Salon kaupunki selvittää liikenteen kehityskohtia

19
Kyselyn kohderyhminä ovat nuoret ja vanhukset. Kuva: SSS/Minna Määttänen
Föli

Paikkujen tulisi kulkea rautatieaseman kautta junien aikataulujen mukaan.

Jerppu

Kyllä.

Ylipäätään matkaketjuja pitäisi miettiä, sovitella aikatauluja ja reittejä niin, että kulkemisesta tulisi sujuvaa.

Junat, pikavuorobussit, Onnibussit ja Paikut, kaikki kulkevat jotain omia aikojaan ja reittejään ilman mitään yhteyttä tai logiikkaa.

Vasa

Kaikilla eri operaattori ja kilpailutilanne, paitsi Paikku.

Jerppu

Entä työikäinen väestö, mihinkäs meidät unohdettiin?

Maija

Meillä on omat autot, kun julkinen liikenne ei sovi työaikoihin.

Jerppu

Niinhän meillä on, mutta ei välttämättä tarvitsisi olla. Kuinkahan paljon Suomessa mahdetaan ajaa yksityisautoilla juuri mainitsemastasi syystä? Itsellänikin paikallisbussin käyttö liityntäliikenteenä lisäisi työmatkaan päivittäin kuluvaa kokonaisaikaa liki tunnilla, juurikin siksi, etteivät paikkurien aikataulut sovi yhteen juna-aikataulujen kanssa. Kun työmatkaan menee nytkin nelisen tuntia, niin prosentuaalisesti tuo ei ole suuri lisäys, mutta henkisesti ylitsepääsemätön este. On myöskin mielestäni täysin älyvapaata, että kaukoliikenteessä liikennöi nykyisin vain pikavuorobusseja, jotka eivät pysähdy juuri missään. Minkä verran siihen nyt sitten oikeasti menisi enemmän matka-aikaa, jos parilla maaseudun pysäkillä pysähdyttäisiin? Tuskin niitä kyytiin tai kyydistä nousijoita joka pysäkillä kuitenkaan olisi, lähinnä kyse olisi aika satunnaisista tapauksista.… Lue lisää »

MDI

Kuljen Hgin ja Salon väliä ”pika”vuorolla liki jokainen viikonloppu, ja kyllä ne vaan pysähtelevät. Linja-autoasemalta Helsinkiin lähdettäessä Hermanni, Muurlan tulli ja Pahkavuori ”kaupunki”alueella, sitten Tupuri, Muurlan th, Kruusila, Suomusjärvi, Lahnajärvi, Sammatin th, Saukkola, Hiidenvesi ja Lohjanharju. Loppupäässä Lommila, Turvesolmu ja Leppäsolmu Espoossa ja Helsingissä Munkkiniemi, Meilahti ja Ooppera ennen Kamppia eli kyllä niitä pysähdyksiä on. Ne myös vievät aikaa, koska useimmille tulee yllätyksenä, että bussi maksaa ja kukkaro on ties missä, eikä pysäkillä millään ehdi kaivaa kukkaroa valmiiksi. Tai into maksaa kortilla, jonka tunnuslukua muistellaan eikä lähimaksua ole. Moottoritietä Piihovilta Helsinkiin olisi nopeaa, vaan sinne tai sieltä ei pääse mihinkään… Lue lisää »

Jerppu

No on tuossa maaseudulla pysäkinväli kymmeniä kilometrejä kuitenkin. Pitkä matka tallustella, jos vaikka pysäkkien puolivälissä sattuu asumaan, tai siitä vielä useampi kilometri sivussa.

Liian paljon on pikkupaikkoja, joista ei kulje mitään bussia.

MDI

Kuntahan voi järjestää bussin vaikka jokaisen mökin portille, halukkaita maksajia ei vain taida löytyä, paikallisvuorot kun on aikoinaan lopetettu käyttäjien vähäisyyden takia.

Pikavuorot ovat liiketoimintaa ja hyvä niin, käyttämättä jäisi jos 15 kilometriä kestäisi 55 minuuttia kuten Paikulla Salosta Kokkilaan.

