritieliittymäalueiden kehittämiseen ja haja-asutusalueen yrittäjien ja etätyöntekijöiden kuituyhteyksien rakentamisen avustamiseen!