Nelipyöräinen pyörä kerää katseita Koskella – 85-vuotias Kalervo Pettersson on rakentanut ihmepyöriä jo kolme, neljäs on suunnitteilla

0
– Nelipyöräisellä pyörällä on mukava ajella senkin takia, että tämä saa ihmiset hyvälle tuulelle. Tuntemattomatkin vilkuttavat, Kalervo Pettersson sanoo. Kuva: SSS/Minna Määttänen

Koskelainen Kalervo Pettersson laittaa kypärän päähänsä ja istuu mukavalle leveälle penkille. Pian Pettersson viilettää Kosken keskustan poikki kulkuneuvolla, joka on ainoa laatuaan. Petterssonin alla on nelipyöräinen akkukäyttöinen pyörä, jonka hän on rakentanut alusta loppuun itse.

Kyseessä ei ole Petterssonin ensimmäinen nelipyöräinen, sillä liikenteessä on jo kolmas hänen kehittelemänsä ja tekemänsä pyörä. Eikä siinä vielä kaikki, sillä neljäs on jo suunnitteilla.

– Siitä tulee tähänastisista paras, 85-vuotias Pettersson sanoo.

Mutta palataanpa ensin alkuun ja siihen, mistä kaikki lähti. Muutama vuosi sitten Pettersson kaatui pahasti.

– Loukkasin pääni, jalka meni poikki ja käsivarresta katkesi luu, hän kertoo.

Alkoi pitkä kolmen kuukauden sairaalajakso ja kuntoutus. Kotiin päästyään Pettersson lähti eräänä päivänä polkupyörällä apteekkiin. Pyörän pois päältä astuessaan hän kaatui.

– Sillä kertaa selvisin verta vuotavilla haavoilla, joita apteekin tytöt puhdistivat ja hoitivat.

Se kerta kuitenkin riitti: Pettersson päätti, että hänen kohdallaan pyöräily saa oman turvallisuuden vuoksi loppua. Ei kuitenkaan kaikki pyöräily, vaan nimenomaan kaksipyöräisillä ajaminen.

Petterssonilla alkoi itää ajatus nelipyöräisestä polkupyörästä.

– Katselin ja etsin sellaista, mutta niitä ei ollut saatavilla.

Niinpä Koskella aiemmin omaa metalliyritystä pyörittänyt mies päätti rakentaa pyörän itse.

Pettersson lähti Saloon pyöräliikkeeseen hakemaan kahta huonokuntoista polkupyörää, joiden rungot hän laittaisi yhteen.

– Myyjä oli aivan ihmeissään ja yritti kovasti tarjota kolmipyöräistä pyörää. Sellaista en kuitenkaan halua, sillä ne kaatuvat helposti.

Lopulta romulavalle menevistä tavaroista löytyi rungot, jotka Pettersson halusi. Hän lähti runkojen kanssa kotiverstaalle, jossa alkoi sitkeä työ. Lopulta nelipyöräinen polkupyörä oli ajokunnossa.

– Pyörä toimi hyvin mutta totesin, että sen polkeminen oli minulle liian raskasta. Jalkani olivat heikot ja sydän rasittui.

Moni olisi jättänyt homman siihen, mutta Pettersson päätti jatkaa pyörän kehittelyä. Kului muutama kuukausi ja uusi parempi versio oli valmis.

Pettersson laittoi tällä kertaa pyörään polkimien lisäksi akut. Bioenerkia tai sähkö lukee keksijän ja rakentajan kirjoittamassa pahvilapussa pyörän takakorissa.

– Polkimia en tarvinnut itse koskaan, kuljin vain akuilla.

Toinenkaan versio ei kuitenkaan sammuttanut Petterssonin intoa, vaan hän jatkoi entistä paremman ja toimivamman nelipyöräisen pyörän kehittelyä. Kuukausi sitten hän sai valmiiksi kolmannen pyöränsä. Tästä pyörästä hän jätti polkimet kokonaan pois havaittuaan ne turhiksi.

Pettersson on suunnitellut kaikki pyörät päässään työn edetessä, paperille on syntynyt korkeintaan pari viivaa.

– Ohjattavuuden kanssa on joutunut tekemään paljon työtä. Pyörä pitää saada kevyesti kääntymään, mutta samalla kuskin pitää pystyä hallitsemaan sitä.

Pettersson on liikkunut tähän saakka pyörillään enemmän Kosken keskustassa, mutta uuden pyörän kanssa hän suunnittelee jo reissuja Saloon ja Somerolle.

– Yhdellä akkujen latauksella pääsee 80 kilometriä, joten tällä voi hyvin lähteä naapurikuntiin. Matkanteko on tällä myös sujuvaa, sillä pyörä kulkee 40 kilometriä tunnissa.

Pettersson on esitellyt ajatuksiaan ja keksintöjään myös katsastusmiehille ja Liikenne- ja viestintäviraston virkamiehille.

– Olen halunnut tehdä pyörästä mahdollisimman turvallisen.

Pyörästä löytyy kunnon jarrut, kirkkaat ledvalot ja suuntavilkut. Varoitusääni kertoo, kun pyörä on liikkeessä. Vauhtia voi säädellä niin käsi- kuin jalkakaasulla.

– Seuraavaksi asennan tähän uusimpaan pyörään katon, niin voi sateellakin ajaa.

Uuden nelipyöräisen metalli kiiltää auringossa ja jo lyhyt koeajo osoittaa myös ulkopuoliselle, että ajopeliä on helppo hallita. Silti Petterssonilla on jo tarkat suunnitelmat neljännestä pyörästä.

– Aina löytyy jotain parannettavaa. Lisäksi pyörän teko on hyvää harjoitusta niin muistille kuin kropalle, hän toteaa tutun sorvin ääressä.

Koskella Kalervo Pettersson ja hänen pyöränsä tunnetaan jo hyvin. Nelipyöräiset myös kiinnostavat ja niitä tutkitaan tarkasti.

– Seossa kahvilla muut juuri katselivat ja ihmettelivät tämän uusimman pyörän ohjausta.

Nelipyöräisellä viilettävä Pettersson on saanut tottua pyöränsä kanssa heiluttamaan kättään tervehdykseksi tämän tästä.

– Myös vieraat ihmiset vilkuttavat iloisesti, kun näkevät pyörän. Se herättää hilpeyttä, kun tällä kulkee.

Kun Pettersson viilettää sininen kypärä päässään ajokillaan Kosken keskustan läpi historiallista Hämeen Härkätietä, on tuo helppo uskoa. Itse suunniteltua ja rakennettua kulkuneuvoa kelpaa esitellä, niin tarkkaan kaikki yksityiskohdat on mietitty. Kuljettajan ja keksijän oma olemus taas huokuu ajokin päällä iloa ja hyvää tuulta.

Pakko on vielä kysyä, eikö Pettersson ole harkinnut patentin hakemista pyörälle. Turvallinen ja vakaa nelipyöräinen voisi kiinnostaa muitakin.

– Joku muukin on kysellyt patentista, mutta en ole itse sitä ajatellut.