Turussa paalataan jätettä Salossa poltettavaksi – kotitalouksien laiska kierrätys kasvattaa kasaa valtavaa vauhtia

24
Salon Korvenmäkeen rakennettava jätevoimala alkaa polttaa lounaissuomalaisten roskapusseja ensi vuonna. Kuva: SSS arkisto/Jan Sundman

Polttokelpoisen jätteen varastot kasvavat tällä hetkellä nopeasti, tiedottaa Lounais-Suomen Jätehuolto (LSJH).

Lounaisen Suomen sekajätteitä on viety vuosia ulkomaille poltettavaksi, mutta kuljetukset päättyivät viime kesänä. LSJH:n 17 omistajakunnan kotitalouksissa syntyvää kierrätyskelvotonta polttokelpoista jätettä on paalattu siitä lähtien varastoon.

Turun Topinojalla paalataan keskimäärin 400 jätepaalia päivässä. Yhdessä paalissa on noin 800 kiloa jätettä.

Yksi syy paalien valtavaan määrään on kotitalouksien puutteellinen kierrätys.

– Jos polttokelpoisesta jätteestä lajiteltaisiin jo jätteen syntypaikalla eli kotona erilleen kaikki materiaalihyödyntämiseen kelpaava, olisi paaleja merkittävästi vähemmän, LSJH:n käyttöpäällikkö Jyri Metsänranta sanoo tiedotteessa.

LSJH:n vuonna 2019 toteuttaman jätteen koostumustutkimuksen mukaan alueen polttokelpoisen jätteen joukossa on paljon sellaista jätettä, joka olisi soveltunut hyötyjätteiden erilliskeräyksiin. Esimerkiksi biojätettä roskapusseissa oli reilu kolmannes.

– Seudun kodeissa polttokelpoisen jätteen joukkoon laitetaan biojätettä noin 64 kiloa vuodessa henkilöä kohden. Biojätteen ravinteita ei kannata hukata polttamalla. LSJH:n alueella lajitellusta biojätteestä valmistetaan Uudenkaupungin Biolinjalla biokaasua ja lannoitteita, Metsänranta sanoo.

Jätepaaleja varastoidaan Topinojan välivarastokentillä. Paaleja on toimitettu syksyn aikana varastoon myös Korvenmäen jätekeskukseen, mistä niitä aletaan ensi vuoden aikana polttaa jätevoimalan valmistuttua.

Kokonaisuudessaan paalivarastot saadaan purettua vuoden 2023 loppuun mennessä, arvioi LSJH.

LSJH:n mukaan paalaukseen päädyttiin, koska Suomessa sijaitseviin jätevoimalaitoksiin ei pystytä ottamaan nykyisin vastaan kaikkea LSJH:n alueella tuotettua jätettä. Tilanne muuttuu Salon jätevoimalan valmistuttua.

24 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
Allan
1 vuosi sitten

Varmaankin paalit sitten kuskataan junalla Saloon?

Jotta saadaan käyttöastetta nostettua uusia ratahankkeita varten.

Kannatan
1 vuosi sitten
Reply to  Allan

Hieno ehdotus Allan. Syy voidaan aina keksiä, miksi juna ei käy. Koska meillä…

Allan
1 vuosi sitten
Reply to  Kannatan

Kysymys oli lähinnä sarkasmin ja ironian välimaastossa.

Jerppu
1 vuosi sitten
Reply to  Allan

Tuskinpa. Jos niin olisi aiottu, niin varmasti laitos olisi rakennettu Kärkkään, missä on jo valmiiksi junarata ja minne tulee jo entuudestaan kaukolämpöputket ja vieläpä olisi vesireittikin, niin olisi jätteet voinut proomuissa uittaa polttolaitokselle.

Korvenmäen ainoa liikenneyhteys on kumipyörillä.

Mä vaan
1 vuosi sitten
Reply to  Jerppu

Olisikohan ollut liian helppoa.

Z.Z.Zalolainen
1 vuosi sitten
Reply to  Allan

Jätepaalit eivät tarvitse tunnin junaa, niillä ei ole mitään kiirettä. Itse asiassa on parempi mitä kauemmin jätteet pysyvät Turun varastoissa. On niin hullun hommaa kuljettaa iso määrä jätettä Turusta Saloon, parempi olisi kuljettaa pieni määrä Salosta Turkuun, sanoin jo silloin kun asiaa suunniteltiin. Ja Korvenmäki se logistisesti huono paikka onkin.

