Kaupunginjohtaja Korhonen: Akkutehtaan rekryuutinen osoitus siitä, että Salossa katsotaan menneen sijaan tulevaan

1
Salon akkutehtaalle aiotaan palkata jopa 200 uutta työntekijää vuoden 2022 loppuun mennessä. Kuva: Valmet Automotive

Valmet Automotive rysäytti torstaina Aila-myrskyn vanavedessä ilouutisen koko Salolle. Yhtiön tavoitteena on tuplata Salon akkutehtaan henkilöstömäärä vuosien 2021 ja 2022 aikana. Se tarkoittaisi jopa 200 lisätyöpaikkaa Meriniityn IoT Parkissa sijaitsevaan tuontantotilaan.

Salon vt. kaupunginjohtajana vuoden loppuun asti toimiva Anna-Kristiina Korhonen pitää uutista osoituksena kaupungin kyvystä katsoa menneen sijaan tulevaan.

– Tämä uutinen on jälleen yksi konkreettinen osoitus siitä, että Salon alueella ollaan tiiviisti mukana nopeasti kehittyvällä globaalilla toimialalla, Korhonen iloitsee.

Sitä Korhonen ei vielä uskalla arvioida, miten iso merkitys uutisella on koronakuopasta tulevien vuosien aikana kipuavalle Salolle. Joka tapauksessa 200 lisätyöpaikan luominen seudulle antaa edellytykset suhdanteen pikaiselle kääntämiselle.

– Poikkeustilanteen vaikutukset ovat moninaiset, emmekä vielä tiedä, milloin ne päättyvät. Joka tapauksessa myönteiset työpaikkauutiset ovat tietysti erittäin positiivinen asia.

– Luomme edellytyksiä sujuvalla päätöksenteolla, toimivan perusrakenteen ylläpidolla ja järjestämällä palkattavalle työvoimalle hyvän asuinympäristön ja toimivat palvelut, hän jatkaa.

 

Valmet Automotiven viestintäpäällikkö Mikael Mäki ei lähde vielä spekuloimaan, minkälaisia muutoksia väkimäärän tuplaaminen tulee vaatimaan.

– Muutostarve tullaan näkemään tulevaisuudessa. Varmasti se ainakin edellyttää sitä, että jo olemassa olevia tiloja pitää hyödyntää eri tavalla, jotta tuotantokapasiteettia saadaan nostettua.

Valmet Automotive on tehnyt henkilöautoista viime vuosina yhden Suomen tärkeimmistä vientituotteista, jonka viennin arvo oli lähes 2,9 miljardia euroa vuonna 2019. Lisäksi yritys investoi vahvasti Suomessa laajentamalla tarjontaansa akkujärjestelmiin, joiden se odottaa kasvavan lähivuosien aikana liikevaihdoltaan autonvalmistukseen verrattavaksi toimialaksi.

– Keskeinen kasvualue on EV-systems, eli akkujärjestelmät, joita Salossa valmistetaan. Seuraavien vuosien aikana kasvu tulee näkymään juuri tällä osa-alueella, Mäki kommentoi.

Valmet Automotive työllistää Salon akkutehtaalla tällä hetkellä noin 200 työntekijää. Jopa 200 lisähenkilön palkkaaminen jakautuu Mäen mukaan hyvin todennäköisesti useampaan erään.

– Tuotantopuolen isojen rekrytointien aikataulusta ei vielä pysty sanomaan. Todennäköistä on, että työntekijöitä tullaan palkkaamaan useammassa vaiheessa portaittain seuraavan kahden vuoden aikana.

 

Salon Seudun Sanomat (SSS 16.9.) uutisoi keskiviikkona, että Salon kaupunginhallitus käsittelee ylimääräisessä kokouksessaan tänään perjantaina Salo IoT Park Oy:lle myönnettävää lisärahoitusta asiakkaansa tarvitsemiin muutostöihin. Vaikka IoT Parkissa operoivan Valmet Automotiven Mikael Mäki ei suoraan myönnäkään asian koskevan yritystä, kehaisee hän yhteistyötä Salon kaupungin kanssa.

– Yhteistyö kaupungin kanssa on ollut erinomaisen hyvää. Yksi tärkeimmistä syistä, miksi perustimme akkutehtaan Saloon oli se, että yhteistyö toimii niin hyvin. Salolla on paljon hyviä etuja, joita se on tarjonnut meille, Mäki muotoilee.

Tuotanto Salon akkutehtaalla alkoi viime vuoden marraskuussa, joten kasvutahti on todellakin ollut ja tulee ennusteen mukaan olemaan ripeä.

Marco

Olisi uteliaisuuttani mielenkiintoista tietää, kuinka kauan tänään salaisena kokouksena pidettävän rahoituksen takaisin saaminen verotuksen kautta kestää: kuukauden, vuoden, kymmenen vuotta?