Pojilta isälle – Juha ja Niko Puotsaari viettävät laatuaikaa endurokilpailuissa

0
Niko Puotsaari pitää myös motocrossia lajivalikoimassaan, vaikka suurin panostus kohdistuukin enduroon. (kuvat: SSS/Minna Määttänen)

Niko Puotsaari, 17, ajoi ensimmäistä kertaa pienellä motocross-pyörällä 3,5-vuotiaana.

– Pari vuotta vanhemmalla isoveli- Jussilla oli pyörä, jota Nikokin sitten kokeili, kertoo lasten isä Juha Puotsaari.

Niin moottoripyöräilyssä kuin monessa muussakin urheilulajissa harrastus siirtyy usein vanhemmilta lapsille. Erityisen vahvasti tällainen tapa on esimerkiksi suunnistuksessa, kuten viimeksi lauantain Halikko-viestissä nähtiin.

Puotsaarien tapauksessa kävi kuitenkin toisin päin. Nyt 49-vuotias Juha aloitti motocrossin ja enduron ajamisen alle 15 vuotta sitten.

– Pojilla oli pyörä melko paljon aikaisemmin kuin minulla, hän hymähtää.

Nyt somerolaiset Juha ja Niko suhtautuvat etenkin enduroon antaumuksella. Molemmat Salon Moottorikerhon edustajat kiertävät kilpailuissa aktiivisesti.

– Kesät kierretään ratoja ympäri Suomen. Viime kesänä meillä oli seitsemän kisaviikonloppua putkeen. Jos kilpailu on lauantaina, lähdetään reissuun hyvissä ajoin. Perjantaina kävellään rataa ympäri.

– Kun tullaan kotiin, huolletaan pyörät. Keskiviikkoisin käydään ajamassa harjoittelua, huolletaan taas ja vaihdetaan renkaat, Juha kuvailee.

Perheenisä on kiertänyt useampana vuonna myös EM-sarjaa. Niistä merkittävin meriitti on vuoden 2015 pronssi.

– Siellä ajetaan kahtena päivänä neljä eli yhteensä kahdeksan osakilpailua. Reissut kestävät siis monta päivää. Siellä torstait käytetään kävelemiseen, ja perjantaina on katsastusta ja muuta sellaista ohjelmaa ennen kuin varsinaiset ajot edes alkavat.

Hän nostaa ikimuistettavien tapahtumien joukkoon EM-osakilpailuviikonlopun voiton Saksassa.

– Se on ainoa koko viikonlopun ykköstilani. Olihan se hienoa, kun tuli Maamme-laulut ja kaikki.

Mieleen on toisenlaisista syistä jäänyt myös aikanaan Jämsässä ajettu EM-osakilpailu.

– Veteraanien sarjassa lähti matkaan parisenkymmentä kilpailijaa, mutta maaliin pääsi vain kolme. Kaikissa muissakin luokissa keskeytysprosentti oli jotain 75:n luokkaa. Olosuhteet olivat niin raskaat, että monet osallistujat sippasivat totaalisesti.

Juha (vas.) ja Niko Puotsaaren rutiineihin kuuluvat ajamisen lisäksi huoltotoimet.

Nikon panostus moottoripyöräilyyn on kasvanut sen jälkeen, kun hän sai alkaa ajaa enduroa. Siihen tarvitaan kevytmoottoripyöräkortin suorittaminen eli 16 vuoden ikä.

– Sen jälkeen kaksi kautta on nyt ajettu enemmän tosissaan, Niko kertoo.

Nuorempi Puotsaari saavutti hiljattain päättyneellä kaudella SM-pronssimitalin alle 20-vuotiaiden sarjassa. Hän saa ajaa kyseisessä ikäluokassa vielä verraten pitkään.

Lisäksi tulokset riittivät siihen, että Niko nousee ensi vuodeksi yleiseen A-luokkaan. Siellä ajaa myös hänen isänsä, joka hakee lisäksi Moottoriliitolta erikoislupaa ajaa viisikymppisenä nelikymppisten sarjassa.

