Teatteriarvio: Seilin teksti ei ole napakymppi, mutta tulkinta on Salon Teatterin vahvuus

0
Musiikkinäytelmä Seili on ohjaaja Pauliina Saloniuksen jäähyväisteos Salon Teatterille. Päärooleissa polttomerkittyä romanssia tulkitsevat Merita Seppälä ja Roope Pelo.

Teksti: Tommi Autio

Satu Rasila – Mikko Kouki – Jussi Vahvaselkä: Seili. Ensi-ilta Salon Teatterissa 12.9. Ohjaus: Pauliina Salonius. Koreografia: Marko Carlsson. Lavastus: Riku Suvitie. Pukusuunnittelu ja kampaukset: Taija Jokilehto. Valosuunnittelu ja videomapping: Timo A. Aalto. Orkestrointi ja äänisuunnittelu: Pasi Ketola. Videokuvaus: Onni Larri. Rooleissa: Merita Seppälä, Roope Pelo, Jaana Joutsela, Ami Aspelund, Sanni Suvila-Nuutinen, Emmy Welin, Mira Lattu, Sonja Leino, Pasi Nikula, Nora Koivunen, Sari Koskela, Saila Rouhiainen, Teppo Rantanen, Esa Lehtinen.

Mielen sairauksien hoitomenetelmät sata vuotta sitten saattoivat olla primitiivisiä ja julmiakin, mutta Seili antaa ymmärtää entisaikaisen psykiatrisen hoidon olleen tietoista pahantekoa äärimmäisissä vankilaolosuhteissa.

Draaman nimissä kärjistäminen on toki sallittua, mutta Seilin taipumus vahvaan polarisointiin herättää kysymyksiä: yhteiskunnan vähäosaiset ja parempiosaiset asetetaan jyrkästi vastakkain, vielä terävämmin näytelmän maailma jaetaan kahtia miesten ja naisten välillä.

Vähempikin riittäisi viestin saattamiseksi perille, mutta käsikirjoittaja Satu Rasila turvautuu kuiskauksen sijasta huutamiseen.

Kovin kärjistynyt on myös draaman synkeän pohjavireen ja läpi näytelmän kuultavan radionkevyen pop-iskelmän välinen juopa. Jussi Vahvaselkä on tehnyt komeaa työtä sovittaessaan höttöisimmätkin hitit soimaan alkuperäisversioita kaihoisammin ja Seilin tematiikkaan sopivammin, mutta ihan kaikkia esityksen paristakymmenestä kappalevalinnasta ei voi pitää täysin ongelmattomina.

Hetkittäin lähestytään Vuonna 85 –musikaalin tunnelmia, mutta Vahvaselän sovituksellinen näkemys riittää kannattelemaan esityksen koherenssia yksittäisistä heikommista biisivalinnoista huolimatta.

Ja samaan aikaan täytyy todeta, että Seilin jäähyväistyönään Salon Teatterille ohjannut Pauliina Salonius tekee yksiselitteisen vankkaa jälkeä. Hän ottaa tekstistä irti kaiken mitä saatavilla on ja rakentaa niukasti verhotulle näyttämölle kokonaisen maailmankaikkeuden, johon katsoja parin tunnin ajan uskoo.

Seilin tarina on yksilötasolla koskettava. Nuori ja ilmeisen sinisilmäinen Sofia (Merita Seppälä) tapaa maata kiertävän reppureiska-Johanneksen (Roope Pelo), jonka kanssa hän viettää yhden yön. Mies katoaa omille teilleen, Sofia tulee raskaaksi ja ajautuu maailman vanhimpaan ammattiin, tappaa asiakkaansa ja päätyy parantumattomasti mielisairaaksi tuomittuna pahamaineiselle Seilin saarelle.

Sieltä ei legendan mukaan ole paluuta, olipa sitten mieleltään sairas tai terve.

Perheellinen Johannes ei kuitenkaan saa yhden yön rakkautta mielestään, vaan lähtee Sofian perään. Rakkaustarina on tietysti traagiseksi polttomerkitty, mutta ennakoitavissa oleva ihmiskohtalo ei Seilin draamaa latista.

Kahden varjon kohtaamisesta syntyvän lapsen elämä voi olla ainoastaan onnellisempi kuin vanhemmillaan.

Merita Seppälä ja Roope Pelo tulkitsevat tuhoon tuomittua romanssia tunteita puhkuen. Valittu tyyli sopii musikaalin henkeen. Ensi-illan äänentoisto-ongelmat esityksen alussa laimensivat draamaa, mutta väliajan jälkeen tekniikka ja laulajat olivat vedossa.

Seilin vaikuttavin henkilöhahmo saattaa silti olla mielisairaalasaarta johtava psykiatri, jolle Pasi Nikula antaa väkevän ruumiillisen ja henkisen olemuksen. Näytelmän tematiikka kehittyy yhtä paljon hänen henkilöhahmonsa kuin tarinan rakastavaisten kautta. Nikulan paneutunut roolisuoritus edistää näitä pyrkimyksiä merkittävästi. Myös Nikulan laulussa on voimaa ja draamaa, joka istuu täydellisesti musiikkinäytelmän luonteeseen.

Ohjaaja Pauliina Saloniuksen jäähyväiset Salon Teatterille ovat haikeat, mutta työsuoritus asettaa hänen seuraajalleen riman korkealle.

Seili ei ehkä tekstiltään ole täyden viiden tähden näytelmä, mutta Saloniuksen tulkinta nostaa sitä määrätietoisesti ylemmäs.

Jätä kommentti