Kova korotus

0
Polttoaineverotuksen kiristyminen nostaa bensiinin ja dieselin hintaa.

Tänään astuu voimaan polttoaineveron korotus. Polttoaineiden verotusta on kiristetty viimeisen kymmenen vuoden aikana useaan kertaan, mutta tällä kertaa korotus on poikkeuksellisen suuri.

Polttoaineveron korotus nostaa laskelmien mukaan bensiinin litrahintaa 6,6 sentillä ja dieselin 6,9 sentillä.

Autoilija huomaa korotuksen lovena kukkarossaan. 30 000 kilometriä vuodessa ajavan polttoainekulut nousevat vuodessa lähes 140 eurolla.

Valtio on kiristänyt polttoaineiden verotusta viimeksi vuonna 2017. Sitä edelliset korotukset olivat vuosina 2015, 2014 ja 2012. Nyt tehty korotus on näistä suurin yksittäinen.

Polttoaineiden verotukseen vaikuttaa keskeisesti kaksi asiaa. Bensiinin ja dieselin verotusta kiristetään perinteisesti, kun valtio kaipaa lisätuloja.

Viime vuosina on korostunut ympäristön merkitys. Fossiilisten polttoaineiden verotusta kiristetään, sillä tavoitteena on vähentää ympäristöhaittoja. Tällä puolella paineet verojen nostoon vain kasvavat.

Suomen kaltaisessa pitkien etäisyyksien maassa polttoaineiden hinnalla on suora vaikutus kansalaisten elämään. Toimiva julkinen liikenne kattaa vain suurimmat taajamat, joten oma auto on monelle pakollinen hankinta.

Yksityisautoilusta iso osa liittyy elämän välttämättömiin toimintoihin. Monen työssäkäyvän työmatka jäisi tekemättä ilman omaa autoa. Myös kauppareissut ja lasten harrastukset vaativat usein oman auton käyttöä.

Autokannan uudistuessa fossiilisten polttoaineiden käyttö vähenee, kun sähköautot lisäävät suosiotaan. Tämä muutos vie kuitenkin aikaa.

Viime vuonna Suomessa rekisteröitiin runsaat 7 800 sähköautoa, mikä on seitsemän prosenttia henkilöautojen ensirekisteröinneistä.

Kovan polttoaineveron ongelma on siinä, että se rankaisee samalla tavalla kaikkia. Se ei erottele, onko auto välttämätön vai ei.

Vaikutus on erityisen kova paljon ajavalle vähävaraiselle.

Jätä kommentti