Jerppu

Näinhän se on, mutta ajat muuttuvat. Kun ihmiset ovat kerran osanneet muuttaa kulkemistapojaan bussista henkilöautoon, niin ehkä voisivat muuttaa takaisinkin päin – mutta ensin pitäisi olla, mihin vaihtaa. Melkein joka pihassa maaseudulla nykyään pitää olla auto, usein vähintään kaksi. Melkoiset kulut niistä, vaikka ei ajaisi juuri ollenkaan. Jos edes kakkosauton tarpeen täyttäisi julkinen liikenne, niin olisihan sekin parempi. Kannattavuutta maaseudun julkiseen liikenteeseen saataisiin kyllä nykyteknologialla, kutsupohjaisuutta ja älykästä, dynaamista reitinsuunnittelua. Auton reitti voisi kysynnän mukaan vaikka joka kerta olla erilainen ja muuttua vaikka kesken matkan, kun joku älypuhelimellaan tilaisi kyydin. 110-tien pikavuorosta kyllä olen sitä mieltä, että sen matka-aika ei… Lue lisää »

MDI

Totta, siihen viiteen kilometriin menee perjantaisin keskimäärin 20 minuuttia mutta munkkalaisena osaan sen ottaa huomioon. Kuka muuten pakottaa lähtemään Kampista, Matkahuolto ja rahtiko? Miten olisi lähtö Kisahallilta, Pasilan asemalta tjsp.?

Maija

Olisi kiinnostavaa tietää miten kuntaliitos vaikutti bussivuoroihin liitoskuntien alueella.
Siinäpä tutkijoille aihe.

EttMääIhmettele

Kuntaliitos vei ensin bussivuorot lähes täysin , vain koululaisten aikatauluihin sopivat kulkivat aamupäivällä reittiä Kisko-Muurla-Salo ja iltapäivällä päinvastoin. Loma- ja kesäaikana ei yhtään vuoroa. Nyt, kun Paikku on kulkee, niin se ajaa em vuoron Salo-Muurla-Suomusjärvi kaikkina arkipäivinä 2:lla autolla, toinen lähtee Salosta ja toinen Suomusjärveltä, kohtaavat Muurlassa ja joka tunti. Tässä reitissä on se ikävyyksiä, että se kiertelee mennen tullen 15 min ajan kaupungilla. Ennen pääsin bussilla kotiin 20 minuutissa, nyt n 40 minuuttia!!!! Reiteissä olisi tarkistamisen varaa, koska kaupungilla asuinalueita ilman Paikkua.

Japi

Tosiaan linja-autoaseman ja Piihovin välille pitäisi saada paremmat yhteydet, ettei tarvitsisi vanhaa ykköstietä körötellä Helsinkiin.

Vasa

Jos aamuvuoro alkaa 6:30 ja iltavuoro loppuu 22:00, niin käytä siinä sitten julkisia.

Pertti

Miksi tällainen ns. uutinen kerrotaan? Ovatko he koko muun ajan sitten huilineet ja keränneet voimia tehdäkseen jotain?

Tämän tyyppisen työn pitää olla koko ajan selvityksen alla ilman mitään uutisointia, että nyt me ruvetaan tekemään jotain.

Make

Varmaan osittain siksi, että kiinnostuneet osaavat mennä vastaamaan kyselyyn? Hyvähän se on, että mahdollisimman moni saa kyselystä tiedon.

MDI

Onko jotenkin mahdotonta saada ne aikataulut lähtölaitureineen näkyville linja-autoaseman ilmoitustauluille (sama koskee kaukoliikennettäkin)?

Esimerkiksi kiertoajelulinja 120 Kokkilaan lähteekin Linjurin Plazan puoleiselta seinustalta. Ja onko millään Paikkulinjalla tarvetta yli 100 hengen busseille?

Tupuri-Palometsä

Hän, joka Salon Paikkujen reittejä suunnittelee, katsoo ehkä tietokoneen näytöltä, mistä mennään, ja ehkä hän ei ole paikkakuntalainen.

Nyt esimerkiksi Tupuri ja Palometsä ovat motissa. Tupurista kyllä menee, mutta ei hyödytä oikein ketään. Miksi siihen on lisätty yli 10 kilometriä suuntaansa pyöriminen Perttelin Kärrin alueella? Ajaisivat vaan Ollikkalan ympäri, ja sitten Tupurista ympäri Palometsän kautta.

Omat reittinsä Perttelin alueilla.