Salon terveyskeskuksen päivystyksessä asioidaan myös väärin perustein – tavallinen flunssa tai pitkittynyt selkäkipu ei kuulu kiireellisen avun piiriin

0
Päivistykseen saisi tulla asioimaan vain, jos kyseessä on äkillinen sairastuminen tai loukkaantuminen. Kuva: SSS-arkisto/Kirsi-Maarit Venetpalo

Salon terveyskeskuksen päivystyksen varsinainen palvelutehtävä ovat hämärtynyt osalla asiakkaista. Salon terveyskeskuksen päivystyksen ja kotisairaalan osastonhoitaja Tuija Skarp muistuttaa, että päivystyshoito on tarkoitettu ainoastaan kiireellisen avun tarpeeseen.
– Monilla tuntuu unohtuneen, mitä kiireellinen apu tarkoittaa. Enenevissä määrin on lipsumista tapahtunut viime aikoina, Skarp sanoo.
Kiireellinen apu tarkoittaa sitä, ettei hoidon aloittamista voida siirtää seuraavaan päivään, vaan se pitää tapahtua saman päivän aikana. Kyseessä ovat siis äkilliset sairastumiset tai loukkaantumiset.
– Tällaisia ovat esimerkiksi rintakipu, jatkuvat rytmihäiriöt, tapaturmat, murtumaepäily, haavat, pitkittynyt nenäverenvuoto, äkillinen, kova vatsakipu sekä vaikea mielenterveyden häiriö, Skarp luettelee.
Päivystyksessä potilaat hoidetaan terveydenhuollon ammattilaisen tekemän kiireellisyysarvioinnin mukaan, ja asiakas voi aina soittaa saadakseen ohjeet.
– Puhelimessa tapahtuva arvio ohjaa asiakkaan tarkoituksenmukaiseen hoitopaikkaan tai hänelle annetaan toimintaohjeet kotona sairastamiseen, Skarp kertoo.
Skarpin mukaan puolikiireelliset hoitoa vaativat asiat tulisi hoitaa ensisijaisesti alueasemien kautta.
– Tällaisia ovat esimerkiksi tavallinen flunssa ja kuume tai pitkittynyt selkäkipu.

Puhelimen kautta tapahtuvaan päivystyspalveluun tulee muutos lokakuun alusta. Tuolloin päivystyspuhelin yhtyy maakunnalliseen päivystyspuhelinpalveluun, eivätkä hoidon arviointityötä tee enää ainoastaan paikalliset päivystystyöntekijät.
– Puhelimeen vastaavat asiakaspalvelijat, jotka lähettävät hoidolliset puhelut eteenpäin hoitajille. He puolestaan arvioivat päivystyshoidon tarvetta. Asiakaspalvelijat taas pyrkivät auttamaan asioissa, jotka ovat ei-hoidollisia. Jatkossa siis puhelinpalvelu painottuu juuri nimenomaan päivystyksellisiin asioihin, Skarp täsmentää.