Nykytaide veti ja korona työnsi väkeä Wiurilan kesään – taidenäyttelyssä kävijäennätys

0
Menneen kesän näyttely on nyt purettu, ja viimeiset työt paketoitiin matkaan alkuviikolla. Satu-Maaria Mäkipuro, Anne-Marie Aminoff ja Johanna Sarparanta ovat tyytyväisiä taidenäyttelyn kävijämäärään.

Wiurilan kartanon kesän nykytaidenäyttely Tie jonka valitsin keräsi ennätysmäärän yleisöä.

Kartanon talousrakennuksiin sijoittuvissa näyttelytiloissa oli esillä 37 taiteilijan töitä. Elokuun lopussa sulkeutuneen näyttelyn näki 6 000–7 000 vierasta.

– Aivan tarkkaa lukua on vaikea arvioida, koska tilat ovat niin laajat, sanoo Johanna Sarparanta. Hän ja Satu-Maaria Mäkipuro toimivat näyttelyn tuottajina ja kuraattoreina. Taiteilija- ja teosvalintoihin osallistui myös Jaana Saario.

– Varsinkin heinäkuu oli todella vilkas aiempiin vuosiin verrattuna, sanoo Sarparanta.

Nykytaidenäyttely järjestettiin nyt seitsemättä kertaa. Aiempina vuosina näyttelyvieraita on ollut 3 000–5 000.

Kasvun taustalla on monta syytä, arvioi Sarparanta.

Yksi on toiminnan jatkumo: seitsemän vuoden aikana näyttely on vuosi vuodelta kasvanut määrällisesti ja laadullisesti.

Toinen kasvun selittäjä on se, että muuta tarjontaa oli tänä kesänä vähemmän. Salon Taidemuseo Veturitalli oli remontin vuoksi kiinni, ja muualla näyttelyitä peruttiin koronan vuoksi.

Wiurilassakin puntaroitiin keväällä koko näyttelyn perumista, mutta näyttely päätettiin pitää – tosin ilman avajaisjuhlallisuuksia. Lopulta koronasta saattoi tulla jopa näyttelyn suosion nousun suurin selittäjä.

– Kotimaanmatkailu kasvoi, ja näyttelyssä kävi esimerkiksi hurjan paljon enemmän lapsiperheitä kuin aiemmin.

Sarparanta sanoo Wiurilan tarjoavan ainutlaatuisen kartanoalueelle sijoittuvan näyttelymiljöön, joka mahdollistaa turvallisen näyttelykokemuksen myös korona-aikana.

– Näyttelytilat ovat laajat ja osin ulkona. Vaikka väkeä kävi paljon, tungosta ei ollut.

Wiurilan nykytaidenäyttelystä on kasvanut maakunnan laajin nykytaidenäyttely kesäkaudella.

Sitä se aikoo olla myös ensi kesänä.

– Taiteilijat ovat olleet tyytyväisiä, ja hakijoita ensi kesäksi on varmasti entistä enemmän. Haku avataan marras–joulukuun taitteessa.

Näyttely on aina ollut myyntinäyttely, mutta aiempina vuosina kaupat ovat olleet yksittäisiä. Tänä kesänä tämäkin asia muuttui.

– Ensimmäinen teos myytiin jo avajaispäivänä. Kaikkiaan teoksia myytiin kymmenkunta.

Myytyjen teosten hinnat vaihtelivat muutamasta sadasta eurosta viiteen tuhanteen euroon. Yhä nimekkäämpien taiteilijoiden osallistuminen näyttelyyn vaikuttaa myös myyntilukuihin.

– Nimekkäät taiteilijat houkuttelevat myös taiteen keräilijöitä. Lisäksi korona vaikutti varmaan osaltaan siihen, että koteihin haluttiin hankkia taidetta.

Keskustelut näyttelyvieraiden kanssa paljastivat Johanna Sarparannalle, että moni oli Wiurilassa ensimmäistä kertaa. Moni myös kertoi olevansa yllättynyt kaikille avoimesta kartanomiljööstä.

– Maaseutu- ja luontokohteiden painottamisen lisäksi kaupungilla onkin nyt erinomainen tilaisuus markkinoida Saloa kiinnostavana matkailukohteena myös historian ja kulttuurin ystäville kartanohistoriaa ja nykytaidetta ainutlaatuisella tavalla yhdistävän Wiurilan avulla, sanoo Sarparanta.

 

Museoryhmät eivät saapuneet

Wiurilan taidenäyttely oli koronakesänäkin menestys, mutta kokonaisuudessaan kartanon kesä sujui ristiriitaisissa tunnelmissa.

– Kalenteri oli aika täynnä museoryhmiä, mutta lopulta vain muutama ryhmä tuli, sanoo kartanon omistaja Anne-Marie Aminoff.

– Ensimmäistä kertaa Ruotsistakin olisi tullut suuria ryhmiä.

Kartanossa toimii koti- ja hevosvaunumuseo.

– Minulla oli nyt sitten kallis loma, mutta taidenäyttely korjasi paljon, kun sai kuitenkin nähdä ihmisiä täällä, sanoo Aminoff. Hän uskoo, että taidenäyttelyn hyvä menestys voi tuoda lisää kävijöitä myös tulevaisuudessa.

– Saimme lisää tunnettavuutta.