
Yrittäjä Jukka Alanko esittää, että Hämeentien varrella sijaitsevaan Annanpuistoon rakennetaan liikennepuisto.
– Täältä puuttuu sellainen, Alanko perustelee. Hän on sitä mieltä, että liikennepuisto on lapsille mukava paikka.
– Itse muistan lapsuudesta Kupittaan liikennepuiston. Siellä oli kivaa, Alanko sanoo.

Asia on esillä ensi maanantaina Salon kaupunginhallituksen kokouksessa. Vt. kaupunginjohtaja Anna-Kristiina Korhonen esittää, että kaupunginhallitus hyväksyy hankkeen.
Liikennepuisto tulisi Citymarketin ja Kespan välissä olevaan puistoon, ja se saisi nimekseen Liikennepuisto Alanko.
Alunperin Alanko ehdotti liikennepuiston tekemistä torin viereen Tykkipuistoon, mutta kaupunki ei pitänyt ajatuksesta. Sopiva paikka löytyi yksituumaisesti Annanpuistosta.
– Se on erittäin hyvä paikka, sanoo Alanko.
Liikennepuistoon on suunniteltu mutkitteleva ajorata, jonka varrella olisi liikenneympyrä, suojateitä ja liikennemerkkejä. Polkuautoja tulisi kymmenen. Polkuautoilu puistossa olisi käyttäjille maksutonta.

Mikäli kaupunginhallitus hyväksyy hankkeen, liikennepuiston rakennustyöt alkavat vielä tänä syksynä, ja valmista on ensi vuoden toukokuussa.
Olli Alanko Oy maksaisi ajoratojen rakentamisen, liikennemerkit, polkuautot ja varaston polkuautoille.
– Kyllä se useamman kymppitonnin maksaa, haarukoi Alanko kustannuksia.
Kaupunki puolestaan huolehtisi nurmikoista ja istutuksista sekä alueen ylläpidosta ja siisteydestä.
Olli Alanko Oy järjestäisi myös liikennepuiston valvojat vuosina 2021 ja 2022, minkä jälkeen toiminta siirtyisi kaupungin vastuulle.
Liikennepuisto Alanko -nimestä on tarkoitus tehdä pysyvä. Puistoon tulisi nimen kertova kyltti.
Asiaa valmistelleet kaupungin virkamiehet toteavat kaupunginhallituksen kokousta varten laatimassaan esittelytekstissä, ettei liikennepuiston perustamiselle ole maankäyttöön tai kaavoitukseen liittyviä esteitä.
Virkamiesten näkemys on, että kaupungin yleisten alueiden kehittämisen ja ylläpidon puolesta toiminta sopisi hyvin Annanpuistoon. Myös kaupungin lasten- ja nuortenpalvelut kannattaa hanketta.
Alueen viheraluetyöt vaatisivat kaupungilta noin 8 000 euron lisärahoitusta ensi vuoden talousarvioon. Lisäksi tulevina vuosina pitäisi varata rahaa liikennepuiston kunnossapitoon ja toiminnan pyörittämiseen.
Eik Rekijoen koulu ol viäl myymät?
Sin pihal vaa. Olis se ”infra” jo valmiina. Tiet paikalle ja parkkipaikka aikuste autoil.
Hyvä hiekkakenttä ajoradaks ko vähä laiteta asvaltti pääl.
Kato al pääsis sit ko keli ei salli ulkona ajelua.
Kiva juttu! Olenkin miettinyt miksi täällä ei vielä ole. Vieruskunnissa olemme käyneet ahkerasti ajelemassa. Kiitos!
Hyvä idea, väärä paikka. Urheilupuistoon, sinne perhepuiston, skeittipuiston ja padelkenttien maisemiin tämä sopisi paremmin. Suunniteltu alue on liian pieni ja liian vilkkaasti liikennöidyn tien varrella.
Onko siellä parkkipaikkoja?
Tien toisella puolella kyllä vapaita paikkoja löytyy. Kespa ei varmaan iltaisin pahaa tykkää.
Onko ajateltu, tuleeko sinne edes joskus valvova ohjaaja, joka neuvoisi oikeat ajosäännöt, joita noudatetaan kevytväylällä, maantiellä ja kaduilla kuljettaessa pyörällä. Ettei siellä kurvailtaisi toisten edessä haittana. Hyvä, että liikennepuisto saadaan Saloon!
Kunhan säilytetään puistona, joka kaupunkilaisten, kaupungin omistuksessa vaikka kalustoa yrittäjä lahjoittaisikin käyttöön. Että ei sitä kautta myöhemmin kaavoiteta muuhun rakentamiseen. Puistoista ja puista lisäksi 25.9. SSS kertoi ”arvokkaista tienvarsien puukohteita”: joita olisi Salon urheilukentästä – Ylhäisiin oleva tammikujakin, josta uusi Alhaisten asemakaavan kauppaliittymä osan veisi, myös Halikon keskustassa; Vanhan Turuntien vieressä iso säästettävä vanha mänty.