Latauspisteiden tarve kasvaa

0
Uusia latauspisteitä on tullut lisää, mutta ne täyttyvät nopeasti, kun sähköautojen määrä kasvaa.

Nopeasti kasvava sähköautojen määrä lisää latauspisteiden tarvetta. Moni sähköautoilija lataa ajopelinsä kotona, mutta myös julkisia latauspisteitä tarvitaan koko ajan lisää.

Lataustolppien määrä on lisääntynyt paljon kahden viime vuoden aikana. Tämä näkyy myös Salon kaduilla ja pysäköintialueilla.

Sähköautojen voimakas kysyntä ja vaatimukset hiilidioksidipäästöjen vähentämisestä ovat pakottaneet autoteollisuuden keskittymään yhä enemmän sähköautoihin. Uusia sähköautoja onkin tullut melkein kaikilta perinteisiltä valmistajilta.

Samaa tahtia kuin sähköautojen valmistusmäärät kasvavat, niiden hinnat laskevat. Täyssähköauto ei ole enää vaihtoehto vain kallista premium-autoa hakevalla ostajalle, vaan sähköisiä malleja löytyy jo keskihintaisista ja edullisista autoista.

Liikenteen sähköistyminen vaatii autojen lisäksi latauspisteitä. Autojen latausmahdollisuutta joudutaan miettimään uusien rakennusten lisäksi myös vanhoissa asuintaloissa ja liikekeskuksissa.

Kätevintä sähköauton lataaminen on yön aikana omassa kotipihassa. Kaikilla tähän ei kuitenkaan ole mahdollisuuksia, joten yleisesti käytössä olevia julkisia latauspisteitä tarvitaan. Niitä käyttävät myös kotilataajat matkoilla.

Hallituksen ensimmäisessä luonnoksessa vaadittiin aivan liian suuria määriä uusia latauspisteitä. Uudessa lakiesityksessä vaatimuksia loivennettiin voimakkaan kritiikin vuoksi, ja eduskunta hyväksyi sähköautojen latauslain uusitussa muodossa.

Uuden lain rauhallisempi tahti riittää latauspisteiden kasvavaan tarpeeseen ainakin lähivuosina.

Tällä hetkellä latauspisteitä on Etelä-Suomessa jo melko hyvin tarjolla, eikä auton lataamista tarvitse tarkkaan suunnitella pitkilläkään matkoilla. Myös Salossa saa lisävirtaa helposti.

Tolpat kuitenkin täyttyvät nopeasti, kun täyssähköautoja ja ladattavia hybridejä tulee koko ajan lisää. Uusien latauspisteiden rakentaminen on sen vuoksi välttämätöntä.

Määrää suurempi ongelma on usein latauspisteiden hankala käyttö. Jokaisella operaattorilla on omat sovellukset ja tunnisteet. Sähköautoilijalla onkin helposti puhelin täynnä sovelluksia ja autossa vielä pussillinen tunnisteita, joita tarvitaan eri tolpilla.

Autoa voi ladata joillakin tolpalla myös roaming-periaatteella toisen operaattorin kautta. Silloin on syytä tarkistaa hinta, sillä energia voi maksaa huomattavasti enemmän kuin tolpan oman operaattorin kautta.

Markkinoilla on tilaa helppokäyttöiselle lataussovellukselle, jonka avulla voisi ladata autoon kohtuuhintaista energiaa kaikilla tolpilla.