Suoratoiston kilpa kiristyy

0
Suoratoistopalveluiden kilpailu kiristyy, kun Disney+ tuli Suomeen.

Suoratoistopalveluiden kilpailu kiristyy, kun mediajätti Disney+ tuli Suomeen. Markkinajohtaja Netflix ja muut suoratoistoa tarjoavat yhtiöt joutuvat taistelemaan uuden toimijan kanssa markkinaosuuksista.

Suoratoisto on tullut koteihin jäädäkseen. Harva kuluttaja kuitenkaan käyttää useampaa kuin kahta suoratoistopalvelua, koska katsomiseen käytettävä aika ei yksinkertaisesti riitä. Kun suoratoistopalvelujen määrä kasvaa, se voi johtaa alalla pudotuspeliin.

Suoratoisto muutti nopeasti myös suomalaisten televisioviihteen katselun. Perinteiset televisiokanavat menettivät katsojia, kun kuluttaja voi striimata haluamansa elokuvan tai sarjan juuri silloin, kun se parhaiten sopii.

Suoratoistobuumin avannut Netflix ehti kasvaa markkinajohtajaksi. Yhtiö näytti muille mallia, miten suoratoistopalvelu voi tuottaa myös itse elokuvia ja sarjoja, jotka ovat saaneet tunnustusta elokuva-alan kilpailuissa.

Aluksi suoratoistoyhtiöt houkuttelivat katsojia elokuvilla. Sittemmin niiden vahvuudeksi ovat nousseet suositut sarjat. Kiinnostavaan sarjaan koukkuun jäänyt katsoja pysyy suoratoistoyhtiön asiakkaana, kun uusia kausia tuotetaan tasaisella syötöllä.

Suoratoistosarjojen suosio perustuu myös siihen, että halutessaan voi katsoa yhdellä istumalla useita jaksoja putkeen.

Suoratoistoyhtiöt ovat tehneet katselun houkuttavan helpoksi. Kuukausimaksu katoaa luottokortilta kuin huomaamatta, ja palvelua voi käyttää mobiililaitteilla tai ison ruudun kautta televisiossa.

Myös perinteiset televisioyhtiöt ovat taipuneet suoratoistovaatimusten edessä, ja suomalaisillakin suurilla kanavilla on omat suoratoistopalvelut.

Kun tarjonta kasvaa, kilpailu markkinoista kiristyy. Katsojien aika ei lisäänny, joten uusi toimija joutuu raivaaman katseluajan muilta yhtiöiltä. Aikapulan lisäksi kuluttajat tuskin ovat valmiita maksamaan monen suoratoistopalvelun kuukausimaksuja.

Disney on elokuva- ja tv-viihteen jättiyhtiö, joten tarjontaa uudella tulokkaalla ainakin riittää. Viime kädessä markkinaosuuksien uusjaon ratkaisee katsojien kiinnostus.

Kiristyvä kilpailu voi johtaa pudotuspeliin tai suoratoistopalvelujen yhdistymisiin. Suomessa Viaplay ja Elisa ovat jo aiemmin ilmoittaneet yhdistävänsä suoratoistopalvelunsa vuoden loppuun mennessä.