Satamakadun alikulku on vuosien saatossa aiheuttanut Salon keskustassa ongelmia raskaalle liikenteelle. Tavanomaista matalamman alikulun yläreunaan törmääminen ei ole alituista, muttei harvinaistakaan. Viimeksi pari viikkoa sitten meni säpäleiksi jakeluauto, joka rysäytti päin alikulkua (SSS 28.8.2020).

Toisinaan kuljettaja on havahtunut rautatien alituksen mataluuteen siinä vaiheessa, kun paikalta on voinut vielä peruuttaa pois. Pakittaminen vaatii aina muun liikenteen pysäyttämistä ja ohjaamista.

Salon kaupungin katumestari Markus Romppanen toteaa, että 1990-luvun alussa rakennetun alikulun sallittu 3,5 metrin korkeus on nykypäivän kuorma-autoille matala.

– Alikulku on jäänyt nykymittapuun mukaan naftiksi, hän huomauttaa.

–  Yleisille teille rakennettavien alikulkujen vaadittu korkeus oli aiemmin 4,5 metriä, mutta nyt se on nostettu 5 metriin. Myös ajoneuvojen massat ovat suurempia kuin aiemmin ja määräykset muuttuneet.

Kuorma-auton kaappi saa nykyään yltää jo 4,4 metriin ja erikoiskuljetukset ovat sitäkin korkeampia.

Meriniityn teollisuusalueen Salon keskustaan yhdistävän alikulun korkeus oli ilmeisen nafti jo valmistuttuaan, koska Salon Seudun Ammattiautoilijat ry ja Salon Yrittäjät ry tekivät vuonna 2001 kaupungille esityksen matalasta alikulusta varoittavien valojen asentamisesta. Siihen mennessä oli jysähtänyt kalliisti jo muutamaan otteeseen.

Satamakadun alikulun korkeudesta ilmoitetaan ennakkomerkeillä ja itse sillassa. Varoitusvalojärjestelmä toimii Meriniitystä tuleville.

– Keltainen valo alkaa vilkkua, kun korkeampi ajoneuvo on lähestymässä alikulkua, Romppanen kertoo.

Hän sanoo ilmoitetun 3,5 metrin korkeuden pätevän läpi koko alikulun eikä vain sen pohjalla kuten sosiaalisen median keskusteluissa on epäilty.

– Itse en ole sitä mitannut, mutta käytännössä ilmoitetun korkeuden päälle jätetään vielä 20–30 senttiä varmuusvaraakin.

Satamakatu alittaa rautatien Salon keskustan ja Meriniityn välillä. Kuva: SSS/Kirsi-Maarit Venetpalo

Salon Seudun Ammattiautoilijoiden puheenjohtaja Pasi Oranta tuntee Satamakadun ongelmat. Hän sanoo alikulun haittaavan raskaampaa liikennettä.

– Paikalliset kuljettajat tietävät sen mataluuden, mutta vieraspaikkakuntalaiset eivät aina huomaa varoa, kun hakevat tietä. Varoitusmerkkejä saisi olla enemmän ja ennakolta. Esimerkiksi Mariankadulle niitä tarvittaisiin jo hyvissä ajoin ennen kuin kuljettaja ehtii kääntyä Satamakadulle, hän painottaa.

– Vaikeuksiin joudutaan, kun vieraassa paikassa etsitään reittiä ja mennään navigaattorin ohjeiden mukaan. Moni tajuaa alikulun mataluuden liian myöhään. Olen itsekin ollut ohjaamassa liikennettä, kun yhdistelmä on joutunut peruuttamaan Satamakadulta takaisin Mariankadulle.

Oranta sanoo, että matalasta alikulusta on haittaa etenkin jakeluliikenteelle, joka joutuu pyörimään myös keskikaupungilla.

– Jakeluautotkin ovat nykyään korkeita.

Oranta korostaa, että raskas liikenne kuljettaa Meriniitystä paljon tavaraa ja esimerkiksi Finnfoamille ajaa paljon ulkomaisia autoja, joiden kuljettajat eivät tiedä paikallisia olosuhteita. Hän toivoo, että kaupunki korjaa Satamakadun alikulun ja kaivaa rautatien alituksen syvemmäksi.

– Se auttaisi meitä kaikkia, kun pääsisi kulkemaan turvallisesti. Mitä enemmän kierretään, sitä enemmän tulee päästöjä. Kaikki tietävät myös, että aika on rahaa.

Oranta sanoo, että samanlaisia korjauksia vaaditaan isoissakin kaupungeissa, sillä autojen kasvaessa korkeammatkin alikulut ovat jääneet pieniksi:

– Yksi esimerkki löytyy Turun Koulukadulta.

Alikulun korkeudesta ilmoitetaan liikennemerkeillä. Meriniitystä tultaessa toimii varoitusvalojärjestelmä. Kuva: SSS/Kirsi-Maarit Venetpalo

Katumestarina viime vapusta saakka työskennellyt Markus Romppanen muistaa paljasjalkaisena salolaisena vastaavia onnettomuuksia Satamakadun alikulussa myös menneiltä vuosilta. Hän muistuttaa, että raskaamman liikenteen kulku läpi kaupungin on Salossa nykyään kielletty.

– Raskas liikenne onkin vähentynyt huomattavasti ohikulkutien valmistumisen jälkeen ja tilanne on parantunut. Periaatteessa keskustassa on sallittu vain huoltoajo ja koulutusajo.
Pasi Oranta muistuttaa, että lisäksi keskustassa ajo on sallittua jakeluautoille.