– Ensi vuonna lähden kirkastamaan mitalin väriä, ja katsotaan, mihin vauhti A-luokassa riittää. Pidemmän tähtäimen tavoitteina on endurossa aikuisten SM-mitalit ja pääsy ajamaan MM-osakilpailuja, Niko selvittää.

Lisäksi sekä Juha että Niko voittivat cup-mestaruuden enduron osalajissa cross countryssa. Cross country sisältää pitkäkestoisia kestävyyskilpailuja, joissa keskinopeus ei saa ylittää 55 kilometriä tunnissa.

Osin myyttisetkin uskomukset kertovat moottoripyöräilyn olevan kaikissa muodoissaan vaarallisia lajeja.

– Mitähän vammoja minulla on ollut. Kerran meni solisluu poikki, toisena kertana olkapäästä joku jänne poikki. Joskus peukalosta jänteet poikki. Ei siis mitään sen suurempaa, mitä ei kenellä tahansa ihmisellä voisi käydä, Juha listaa.

– Minulle ei ole endurossa käynyt mitään isompaa, murtumia tai vastaavia. Itse asiassa vähän vakavampi vamma tapahtui jääkiekossa, jossa nilkan jänteet menivät poikki. Nilkka leikattiin, ja siitä tuli muutaman kuukauden tauko, Niko selvittää.

Toinen yleinen ajatus liittyy harrastuksen hintavuuteen.

– Enduro on varmaan trialin jälkeen toiseksi halvin moottoripyöräilylaji. Kaupasta saa siinä määrin valmiita pyöriä, että niillä voi voittaa vaikka maailmanmestaruuden, jos kuski on tarpeeksi hyvä, Juha huomauttaa.

Puotsaaret ovat vihkiytyneitä ensisijaisesti enduroon, mutta harjoituksia ja kilpailuja kertyy jonkun verran myös sisarlaji motocrossissa.

Perhe ajaa Somerolla omalla harjoittelulenkillään ja harjoittelee osittain myös Salon Kavilannummella.

– ”Enskan” ja crossin harjoitukset täydentävät kuitenkin aika hyvin toisiaan. Jos ajaisi pelkästään crossia, niin ei kannattaisi mennä kylmiltään enskaa ajamaan. Toisinpäin se toimii paremmin: crossista saa tuntumaa nopeuteen siihen teknisemmän ja hitaamman enskan rinnalle.

Hieman pidempi harjoitustauko koittaa vain juuri näinä loka–marraskuun aikoina. Mikäli talvesta tulee endurolle otollinen, alkaa uusi kilpailukausi jo tammikuussa.

Juha ja Niko viettävät siis paljon yhteistä laatuaikaa lähes ympäri vuoden. Tässä tapauksessa harrastus on siirtynyt pojilta isälle.

Päällekkäisyyttä yllättävän vähän

Niko Puotsaari harrastaa moottoriurheilun lisäksi jääkiekkoa. Hän pelaa Someron Pallon alle 19-vuotiaiden joukkueessa.

Puotsaaret osallistuivat lauantaina Kavilannummen motocross-tapahtumapäivään noin kahden tunnin ajan. Alkuiltapäivästä piti lähteä Somerolle jääkiekko-otteluun, ja seuraava peli oli ohjelmassa jo sunnuntaina pääkaupunkiseudulla.

– Jääkiekko väistää siinä kohdassa, jos endurokisat menevät sen kanssa päällekkäin. Yllättävänkin vähän päällekkäisyyksiä kuitenkin tulee, Niko miettii.

Kiekkoharjoituksia on kolmesti viikossa. Ajotreenejä tulee kilpailujen lisäksi keskimäärin kaksi kertaa.

– Jollen pelaisi jääkiekkoa, niin ajokertoja olisi varmasti enemmän. Päivät alkavat täyttyä jo näilläkin harrastuksilla aika tehokkaasti. Teen lisäksi Salon Moottorikerhon kuntopiiriä, sanoo lukion toista luokkaa käyvä nuorimies.