Kolme Halikonlahden saarta ja pala Yrjännummea liitettiin Teijon kansallispuistoon

3
Teijon kansallispuistoon liitetyltä Kaisaarelta on hulppeat näkymät merelle. Kuva: Varsinais-Suomen ely-keskus

Teijon kansallispuisto on laajentunut Halikonlahden saarille, tiedottivat Varsinais-Suomen Ely-keskus ja ympäristöministeriö keskiviikkona. SSS kertoi asiasta maaliskuun lopulla, jolloin kaupunginhallitus hyväksyi kaupan.
Ely-keskus hankki Salon kaupungilta kolme Halikonlahden saarta Kirjakkalanselän ja Päälistön väliseltä vesialueelta liitettäväksi kansallispuistoon. Saaret ovat Kaisaari, Mäntysaari ja Papinsaari. Saaret ovat olleet aiemmin virkistyskäytössä.

Papinsaari, Mäntysaari ja Kaisaari sijaitsevat kartan keskellä, Vartsalansaaren kyljessä. Kartta: Google Maps.

Lisäksi Ely-keskus hankki kansallispuistoon myös palan Teijon Yrjännummea. Kaupan myötä kansallispuiston maapinta-ala laajenee noin 46 hehtaarilla ja vesipinta-ala noin 103 hehtaarilla. Aloitteen kansallispuiston laajentamisesta teki Salon Luonnonmetsäsäätiö.
Kauppa toteutettiin osin maanvaihtona, missä Salon kaupungille siirtyi kolme valtion omistuksessa ollutta kiinteistöä yhteispinta-alaltaan noin 42 hehtaaria.
Ely-keskuksen tiedotteessa kuvaillaan Mäntysaaren ja Kaisaaren olevan jyrkkäpiirteisiä ja runsaslahopuustoisia vanhaa metsää kasvavia saaria. Näiden saarien kalliokumpareet kohoavat yli 30 metriä merenpinnan yläpuolelle. Papinsaari on puolestaan matalampi, lehtipuuvaltainen lehtosaari.
Yrjänummi sijaitsee pohjaveden muodostumisalueella ja on metson soidinaluetta.

Mukavaa

Hieno juttu, että Teijon kansallispuistoon saatiin komeita luonnontilaisia saaria. Jos vielä järjestyisi vesibussi, vanha höyrylaiva tai muu sellainen sisäsaariston alus, joita on runsaasti mm. Turun vesistöissä, avautuisi Salon keskustan kupeesta upea kesäinen maisemaväylä Halikonlahden kauniiseen ympäristöön.

Urpo

Taitaa olla Halikonlahdella matalaa laivojen kulkua ajatellen ja muutenkin laivan tuominen tukemaan kansallispuiston luontomatkailua tuntuu vähän ristiriitaiselta. Mutta esim. Kaisaari on hyvä kohde melojille.

Yrjännummen liitos on myös hyvä juttu. Puiston raja on tuossa aika pienipiirteinen, joten nyt alueesta saadaan vähän yhtenäisempi.

Jorma Jansson

Ei ole pelkoa, että Salo saisi koskaan vesibussia tai muuta matkustaja-alusta kulkemaan kauniilla rannikollaan. Matkustajia ei tulisi tarvittavaa määrää. Kulut ovat suuret: pätevän miehistön (1 tai 2) palkkakulut, pääomakulut , polttoaine ja satamamaksut. Sopivia aluksia kyllä on myynnissä edullisesti.