Säätiedotus kiihdytti loppusyksyn rengasrumbaa – perjantaina Salossakin saattaa sataa lunta

0
Salolaisautoilijat ovat olleet tarkkona sääennustusten kanssa: perjantaiksi uhatun lumisateen takia rengasliikkeissä vietettiin sesongin kiireisimpää päivää keskiviikkona. Meriniitynkadun Rengas Turun toimipisteessäkin työkalenteri täyttyi nopeasti eikä Veeti Lähdemaalle ja Joona Tuomistolle käynyt aika pitkäksi. Kuvat: SSS/Kirsi-Maarit Venetpalo

Leudolle loppusyksylle on povattu loppua: sääennusteen mukaan perjantaina voi Salon seudullakin sataa lunta. Lumiuhka on näkynyt rengasliikkeissä piikkinä talvirenkaiden vaihtajien määrässä.

– No siksi tulin, kun on perjantaiksi luvattu lunta. Eli aika loppumetreillä tultiin vaihtamaan, vastaa kysymykseen miksi juuri nyt halikkolainen Ari Juvankoski Rengas Turku Oy:n pihalla Meriniitynkadulla.

Ari Juvankosken sai renkaanvaihtoon lunta lupaava sääennuste.

Sisällä Juvankosken auto on saanut juuri alleen nastarenkaat. Miksi nastat eikä kitkat?

– Luotan enemmän nastarenkaisiin, vaikka kuulemma kitkatkin ovat nykyään ihan hyviä. Työajoa tulee paljon Espooseen, ja vaikka moottoritie onkin pääsääntöisesti sulana, kelit vaihtuvat nopeasti ja turvallisuus on tärkeintä, Juvankoski sanoo.

Kesäkuussa voimaan astuneen lain mukaan talvirenkaita on käytettävä marraskuusta maaliskuuhun, jos keli sitä vaatii, mutta ei ole pakko. Harva haluaa ottaa riskiä yön aikana tulleesta talvesta ja ojaanajosta aamukiireessä.

Näin on ajatellut myös Juvankoski.

– Kyllä tämä lakimuutoksesta huolimatta melko perinteisen kaavan mukaan menee, eli seurataan kelejä ja toimitaan sen mukaan. En ollut ajatellut liukastella koko talvea kesärenkailla.

Siihen on painavana perusteena muun muassa se, ettei kesärenkaita ole suunniteltu talvisiin lämpötiloihin, oli lunta ja jäätä tai ei.

– Turvallista ympärivuotista yleisrengasta ei ole. Kitka ei ole hyvä lämpimällä eikä vesikelillä, eikä kesärenkaita ole suunniteltu toimimaan hyvin alle viiden asteen lämpötiloissa, muistuttaa Rengas Turku Oy:n Salon toimipisteen päällikkö Aki Lehti.

Rengas Turku Oy:n Salon toimipisteen päällikkö Aki Lehti kertoo, että lokakuussa avattu rengashuoltotoiminta on lähtenyt rivakasti ja hyvin käyntiin Meriniitynkadulla.

Lehden mukaan on järkevämpää vaihtaa talvirenkaat ajoissa varmuuden vuoksi kuin ottaa riski ja liukastella kesärenkailla kylmässä.

– Nastojen säästäminen ei ole turvallisuudella pelaamisen väärti, Lehti sanoo.

Rengas Turku Oy sai Salon toimipisteensä rengashuollon ja -hotellin ja -myynnin valmiiksi sopivasti lokakuussa, ja nyt toiminta pyörii vauhdilla. Lehti sanoo, että säätiedotus on selvästi pantu merkille, työkalenteri on täyttynyt nopeasti loppuviikoksi.

– Rengashotellin ajanvarausjärjestelmä on helpottanut ja vähentänyt jonottamista: nettivarauksen kanssa voi tulla paikalle paria minuuttia ennen eikä renkaiden vaihdossa tarvitse kauaa odottaa.

Lehti arvelee, että lakimuutos ei loppujen lopuksi ole kovinkaan paljon vaikuttanut asiakkaiden vaihtoaikatauluihin: keli on yhä tärkein renkaidenvaihdon ajoittaja. Viime vuonna talvirenkaat piti olla alla viimeistään joulukuun alussa, mutta moni vaihtoi talvikumeihin pakkasten ja ensilumen takia jo lokakuussa.

