Bussiliikenteen hintasota kiihtyy – Turusta Helsinkiin voi päästä halvemmalla kuin Salossa kaupunginosasta toiseen

3
NanoBus.fi:n ensimmäiset vuorot ajettiin torstaina. Uuden liikennöitsijän ottaessa osaa kilpailuun Turun ja Helsingin välillä matkustajia kuljettaa nyt 4 bussifirmaa.

Turku–Helsinki-väliä liikennöi toissapäiväisestä lähtien neljä bussiyritystä.

Uusimpana osanottajana kilpailuun tulee mukaan NanoBus.fi. Jo ennestään väliä liikennöivät salolainen Vainion Liikenne, OnniBus ja Väinö Paunu Oy:n ExpressBussit.

Nykyisellään matkustajilla on ainakin varaa mistä valita. Esimerkiksi eilen Turun linja-autoaseman ja Kampin välillä ajettiin 40 vuoroa kumpaankin suuntaan.

Väinö Paunu Oy:n, OnniBusin ja NanoBus.fi:n vuorot pysähtyvät Salossa Piihovin pikavuoropysäkillä. Vainion Liikenteen pikavuorot sen sijaan poikkeavat Halikon keskustan ja Salon linja-autoaseman kautta. Vainion erikoispikavuorot pysähtyvät Salossa vain Piihovilla.

Tavallisen arkipäivän 40:stä Turusta Kamppiin lähtevästä bussista puolet on Vainion Liikenteen liikennöimiä, 15 OnniBusin, kolme NanoBus.fi:n ja kaksi Väinö Paunu Oy:n.

Vainion Liikenteen pääasiallista toimialuetta ovat Varsinais-Suomi ja Uusimaa, OnniBus toimii kansallisesti ympäri maata. Väinö Paunu Oy:n tukikohtana on Tampere, mistä se liikennöi esimerkiksi Turkuun, pääkaupunkiseudulle, Kotkaan ja Jyväskylään. NanoBus.fi kuljettaa matkustajia ainoastaan välillä Turku–Helsinki.

Markkinoiden muuttuessa liikennöitsijät reagoivat tilanteeseen esimerkiksi hinnoittelussaan ja strategisissa valinnoissaan. NanoBus.fi kertoi (SSS 4.8.) tulevansa markkinoille äärimmäisen aggressiivisella hinnoittelulla, sillä heidän peruslippunsa maksaa vain 2,99 euroa. Mainittakoon, että Salon Paikku-busseissa aikuisen kertalippu maksaa 3,30 euroa.

– Käytämme dynaamista hinnoittelua. Kun tietty määrä halvimman kategorian lippuja on myyty, hinta nousee eurolla tai parilla, NanoBus.fi:n toimitusjohtaja Henri Autio kertoo.

– Viikonloppuvuoroilla hinta asettuu hiukan korkeammaksi, hän toteaa.

Nettilipunmyynti on mahdollistanut dynaamisen hinnoittelun käytön. Kaikki Turun ja Helsingin väliä liikennöivät firmat käyttävät nettisovelluksissa kyseistä tapaa. Suoraan kuskilta ostettavat liput maksavat kunkin yhtiön määrittelemän peruslipun verran, joskaan kaikista busseista ei voi lippua edes ostaa.

21-vuotias kauppatieteitä opiskeleva Autio perusti viime vuonna kaksoisveljensä kanssa taksiyhtiön. Kun kilpailu kävi turhan kovaksi, kaksikko siirtyi tilausajobisnekseen.

– Ajoimme tilausajoja ennen koronaa, mutta virustilanteen pahentuessa tilaukset loppuivat kuin seinään. Teimme kartoituksia ja laskelmia siitä, olisiko meidän mahdollista osallistua reittiliikennekilpailuun, ja loppu on historiaa, Autio sanoo.

Henri Autio kertoo, että käynnissä on hintasota.

– Huomasimme tiistain ja keskiviikon välisenä yönä, että kilpailijamme on laskenut omia hintojaan meidän tasollemme. Maalittaminen kohdistuu nimenomaan meihin, sillä vain ne matkat, jotka lähtevät liikkeelle samoihin aikoihin meidän kanssamme, ovat halvempia.

– Lisäksi kilpailija ei ole laskenut matkojen hintoja omassa sovelluksessaan, vaan ainoastaan Matkahuollon nettikaupassa, Autio selventää.

Salon Seudun Sanomat otti selvää hintasodasta. Matkahuollon reittilistaa tarkasteltaessa käy ilmi, että OnniBus on laskenut tiettyjen Turku–Helsinki-lähtöjen hintaa neljään euroon.

