Kotimaisuuden arvo noussut

0
Suomalaiset arvostavat kotimaista ruokaa.

Koronaepidemia on lisännyt kotimaisen ruoan ja muiden suomalaisten tuotteiden arvostusta entisestään. Suomalaisen Työn Liiton, Ruokatieto-yhdistyksen ja Kauppapuutarhaliiton elokuussa teettämän tutkimuksen mukaan valtaosa suomalaisista haluaa, että koronaepidemian aikana ostetaan suomalaisia työllistäviä tuotteita ja palveluita.
Samaa kertoo Vaasa Oy:n ruokaan keskittynyt kyselytutkimus. Sen mukaan ruoan kotimaisuus on erittäin tai melko tärkeää suurimmalle osalle suomalaisista. Taustalla ovat painavat perusasiat: puhtaus, työllisyysvaikutukset ja ilmastoystävällisyys.

Suomalaisen Työn Liiton tutkimuksen yhteydessä tarkasteltiin kotimaisuudesta kertovilla tunnuksilla varustettujen tuotteiden menekkiä K-ruokakaupoissa. Niiden myynti kasvoi alkuvuoden aikana.
Myynnissä näkyi myös, miten elämä keskittyi aiempaa enemmän koteihin. Esimerkiksi suomalaiset kylpytuotteet ja saunatarvikkeet kävivät kaupaksi aiempaa paremmin.

Vaasa Oy:n kyselyyn vastanneista yli puolet olisi valmis maksamaan peruselintarvikkeista nykyistä enemmän, jos ne on varmasti tuotettu ilmastoystävällisesti.
Tällainen ”lupaus” on aika kova, kun tiedetään, että Suomessa ruoka on noin neljänneksen kalliimpaa kuin EU:ssa keskimäärin.
Ruoka-asioissa oma suu on kirjaimellisesti lähimpänä. Noin puolet vastaajista kertoi muuttaneensa tottumuksiaan yksinkertaisesti syödäkseen terveellisemmin.

Hyvin nopeasti koronan levittyä Suomeen alkoi viime keväänä kampanjointi paikallisten palveluiden puolesta. Tutkimusten perusteella kotimaisuuden rinnalla juuri paikallisten yritysten kannatus onkin kasvanut niin elintarvikkeita kuin käyttötavaroita hankittaessa.
Kauppaa käydessä kyse ei ole varsinaisesta tukemisesta, vaan kotimaista ja paikallista suosivista valinnoista. Silloin myös muiden ostopäätökseen vaikuttavien, kuluttajille tärkeiden tekijöiden on oltava kunnossa.