Huijausviesteissä käytetään hyväksi tuttuja brändejä – Posti ollut korona-aikana huijareiden suosiossa

2
Rikolliset käyttävät huijaussivustoilla hyväkseen kuvakaappauksia ja tunnettujen liikkeiden omia logoja. Kuva: SSS/Minna Määttänen

Puheluiden, tekstiviestien ja sähköpostien avulla tehtävät huijaukset ovat osa rikollista toimintaa, jonka jäljet johtavat useimmiten ulkomaille. Erityisasiantuntija Juha Tretjakov Kyberturvallisuuskeskuksesta huomauttaa, että huijauskampanjat ovat yleensä hyvin laajoja.

– Esimerkiksi tekstiviestejä lähtee jopa satojatuhansia, kun kampanja on päällä. Huijareiden tavoitteena on nimenomaan mahdollisimman laaja vastaanottajajoukko, Tretjakov toteaa.

Huijareiden lähettämien tekstiviestien ja sähköpostien tavoitteena on saada viestin saanut henkilöä avaamaan linkin päästä aukeavia sivustoja. Tretjakov sanoo, että pelkkä linkin avaaminen ei yleensä johda vaikeuksiin, jos puhelimen ja tietokoneen tietoturva on kunnossa.

– Ongelmat alkavat, jos ihminen lataa sivustolta jotakin tai käyttää luottokorttiaan sekä tunnuksiaan ja salasanojaan.

Tretjakov muistuttaa, että huijausviesteistä pitää aina ilmoittaa eteenpäin.

– Kun huijauksista tiedetään, pystytään huijaussivustoja karsimaan pois verkosta.

Myös julkisuudella ja tiedotusvälineillä on tärkeä rooli rikosten torjunnassa.

– Esimerkiksi kryptovaluutta Bitcoinin nimissä tehdyt onnistuneet huijaukset on saatu julkisuuden avulla huomattavasti vähenemään.

Huijauksia on tehtailtu vuosikausia. Samalla ne ovat kehittyneet, sillä tiettyyn asiaan erikoistuneet huijarit tarjoavat palveluita myös toinen toisilleen.

– Edelleen on todella kömpelöitä ja tökerösti tehtyjä huijauksia, jotka paljastuvat heti viestin sisällöstä. Yhä enemmän on kuitenkin todella taitavasti tehtyjä huijausyrityksiä, joissa tekstiviestit ovat uskottavia ja huijaussivustot näyttävät aidoilta, Tretjakov kertoo.

Huijarit käyttävät hyväkseen tunnettuja brändejä, jotta viestit näyttävät uskottavilta ja luotettavilta. He ovat myös ajan hermoilla.

– Esimerkiksi tänä vuonna on tehty paljon huijauksia Postin ja muiden paketteja toimittavien yritysten nimissä. Huijarit tietävät, että koronan vuoksi paketteja on ollut paljon liikkeellä, Tretjakov sanoo.

Helmi-maaliskuussa Suomeen kohdistui suuri huijauskampanja puheluiden avulla. Ulkomailta tuli silloin miljoonia puheluita kuukaudessa.

– Osa puheluista oli niin sanottuja hälärihuijauksia, joissa yritettiin saada ihmiset soittamaan takaisin ulkomaiseen numeroon. Puheluiden hinta saattoi olla 10 euroa minuutti, Tretjakov huomauttaa.

Hälärihuijaukset on saatu karsittua murto-osaan. Sen sijaan muita puhelinhuijauksia tehdään edelleen paljon.

– Iso riesa ovat puhelut, joissa soittaja esiintyy esimerkiksi Microsoftin teknisenä tukena. Hän saa vastaanottajan asentamaan ohjelman, jolla huijarit saavat tietokoneen hallintaansa ja voivat tehdä sillä mitä haluavat.

2
Jätä kommentti

2 Comment threads
0 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
2 Comment authors
Monta puhelua

Viikonlopun aikana juuri tuli itselle ja tuttaville monta soittoa ulkomailta tuntemattomista numeroista. Muistakaa siis, ettei kannata soittaa takaisin.

Varoitus

Juuri äsken tuli puhelu, ja soittaja väitti olevansa Microsoftilta. Kotimainen puhelinnumero. Toivottavasti kukaan ei mene ansaan. Hyvä, että näistä varoitetaan ja tiedotetaan.