Esimerkiksi tänään kello 15.20 Turun linja-autoasemalta lähtevään OnniBusiin lippu maksaa 4 euroa. Kymmentä minuuttia myöhemmin samaiselta asemalta lähtee NanoBus.fi:n auto, johon lippu maksaa 3,99 euroa.

– Hinnoittelu muuttuu aina kysyntä- ja markkinatilanteen mukaan, lomalta tavoitettu OnniBusin toimitusjohtaja Lauri Helke kiteyttää.

Hänen mukaansa kilpailu on linja-autoalalla aina tervetullutta.

– Kun mekin aikoinaan aloitimme toimintamme, meidän sanottiin saavan korkeintaan pienen palan kakusta. Nyttemmin kakku on kuitenkin kasvanut paljon isommaksi, Helke havainnollistaa.

– NanoBus.fi ei ole tänä vuonna ainutkertainen tapaus. Koronan jälkeen on tullut runsaasti uusia liikennöitsijöitä etenkin Itä-Suomen alueelle, hän lisää.

Hintakilpailua ei voi jatkaa loputtomiin, sillä liikennöitsijällä on kuluja katettavanaan. Henri Autio uskoo, että matkustajia voi voittaa puolelleen esimerkiksi matkustusmukavuuden avulla.

– Viihtyisä linja-auto ja tilavat istuimet ovat plussaa. Luotettavuutta arvostetaan, eli ollaan sovittuun aikaan sovitussa paikassa, Autio listaa.

Veljekset toivovat, että tulevaisuudessa yrityksen toiminta laajenee muillekin reiteille.

– Helsinki–Lahti–Jyväskylä ja Helsinki–Porvoo–Kotka ovat sellaisia reittejä, jotka ovat olleet ajatuksissamme. Tarkoituksenamme on hankkia myös toinen linja-auto, Autio kertoo.

Vainion Liikenne, OnniBus ja pääasiallisesti muille reiteille keskittyvä Väinö Paunu Oy ovat kaikki asemansa vakiinnuttaneita ja tunnettuja brändejä. Aina toisinaan Turun ja Helsingin väliseen liikenteeseen on putkahdellut uusiakin tulokkaita, mutta heidän onnensa ei ole ollut pitkäkestoista.

Tuoreehko esimerkki on halpabussiyhtiö Åbus, joka aloitti liikennöinnin Raisio–Turku–Helsinki-reitillä helmikuussa 2015. Jo saman vuoden joulukuussa OnniBus kertoi ostaneensa Åbusin kaukoliikennetoiminnot lietolaiselta Leiniön liikenteeltä.

Vainion Liikenteen toimitusjohtaja Matti Vainio ei ota tarkemmin kantaa Turku–Helsinki-välin uuteen tulokkaaseen.

– Kilpailu on hyväksyttyä, ja jos heidän mielestään on järkevää tulla mukaan kentälle, se sallitaan.

Vainio ei halua kommentoida yhtiönsä strategisia tai kilpailuohjelmallisia valintoja. Hän kuitenkin toteaa, että joukkoliikenne elää jatkuvassa muutoksessa.

– Voidaan puhua jopa murroksesta, eikä korona ole ainakaan helpottanut asiaa. Toivomme, että matkustajat ovat meidän palveluumme tyytyväisiä.

– Lippujen hinnat muuttuvat esimerkiksi vallitsevan tilanteen, vuorokaudenajan ja kysynnän mukaan. Pyrimme siihen, että kuluttajat valitsevat meidät muiden sijaan.

Vainion Liikenteellä on valttikortteja muihin yhtiöihin nähden. Vainio ajaa esimerkiksi Turun ja Helsingin satamiin, Helsinki–Vantaan-lentokentälle sekä Salon linja-autoasemalle. Myös Onnibusin tietyt vuorot poikkeavat Turun ja Helsingin laivaterminaaleissa.

Kallis rautatie jää kakkoseksi

Ei mitään Tunnin junaa tarvita, jos näin halvalla pääsee. Ei VR pysty millään samaan hintatasoon, ja liput vaan nousevat, kun ihmiset siirtyvät etätöihin. Ja jos uusi rata tehdään, niin täytyy siitä repiä voittoa.

Rita

Onhan jo Turkuunkin päässyt edullisemmin kuin paikkurilla, kylläkin ihan VR:n kyydillä. Ei parkkiongelmia ym. ja nopea kyyti.

Veronmaksaja

Tuskin noilla hinnoilla tuo bussiyrittäjä ensi keväänä enää ajelee. Ihan hyvä kuitenkin, että nuoret jaksavat yrittää.