60 vuotta sitten autoa purettiin rautakangella

0
Mikko Paju (vas.) ja Juha Vähäoja kertovat, että Auto-Lehtisellä on yli 100 000 auto-osaa myyntitietokannassaan.

– 60 vuotta sitten pärjättiin aika pitkälti rautakangella ja polttopuhaltimella. Tänä päivänä autoissa on tekniikkaa ja erilaisia komponentteja niin paljon, että sekä työkaluja että työvaiheita on paljon enemmän, tiivistää salolaisen autopurkamo Auto-Lehtisen toimitusjohtaja Juha Vähäoja.

Toinen merkittävä muutos on siinä, miten iso osa purkuun päätyvästä autosta voidaan kierrättää. Auto-Lehtisen perustamisvuonna 1960 purkuautosta yli puolet jatkoi matkaansa suoraan kaatopaikalle.

1990-luvulle tultaessa kierrätysprosentti oli noussut jo liki 70:een, ja vuonna 2020 purkuauton osista peräti 95 prosenttia pystytään kierrättämään. Ja jäljelle jäävästä viidestä prosentistakin osa kyetään hävittämään polttamalla.

– Onhan siinä aika isoja harppauksia ollut matkan varrella. Autonvalmistajat ovat kiinnittäneet vuosikymmen vuosikymmeneltä yhä enemmän huomiota siihen, miten kierrätettäviä autot ovat. Ongelmajätettä on mukana enää todella vähän, Vähäoja miettii.

Autotehtaiden kehitys on ollut hyvä asia myös Auto-Lehtiselle. Purkamolle ekologisuus on ollut Vähäojan mukaan tärkeä arvo koko 60 vuoden ajan, ja nykyisin korkea kierrätettävyys nostaa myös purkamon myyntiartikkeleiden määrää. Auto-Lehtisella on verkkosivuillaan esillä yli 100 000 erilaista autonosaa kuvien kera.

– Tietokannan ylläpitäminen vaatii aika paljon työtä, mutta se on samalla hyvää asiakaspalvelua. Kun vielä 20 vuotta sitten tavallinen asiakaspuhelu alkoi sanoilla ”onko teillä?”, aloitetaan nyt puhelu sanoilla ”teillä on”, myymäläpäällikkö Mikko Paju naurahtaa.

Osamäärän kasvu selittyy myös sillä yksinkertaisella syyllä, että autoissa oleva elektroniikan ja muiden apulaitteiden määrä on kasvanut jatkuvasti. Jo pelkästään 1990-luvulta yhdessä autossa olevien purkuosien määrä on Pajun arvion mukaan kolminkertaistunut.

Hän korostaa, että purkamo-osa on ekologinen vaihtoehto sille, joka etsii autoonsa sopivaa varaosaa.

– Osat ovat edullisia, laadukkaita ja alkuperäisiä. Mukaan saa myös takuun. Sekin on yksi iso muutos vaikkapa 50 vuoden takaiseen. Silloin jos purkamolta ostettu osa ei ollutkaan toimiva, vedottiin ainoastaan huonoon tuuriin. Nyt voimme taata, että osat ovat toimintakuntoisia.

Vielä 1960- ja 70-luvuilla oli yleistä, että kolariin tai ulosajoon johtanut syy oli autossa. Toisinaan petti ohjaus, toisinaan alusta ja silloin tällöin jarrutkin oireilivat.

– Ei ollut mitenkään tavatonta, että esimerkiksi ohjausakseli petti kesken ajon. Nykyautoista voi sanoa, että jos on tullut kolareita tai ulosajoja, vika on miltei aina ratin ja penkin välissä. Autot pettävät tien päällä kohtalokkaasti enää ani harvoin, Vähäoja sanoo.

110-tien varrella Salon ja Muurlan välissä sijaitseva Auto-Lehtinen on sijainniltaan hyvässä paikassa. Etäisyyttä Turkuun on noin 60 kilometriä, mutta matkaa Helsinkiin vain noin sata kilometriä.

– Jos miettii kilpailijoita, niin lähimmät ovat Turussa. Osia lähtee ympäri Suomea ja myös ulkomaille. On ollut ilo huomata, että moni asiakkuussuhde on kestänyt vuosikymmeniä, Vähäoja kiittelee.

Auto-Lehtiselle purkuun tuleva auto on tällä hetkellä keskimäärin 8–10 vuoden ikäinen. Se tarkoittaa sitä, että hybridi- ja täyssähköautot ovat vielä pienessä marginaalissa purkuhallien nostureilla.

– Se muuttaakin taas aika paljon tekemistä, kun mukaan tulee hybridi- ja sähkötekniikka. Ja kun hybridiäkin on valmistettu 2010-luvun aikana niin monenlaista. Se vaatii jatkuvaa kouluttautumista ja perehtymistä, Paju tietää.

– Ja hyvää työvoimaa. Sellaisia ihmisiä. jotka ovat kiinnostuneita autojen kehityksestä, Vähäoja jatkaa.

60 vuotta purkamolla tuli mittariin juhannuksen jälkeisenä maanantaina. Koronan vuoksi juhlat jäivät tuolloin juhlimatta, mutta Vähäoja arvelee, että ainakin jonkinlaiset kekkerit ovat vielä loppuvuoden aikana edessä.

– Ainakin oman porukan kesken jos ei muuten, täytyyhän sitä jotenkin juhlistaa, Vähäoja hymyilee.

Jätä kommentti