Korona kurittaa vaatekauppaa monesta suunnasta

0
Tintin Pukimon Kristiina Reunanen esittelee syksyn farkkumuotia.

Muotikauppojen myynti putosi koronapandemian takia yli viidenneksellä tammi–heinäkuussa. Vaatemyyntiä ovat vähentäneet ihmisten haluttomuus asioida kauppakeskuksissa, työttömyys ja lomautukset. Etätyön lisääntyminen on vähentänyt työvaatteiden kysyntää.

Salolaisen naistenvaateliike Maleenan myynti vilkastui ankean maalis–toukokuun jälkeen.

– Onneksi ihmiset lähtivät kesäkuussa liikkeelle, yrittäjä Johanna Iltanen-Saari sanoo.

Samaa kertoo somerolainen Anita Hallapelto , jonka Muotiputiikki Helmessä alkukevään myyntiä heikensivät myös ryhmämatkojen peruuntumiset.

– Niiden puuttumista ei hyväkään kesämyynti täysin korvaa.

Helmen uusi nousu alkoi toukokuun lopulla.

– Ensimmäiseen kolmeen viikkoon ei käynyt ketään, eikä myyntiä ollut edes verkkokaupan puolella, Hallapelto sanoo.

Saman koki salolaisen Tintin Pukimon Kristiina Reunanen :

– Pidin liikettä kolme viikkoa kiinni, kun asiakkaita ei ollut yhtään. Kevään valmistujaisten, häiden ja muiden juhlien puuttuminen vaikutti suuresti, sillä paras sesonkimme on huhti–toukokuussa.

Muoti- ja urheilukaupan yhdistyksen mukaan kokonainen kausi on jäämässä varastoihin, sillä kevätvaatteita ei myydä enää syksyllä.

Kivijalkaliikkeiden sisäänostoa on vaikeuttanut messujen ja muiden sisäänostomatkojen peruuntuminen.

– Verkosta on todella vaikea tehdä tilauksia. Malli ja väri pitäisi nähdä, ja päästä hypistelemään kangasta. Ei auta, vaikka linjan toisessa päässä olisi kuinka ammattitaitoinen ihminen kertomassa tuotteesta. Netissä voi tehdä täydennyshankintoja, mutta uutta on vaikea ostaa, Kristiina Reunanen sanoo.

Erikoisemmat tuotteet jäävät hankkimatta valikoimiin, jos päätös pitää tehdä pelkän kuvan perusteella.

– Tällaisessa tilanteessa valitsee mieluummin varman päälle. Materiaalin tunnustelu ratkaisee monesti ostopäätöksen. Moni sisäänostaja haluaisi myös kokeilla vaatteita, Johanna Iltanen-Saari tietää.

Reunanen teki syyskauden tilaukset tammikuussa, jolloin koronan leviämisestä ei ollut vielä tietoa.

– Sopimuksista on hankala päästä irti, ja peruminen on kallista, mutta muutamat tavarantoimittajat ovat ilmoittaneet siirtävänsä toimitukset ensi kevääseen, hän sanoo.

Koronan vaikutuksista syksyn tuotetoimituksiin ei vielä tiedetä.

– Tämän syksyn tuotteet on ostettu lähes vuosi sitten, mutta esimerkiksi Italiassa tehtaat olivat pitkään kiinni. Emme tiedä, valmistuivatko kaikkien tuotteiden kankaat tai ehdittiinkö tilattuja vaatteita tehdä. Kaikki syksyn villakangastakkimme tulevat Italiasta, ja nyt on epävarmaa, miten tilausten käy, Iltanen-Saari kertoo.

Muoti- ja urheilukauppa ry:n toimitusjohtaja Velimatti Kankaanpää tunnistaa ongelman.

– Koronavirus on vaikuttanut tehtaiden toimintaan erityisesti Aasiassa. Ongelmat koskevat niin vaate- ja materiaalituotantoa kuin logistiikkaakin. Myös eurooppalainen tuotanto on ollut vaikeuksissa: työpaikkoja suljettiin Italiassa, Ranskassa ja Englannissakin. Teollisuudessa ja tavarantoimittajilla vaikutukset näkyvät vielä ensi syksynäkin, Kankaanpää arvioi.

Muoti- ja urheilukauppa ry:n mukaan miesten vaatteiden myynti jäi seitsemän ensimmäisen kuukauden aikana miinukselle lähes 25 prosenttia ja naisten reilut 23 prosenttia verrattuna viime vuoden samaan ajanjaksoon.

Vaatteiden verkkokauppa vilkastui keväällä, mutta se ei riittänyt kompensoimaan kivijalkakauppojen myynnin laskua. Kotimainen verkkokauppa on kasvanut tänä vuonna kenkien osalta 119 prosenttia ja vaatteiden osalta 105 prosenttia. Verkkokaupan osuus on koko muotikaupasta kuitenkin vain 16 prosenttia.

Syksyllä virkistyneestä kaupankäynnistä huolimatta muotikaupan arvon ennustetaan jäävän tänä vuonna 15 prosenttia viime vuoden myynnistä.

Kristiina Reunanen uskoo, että vaatekauppojen arki ei muutu ennen kuin suurin osa ihmisistä on rokotettu koronaa vastaan.

– Huoli tulevaisuudesta painaa. Olen yrittänyt pienentää kiinteitä kuluja kaikin tavoin.

Muoti- ja urheilukauppa työllistää Suomessa noin 30 000 ihmistä. Teollisuuden vedon hiipuminen ja kasvava työttömyys uhkaavat koko alaa. Velimatti Kankaanpää sanoo vaatekauppayrittäjien vaikeimpien aikojen olevan vasta edessä.

– Liikkeitä on mennyt jo nyt nurin, mutta ei vielä niin paljon kuin voisi olettaa. Suurin konkurssiaalto lienee edessä vasta syksyllä ja ensi vuonna, hän arvioi.

Somero vetää ostoksille jopa Pohjanmaalta

Netti tuo näkyvyyttä Helmelle.

Somerolaisen Muotiputiikki Helmen yrittäjä Anita Hallapelto on havainnut ihmisten viettäneen koronavuonna tavallista enemmän aikaa sosiaalisessa mediassa. Hän on hyödyntänyt sitä kaupankäynnissä.

– Olemme panostanet someen, saaneet runsaasti näkyvyyttä ja sitä kautta myös tilauksia. Parhaimmillaan Helmen Facebook-päivitys on tavoittanut yli puoli miljoonaa ihmistä, mikä on somerolaiselle pikkuliikkeelle hurja luku, Hallapelto painottaa.

Some-näkyvyyden myötä Helmeen ovat löytäneet kotimaan matkailijat kauempaakin.

– Meille on tultu ostoksille Pohjanmaalta ja Savosta asti, Hallapelto iloitsee.

1950-luvun henkeä vaalivaa vaatekauppaa eivät vuodenajan vaihtelut juuri hetkauta. Varaston osalta Hallapellolla kävi tuuri, sillä hän alkoi hyvissä ajoin varautua Brexitin vaikutuksiin.

– Merkittävä osa vaatteistamme tulee Britanniasta. Olemme aloittaneet myös oman tuotannon Pariisissa, hän kertoo.