Matala säästösyistä

Salon Seudun Sanomissa kerrottiin 20 vuotta sitten, miten kuorma-auton liian korkea lava raapi Satamakadun alikulun yläosan reunapalkkia ja lavasta irtosi osia tielle (SSS 21.6.2000). Seuraavana vuonna Salon Seudun Ammattiautoilijat ry ja Salon Yrittäjät ry tekivät kaupungille esityksen matalasta alikulusta varoittavan järjestelmän hankkimisesta (SSS 21.12.2001). Yhdistykset vetosivat törmäyksistä aiheutuviin kustannuksiin.

– Jo yksikin vältetty vahinko riittäisi korvaamaan varoituslaitteiden hankkimiskulut, ne perustelivat.

Vuoden päästä Salon kaupunki päätti asentaa Satamakadulle noin 20 000 euroa maksaneen tutkailmaisinjärjestelmän, joka varoittaa vilkkuvin valoin, jos liian korkea auto on ajamassa radan kohdalla olevaan 3,5-metriseen alikulkuun (SSS 11.10.2002). Asiasta kertoneessa lehtijutussa todettiin, että ”matalaan alikulkuun on ajettu muun muassa tuliterä kuorma-auto, jota oltiin viemässä katsastettavaksi”.

Lehti kertoi myös, että Satamakadun alikulusta tehtiin 1990-luvulla matala säästösyistä: ”Rantaradan korjauksen yhteydessä rakennettuihin Joensuunkadun yli- ja Tehdaskadun alikulun rakentamiseen saatiin valtion rahaa, mutta kun salolaiset välttämättä tahtoivat alikulun myös Satamakadulle, joutui kaupunki rahoittamaan sen kokonaan itse.”

Korjattu 14.9.2020 kello 8.52: Katumestarin sukunimi Romppaseksi.

12
Jätä kommentti

5 Comment threads
7 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
10 Comment authors
Näin muuttuu maailma

Eikö tästä alikulusta päättäjät käyneet kiivastakin keskustelua sen tarpeellisuudesta? Onneksi määrärahat saatiin edes matalammalle versiolle.

Samoihin aikoihin liittymä Salaistentieltä Salon keskustaan estettin paikallisten päättäjien päätöksillä.

Satunnainen ajelija

Meriniittyyn menee kunnollinen silta radan yli muutaman sadan metrin päästä. Pitäisikö pikemminkin laittaa tuohon alikulkuun jotain selkeää rakennetta estämään ylikorkeitten läpiajo?

Jos tuota paikkaa syvennettäisiin, pitäisi myös viistot osat tai miksi sitä kaltevaa ajotietä sanotaankin, aloittaa paljon kauempaa. Muutoin syvennetystä paikasta tulisi hyvin jyrkkä.

Make

Juuri näin. Riittäisi, kun laitetaan 50m ennen alikulkua puomi roikkumaan, jolloin vahingot on törmätessä pienemmät, mutta varmasti huomaa, että matalaa on edessä.

Mariankadulle jo varoitusmerkit ennen kuin sinne käännytään.

Kunhan mietin

Moniko kuljettaja on edes huomannut korkeudesta varoittavaa liikennemerkkiä, tai tietävätkö kaikki edes, kuinka korkealla biilillä ajavat?

Luulisi, että liian korkeasta ajoneuvosta hälyttäviä edullisia tunnistimia on nykyään jo olemassa.

Päivitys nykypäivään

Paikkaan digitaalinen varoitustaulu, joka varoittaa alikulun korkeudesta automaattisesti.

Turhaan mietit

Jos ajat korkealla autolla, sinun olisi syytä huomata kyseisen kaltaiset liikennemerkit ja tietää autosi mitat.

Sama koskee tietysti kaikkia autoilijoita, etenkin se, että kuljettaja tuntisi autonsa mitat.

Ex-Noksu

Turussa on vastaava ongelma ollut vuosikymmeniä myös junaradan alittavassa alikulussa (Koulukatu). Siellä on ollut vuosikausia korkeustunnistimet ja hälytysvalot, mutta monta kertaa vuodessa joku teiden ritari silti sinne autonsa hajottaa. Pelastuslaitoksen mukaan viikottain joku auto ei huomaa rajoitusmerkkiä ja ajaa niin että joutuu peruuttamaan pois. Tuo vilkas paikka on tärkein reitti Raision ja Naantalin suuntaan.

Sepi

Muistan kun satamakadun siltaa tehtiin, niin mataluutta perusteltiin silloin vedenpinnan korkeudella.

Ei pystynyt syvempää tekemään. Olisiko tullut niin paljon kalliimmaksi sitten. Näin muistelisin.

Maija

Oliko niin, että ns. sokerisillan kautta eivät enää saa rekat ajaa Meriniittyyn?

Jos noin on, niin olisiko sittenkin sallittava korkeiden rekkojen kulku? Kaupungin läpiajoliikennettä saadaan kyllä lisättyä, kun kielletään muut paitsi yksi reitti.

Make

Näin se on. Tosin yli 8t painavat ei saa keskustan kauttakaan kulkea, että siinä mielessä varmaan sama kumpaa reittiä ajavat laittomasti. Virallinen reitti on Prisman liikennevalojen kautta.

Maija

Eli mutkaisimmillaan Kiskontieltä Mahtinaisentielle ja 110-tielle ja Salon ohi Prisman valoihin ja sieltä Meriniittyyn.

Onkohan Salossa antipatiaa rekkoja kohtaan?

Lisäkilpiä

Pitäisikö tuohon alikulkuun laittaa isompi varoitustaulu kuin tuo kuvasssa näkyvä korkeutta ilmoittava? Ja isompi taulu vielä aiemmas. Maalattu varoitusteksti kadun pintaan.

Kuskit räpläävät kännykkää, eikä tuommoista pientä merkkiä huomata.