Arpajaisvoiton lunastus usein käytetty ansa – Kesko varoittaa K-Supermarkettien nimissä lähetettävistä huijausviesteistä

0
K-Supermarkettien nimissä lähetetyt huijausviestit alkavat liittymän omistajan etunimellä. Myös kieli on virheetöntä. Kuva: SSS/Kirsi-Maarit Venetpalo

K-Supermarkettien nimissä lähetellään parhaillaan huijausviestejä matkapuhelimiin. Keskon turvallisuusjohtaja Petri Käyhkö kertoo, että K-ryhmän nimissä tehtyjä huijausyrityksiä on ollut tänä vuonna aiempaa enemmän.

Huijausviestien tavoitteena on taloudellinen hyöty. Useimmiten kyseessä on tilausansa.

– Tällöin viestin saanut henkilö tulee tilanneeksi jotakin, mitä ei edes ymmärtänyt tilaavansa. Usein vaikkapa arpajaisvoiton toimitusmaksuksi naamioitu veloitus onkin esimerkiksi kuukausittainen veloitus, Käyhkö huomauttaa.

K-Supermarkettien nimissä lähetetty tekstiviesti alkaa liittymän omistajan etuniemellä. Myös kieli on virheetöntä. Linkin päästä paljastuu aidon näköisiä K-marketin logoja.

– Huijaukset kehittyvät kaiken aikaa, Käyhkö toteaa.

SOK:n riskienhallinnan päällikkö Mikko Koskinen sanoo, että aidolta näyttävät huijausviestit ja -sivustot ovat haaste myös yritysten omalle tiedotukselle.

– Asiakkaat varmistelevat meiltä myös omien viestiemme aitoutta. Rikolliset osaavat tällä hetkellä luoda erittäin aidon näköisiä huijaussivustoja, Koskinen huomauttaa.

S-ryhmässä huijausviestejä on lähetetty niin kauppojen kuin S-pankin nimissä.

– Osassa huijauksia viestejä lähetetään niin valtava määrä, että saajien joukossa on aina myös henkilöitä, jotka ovat juuri asioineet huijausviestissä mainitussa paikassa. Tämä saa viestin tuntumaan aidolta, Koskinen toteaa.

Arvontapalkinnon lunastaminen on huijausviestien yleinen aihe. Petri Käyhkö korostaa, että esimerkiksi K-kauppojen kilpailut, arvonnat tai palkintojen lunastukset eivät ole koskaan maksullisia.

– Tietoja ei myöskään pyydetä oudon näköisten linkkien kautta.

Jätä kommentti