Koulutuskuntayhtymä vaihtoi uusiutuvaan polttoaineeseen ja asensi katolle aurinkopaneelit

0
Koulutusalajohtaja Mikko Silfverberg ja kuntayhtymän johtaja Olli-Pekka Juhantila ovat tyytyväisiä omaan tankkausasemaan. Sen ansiosta turhat ajelut tankille vähenevät ja uusiutuva polttoaine laskee päästöjä. (Kuvat: SSS/Kirsi-Maarit Venetpalo)

Salon seudun koulutuskuntayhtymän autot ja työkoneet tankataan jatkossa omalla tontilla ja uusiutuvalla dieselillä.

Kuntayhtymä päätti hankkia oman tankkausaseman ja tehdä sopimuksen polttoaineen toimituksista, koska lähialueen huoltamoilta ei saanut uusiutuvaa polttoainetta.

Oma asema maksoi vajaat 20 000 euroa, ja uusiutuva diesel tulee kuntayhtymälle noin 10 000 euroa fossiilista kalliimmaksi vuosittain. Vastaavasti päätös vähentää polttoaineen hiilidioksidipäästöjä 70–80 prosenttia.

– Ratkaisu on periaatteellinen, mutta tästä on myös käytännön hyötyä. Meillä on noin 80 autoa ja työkonetta, joista osa on käyty tankkaamassa muualla ja osaan on tuotu polttoaine paikan päälle. Jatkossa tankkauskin voidaan tehdä osana koulutusta omassa pihassa, ja turhat ajot vähenevät, koulutusalajohtaja Mikko Silfverberg kertoo.

Oma tankkauspiste on esimerkki päätöksistä, joihin kuntayhtymä päätyi tehtyään itselleen ympäristöohjelman.

Ohjelmassa tavoitteeksi otettiin energian kulutuksen vähentäminen, käytetyn energian ympäristöystävällisyyden lisääminen sekä jätteiden määrän vähentäminen ja kierrätyksen lisääminen.

Selvityksen mukaan koulutuskuntayhtymässä eniten päästöjä aiheuttaa kaukolämpö ennen sähköä, liikennettä ja työkoneita.

– Lounavoima huolehtii kaukolämmön päästöjen vähentämisestä, me pyrimme vähentämään muita päästöjä, kuntayhtymän johtaja Olli-Pekka Juhantila kertoo.

Sähkön kulutusta kuntayhtymä pienentää aurinkovoimalalla, joka asennettiin Taitajankatu 4:n katolle. 900 neliömetrin aurinkopaneelit tuottavat vuodessa 140 000 kilowattituntia sähköä, joka käytetään kiinteistössä talvikaudella. Kesällä virta myydään valtakunnanverkkoon.

– Investointi oli lisätöineen noin 140 000 euroa. Sillä saadaan noin 18 000 euron säästö vuodessa, ja kuoletusaika on 8–9 vuotta, kiinteistöpäällikkö Marko Mäkelä laskee.

Taitajankatu 4:n katolle on asennettu 900 neliömetrin kokoiset aurinkopaneelit.

Energiankulutusta vähennetään vaihtamalla valaistusta aina tilaisuuden tullen ledeihin. Viimeksi uusittiin pihavalaisimet.

Leasingautojen vaihtuessa kuntayhtymään hankittiin viisi täyssähköautoa. Henkilöautot ovat henkilöstön yhteiskäytössä, ja sähköpakettiautoja on kiinteistöhuollolla ja sähköasentajille.

– Kesäaikaan autoista on saatu hyviä kokemuksia. Seuraavaksi katsotaan, miten ne toimivat Suomen talvessa, Juhantila sanoo.

Kiinteistölle on rakennettu myös latauspisteitä oman talon autojen käyttöön. Seuraavaksi selvitellään yleisön käyttöön tulevien latauspisteiden rakentamista Taitajankadun ja Hyvoninkadun kiinteistöihin.

Koulutuskuntayhtymä on hankkinut sähköautoja muun muassa sähköasentajien käyttöön.

Ympäristöystävällisyyden nimissä koulutuskuntayhtymä luopuu myös kertakäyttökupeista kahvilassaan. Omalla kupilla kahvia hakeva saa jo nyt alennusta kassalla.

Jatkossa ympäristöystävällisyys aiotaan ottaa huomioon kuntayhtymän kaikessa toiminnassa.

– Se tarkoittaa esimerkiksi kestäviä hankintoja. Pyrimme vähentämään kertakäyttökulttuuria ja hankkimaan esimerkiksi opetuskäyttöön tuotteita, jotka kestävät tässä käytössä, Olli-Pekka Juhantila kertoo.

 

 

Jätä kommentti