– Esimerkiksi viime viikon tiistaina oli pakkasta, ja se näkyi heti kiireisenä keskiviikkona.

Nastarenkaat ovat yhä luotetuin valinta myös Rengas Turku Oy:n asiakkailla.

– Nastoja menee suhteessa kitkoihin suhteessa noin 70/30. Tosin kitkarenkaat ovat kehittyneet paljon, ja jos haluaa hiljaista kyytiä, on valinta kitkarengas. Niitä asennetaan paljon uusiin hybrideihin. Mutta asiakashan sen lopulta päättää, sanoo Rengas Turku Oy:n palvelutiskillä Mika Virta.

Uhka pian taivaalta leijuvasta lumesta on näkynyt myös Rengas Ketolalla Perttelissä.

– Selvästi ollut kiireisempää tällä viikolla. Vaikea sanoa, onko uusi laki vaikuttanut vaihtoaikatauluihin, koska tähän asti ei ole juuri ollut talvikelejä; vaihtoja on ennen tätä viikkoa tehty melko tasaiseen tahtiin, kertoo Ari Ketola.

Ari Ketola arvelee, että monet autoilijat ovat saattaneet jopa vaihtaa talvirenkaisiin entistä aiemmin, koska vastuu on siirtynyt enemmän autoilijan omaan harkintaan.

– Voi olla, että monet pelkäävät, ettei vakuutus korvaa ojaanajoa, jos ei ole vaihtanut talvirenkaisiin.

Nastat ovat yhä yleisin talvirengasvalinta myös Rengas Ketolalla, mutta kitkojen suosio nykyisin yhä vähälumisemmalla Salon seudulla on Ari Ketolan mukaan selvästi kasvanut takavuosiin verrattuna.

MUISTA NÄMÄ:

Urasyvyyden kotitesti ja renkaiden säilytysvinkit

  • Tarkista renkaiden ikä ja hanki uudet vähintään 6–10 vuoden välein.
  • Tarkista kulutuspinnan kunto ja poista urista suurimmat kivet.
  • Urasyvyyden voi tarkistaa helposti kahden euron kolikolla: sen uloin osa, hopeareunus, on leveydeltään noin 4 mm. Kolikon uloimman osan upotessa uraan kokonaisuudessaan ovat renkaat urasyvyydeltään vielä hyväkuntoiset. Lain vaatima minimisyvyys on 3 mm.
  • Pese renkaat ja anna niiden kuivua kokonaan ennen varastointia.
  • Säilytä renkaat viileässä ja kuivassa paikassa, suojaa ne auringonvalolta ja kemikaaleilta.

UUSI LAKI JA TALVEN TULO VAATII ENNAKOINTIA

Vinkkejä liukkaiden varalle

  • Vaihda talvirenkaat ajoissa alle: kesäkuussa voimaan tulleen tieliikennelain mukaan talvirenkaita tulee käyttää, jos sää tai keli sitä edellyttää marras-, joulu-, tammi-, helmi- ja maaliskuun aikana. Muunakin aikana nastarenkaita saa käyttää, jos sää- tai keliolosuhteet sitä edellyttävät. Auton käyttäjän tulee huolehtia, ettei ”talvi ei pääse yllättämään” ja alla on lain edellyttämät renkaat.
  • Kesärenkaita ei ole suunniteltu toimimaan alle viiden asteen lämpötilassa.
  • Pidä liukkaalla riittävä turvaväli edellä ajavaan, vältä voimakkaita ohjausliikkeitä.
  • Aja kaarteisiin maltillisella nopeudella, jotta renkaiden ja tienpinnan välinen pito ei vähene äkillisesti.
  • Mieti ohitustarve tarkkaan huonossa tai vaihtelevassa kelissä.
  • Ennakoi ajokeli ja aikatauluta matka sen mukaan.

Lähde: Väylävirasto

Rengas Turun Salon toimipisteellä Vesa Lindgren tiputtelee iskemättömiä nastarenkaita seuraavan asiakkaan auton alle asennettaviksi.