Kaupat varautuvat uuteen korona-aaltoon, elintarvikkeiden nettikauppa piristymässä

0
Vilkkaimpina päivinä asiakkaiden tilausten keräily aloitetaan kaupassa aamuvarhaisella jopa kello 4 -5 välillä, kauppias Anette Holappa kertoo. Kuva: SSS/Jan Sundman

Elintarvikkeiden verkkokauppa notkahti kesällä, kun koronarajoituksia höllennettiin ja ihmiset lähtivät ostoksille. Koronatartuntojen lisääntyessä verkkokauppa on nousussa.

– Verkkokauppa on piristynyt taas. Meillä oli juuri palaveri taksien kanssa tuotteiden hakemisesta ja kotiin kuljettamisesta, Salon Citymarketin kauppias Tom Eriksson sanoo.

Lisäksi kauppakassien noutopalvelu on osoittautunut hyvin suosituksi.

Erikssonin mielestä kauppa on edelleen melko turvallinen paikka käsidesin, pleksien ja jatkuva siivouksen ansiosta.

– En ole kuullut, että kaupasta on saanut tartunnan, mutta olen huomannut, että asiakkaat pelkäävät koronan toista aaltoa. Siitä puhutaan. Myynnin kehityksestä voi päätellä, että ihmiset pysyvät omassa kylässä enemmän kuin ennen. Erittäin hyvä niin.

Citymarketissa aamun ensimmäistä tuntia ei ole pyhitetty riskiryhmille.

– Tasainen asiakasvirta läpi päivän on osoittautunut järkeväksi, hän perustelee.

Eriksson on huomannut kertakäyttökäsineiden ja maskien käytön lisääntyneen. Sitä varten marketin parkkipaikalle on hankittu kaksi uutta roska-astiaa niin, että maskit ja käsineet eivät lojuisi maassa.

Turvaväleistä kertovat tarrat ohjaavat asiakkaat kassoille, joilla työskennellään pleksien suojassa K-Supermarket Peniössä. Asiakkaita muistutetaan yskimään ja aivastamaan hihaan ja käyttämään käsidesiä.

– Ei ole uskaltanut ajatella, että ohi meni. Mieluummin on liian varovainen. Kesän aikana turvavälit unohtuivat, nyt taas ne muistetaan paremmin, kauppias Anette Holappa kertoo.

Aamun ensimmäinen tunti on riskirymille. Suositusta siitä, että muut eivät silloin kävisi kaupassa, ei ole, sillä ensimmäinen tunti on hiljainen.

Hän kertoo, että elintarvikkeiden kotiinkuljetukset vähenivät kesällä merkittävästi.

– Kauppakassien nouto parkkipaikalta on pikkuhiljaa noussut, mutta kotiinkuljetuksissa ei vielä ole nousua. Ihmiset ovat halunneet tulla kauppaan.

Verkkokaupan lisäksi asiakas voi tehdä tilauksen puhelimella tai sähköpostilla.

– Verkkokauppatilaus on ensisijainen ja helpoin. Asiakkaina on paljon ikäihmisiä, siksi tilauksen voi tehdä myös soittamalla, Holappa sanoo.

Halikon Prismassa ja S-market Plazassa on ollut keväästä asti suositus pyhittää aamun ensimmäinen aukiolotunti kello 7–8 erityisryhmille, kuten iäkkäille asiakkaille.

– Suositus on pidetty voimassa, sillä taudin uhka on edelleen päällä, toimialajohtaja Heikki Vottonen Suur-Seudun Osuuskaupasta (SSO) sanoo.

Taudin uhka näkyy myös siinä, että kaikki koronaan liittyvät ohjeistukset ovat voimassa. Turvaväleistä, käsidesin käytöstä ja hyvästä hygieniasta muistutetaan info-tauluissa ja kuulutuksin.

Koronan takia kassahihnoilta poistetut, ostokset erottelevat, kapulat palautettiin kesällä.

– Osa asiakkaista pyysi niitä takaisin käyttöön, mutta joka tapauksessa niiden käyttäminen on vapaaehtoista, hän huomauttaa.

Elintarvikkeiden keräyspalvelu aloitettiin SSO:ssa keväällä. Kauppakassien noutopalvelu on edelleen voimassa Prismassa ja kauppakeskus Plazan S-marketissa, mutta elintarvikkeiden kotiinkuljetuksesta on luovuttu ainakin hetkellisesti.

– Kuljetusyrittäjä lopetti, kun tarve hiipui. Nyt etsimme toista kumppania. Mikäli yrittäjä löytyy, tarjoamme jatkossakin kotiinkuljetuspalvelua, Vottonen toteaa.

Hänestä oli odotettua, että elintarvikkeiden nouto- ja kuljetuspalvelu hiipui.

– Suurin osa asiakkaista haluaa käydä kaupassa ja valita itse. Kauppakäynnissä on myös sosiaalinen aspekti.

Jätä kommentti