Traktorimönkijöiden suosio harppasi lyhyessä ajassa

2
Tapio Helminen (vas.) Sporttikoneesta opasti Kim Strömforsia käyttämään uutta konetta, jonka hän toi Strömforsin kotipihalle. Kuva: SSS/Kirsi-Maarit Venetpalo

Uudenkarhea mönkijä pääsee pian ahkeraan käyttöön Kemiönsaaren Vestlaxissa. Kim Strömfors osti itselleen jo toisen mönkijän, joka tuotiin pihalle syyskuun alkupäivinä.

– En aja tällä tiellä, vaan suoraan kotipihalta metsäautotielle, Strömfors selittää.

Vastaavan kokoluokan traktorimönkijöiden eli liikennekäyttöön sopivien T-ajokorttiluokan vaativien mönkijöiden suosio on noussut Trafin tilastojen mukaan Varsinais-Suomessa rivakkaa tahtia, yhteensä vajaasta 1 700:sta reiluun 2 130:een kolmessa vuodessa. Vastaava trendi näkyy koko manner-Suomessa.

– Kysyntä kasvoi, kun mukaan tulivat myös kuuttakymppiä kulkevat, selittää Sporttikoneen kauppias Pasi Nieminen .

Traktorimönkijöiden suosion kasvusta kertovat myös tiellä näkyvät ajopelit. Nieminen sanookin, että niitä hankitaan myös nuorten kulkupeleiksi.

Strömforsille traktorimönkijä on kuitenkin apuväline omassa metsässä polttopuun keruussa, mutta paljon muussakin kotiaskareessa. Omassa metsässä ajaessaan hän ei tarvitse maanomistajan lupaa.

Eläkkeellä olevalle Strömforsille mönkijä on jo toinen. Ensimmäisellä mönkijällä hän teki monenlaista työtä niin paljon, että ajokilometrejä kertyi 25 000 ja tunteja 2 500 kymmenen vuoden aikana.

– He (liikkeessä) kysyivätkin minulta, olenko asunut siinä, hän nauraa.

Tiellä hän ei aja lainkaan, vaan omassa metsässä sekä rannassa ja jäätilanteen salliessa jäällä.

– Kalastan, hän selittää.

Metsätöissä viihtyvä Strömfors korjaa polttopuuta 50 pinokuutiota vuodessa. Se menee lämmitykseen maalämmön tueksi.

Merivartiostosta eläkkeellä oleva Strömfors viihtyy myös vesillä kalastamassa. Tässäkin työssä hän käyttää apuvälinettään tavaroiden kuskaamisessa.

Strömforsilta eivät lopu esimerkkikohteet, joissa hän ei käyttäisi mönkijäänsä. Sen avulla hän tekee jopa luisteluradan lapsenlapsille.

Strömforsin kaltaiset käyttäjät ovat myös Pasi Niemisen mukaan yksi kohderyhmä, joka hakee mönkijöitä. Tänä vuonna tosin korona toi oman mausteensa mönkijäkauppaan.

Välineet hupenivat niin, että liikkeessä oli elokuun lopulla vain yksi, kun yleensä niitä on kymmeniä. Luvassa oli kuitenkin täydennystä syyskuun puolella.

– Ihmisillä on enemmän aikaa, hän selittää koronan tuomaa piikkiä.

Se jatkunee vielä hyvän tovin, mitä Nieminen odottaa mielenkiinnolla.

Myös salolaisessa Kone-Glansissa on huomattu koronan vaikutus, mutta ei traktorimönkijöiden kaupassa, vaan pienemmän kokoluokan.

– Nuorisomönkijöistä tuli hirveä kysyntäpiikki, kuvailee Kalle Glans .

Hän arvelee, että koteihin haettiin ajanviettokeinoja. Kysyntäpiikki tyhjensi myös Kone-Glansin kaupan mönkijöistä.

– Mönkijöistä on tälläkin hetkellä pulaa, Glans kuvaili tilannetta elokuun lopulla.

Hänkin arvioi tilanteen korjaantuvan syyskuun puolella.

Trafin tilastoissa näkyvät vain liikennekäytössä olevat

Trafin koostamissa tilastoissa näkyvät liikennekäytössä olevat niin sanotut traktorimönkijät. Näistä puuttuvat muut mönkijät, joita ostetaan myös paljon esimerkiksi kotipihalle.

Suuntaa tilastot kuitenkin näyttävät, ja se on ylöspäin. Trafi jakoi mönkijät vielä erikseen kolmeen eri T-ajokortin luokkaan.

T1 -luokassa mönkijöiden määrä on kasvanut dramaattisimmin, vaikka määrät ovat pieniä. Kesäkuun lopun tilastoissa vuonna 2018 näitä mönkijöitä oli Varsinais-Suomessa 92 ja vastaavasti tämän vuoden kesäkuun lopussa peräti 235.

Määrällisesti eniten traktorimönkijöitä on kuitenkin T3-luokassa. Kolme vuotta sitten määrä oli Varsinais-Suomessa 1 571 ja tänä vuonna 1 848 kesäkuun lopussa.

Sama suunta näkyy koko manner-Suomen alueella.

Salon Sporttikoneen kauppias Pasi Nieminen sanoo, että isompia ja varusteltuja on hankittu myös nuorison ajopeleiksi. Mönkijöistä löytyy hyttejäkin turvakaarineen.

Marco

Ennen papalle ostettiin mopo, kun tämä ei enää kuullut eikä nähnyt mitään. Tällainen neljällä tukipisteellä varustettu on toki vakaampi.

Pörr pörr

Traktorimönkijöiden tekniikka ei ole kovin pitkäikäistä. 30.000 kun kertyy mittariin, pitää moottori jo remontoida. Kuluvia osiakin menee.