Poissa silmistä
1 vuosi sitten

Turku saavuttaa hiilineutraaliuden toimittamalla jätteet Saloon. Miten käy Salon? Ei olla hiilineutraaleja.

Turku ei halunut polttolaitosta vaan lobbasi sen Saloon.

Jerppu
1 vuosi sitten

Hiilineutraalius tuskin on Turun motiivi tässä. Mutta kukapa haluaisi koko maakunnan jätteiden polton myrkkypäästöjä, hajuja, tuhkaa ja rekkaliikennettä omaksi riesakseen, kun naapurin pihalla on tilaa?

Tämä muistettava
1 vuosi sitten

Kyse oli pikemminkin siitä, että Turussa ei ollut paikkaa, johon olisi saanut ympäristöluvan kohtuullisessa ajassa. Totta kai olisi ollut keskeisempi sijainti. Toisaalta jos Turun jätteitä viedään nyt Salon ohi Tallinnaan, niin tulevaisuudessa siitä aiheutuva liikenne Korvenmäen ja Uudenmaan rajan välillä jää pois.

Ei sovi enää Turun imagoon
1 vuosi sitten

Naantali ehdotti omaa paikkaa, myös Raisio. Turussa sitä suunniteltiin Topinojalle.

Kyllä niihin paikkoihin olisi ympäristölupa saatu aivan yhtä nopeasti kuin Saloonkin. Nimittäin näitä paikkoja mietittiin jo ennen Saloa.

Muurlalainen
1 vuosi sitten

Odotettavissa 110-tiellä: rekkaralli, ja jätepaalit tänne ja tuhkat jonnekin. Matkalle jäävät savut ja hajut. Ely-keskus nyt purkamaan loputkin ohituskaistojen jäänteet liikenteen sujuvoittamiseksi.

Lounavoima maksoi kuuden miljoonan yhdysputken Salon keskustaan. Heiltä varmaan riittäisi rahoitus liikenteen pullonkaulojen sujuvoittamiseen.

Kiitos kuntapäättäjille, jotka lahjoittivat Rouskiksen Turkuun, saatiin liikenteeseenkin kaivattua lisävipinää.

Marko
1 vuosi sitten
Reply to  Muurlalainen

Vapo pottaa turvetta. Mistäköhän se tulee ja millä kulkee?

Mamma Muurlast
1 vuosi sitten
Reply to  Muurlalainen

Niin samaa sanoisin, mutta ehdit ensin. 110-tien risteys ja nousu Mahtinaisentietä on niin käsittämätön, että vain Salossa tehdään näin.

Miksi piti levennykset poistaa 110-tieltä niin Muurlan puolelta kuin kaupungin puolelta? Kuka informoi silloin elyä kaupungin taholta?

Levennys
1 vuosi sitten
Reply to  Mamma Muurlast

Tosiaan voisi leventää 110-tien takaisin sellaseksi kuin se olikin, ennen kuin tietä piti kaventaa muka vähäisen liikenteen takia.

Samalla voisi suurentaa sitä risteystä, mistä käännytään 110-tielle Mahtinaisentieltä.

Miksiköhän siitä tehtiin alunperinkin niin pieni ja jyrkkä? Eikö otettu raskasta liikennettä ollenkaan huomioon?

Jerppu
1 vuosi sitten
Reply to  Levennys

Eikä kevyttä. Mahtinaisentieltä ja tuosta risteysalueelta puuttuu täysin kevyen liikenteen kulkuväylät, ei ole muuta mahdollisuutta kuin mennä vilkkaan autoliikenteen sekaan. Kevyttä liikennettä ei ole huomioitu edes vähimmässä määrin. Myöskin hartaasti vuosikymmeniä odotettu kevyen liikenteen väylä Muurlan ja Salon väliltä puuttuu. 110-tie ja Kiskontie ovat tuolla välillä vilkasliikenteisiä, kapeita, talvella liukkaita ja pimeitä pätkiä, jota ei juurikaan tee mieli lähteä ilman peltikuorta kulkemaan. Peltikuoren sisällä, henkilöautolla, myös pelottaa 110-tietä ajaa, varsinkin talven liukkailla ja pimeillä keleillä, kun mäki Korvenmäestä alas Muurlan suuntaan on kapea, ahdas, huonosti erottuva, kaiteet lähellä ja siinä moni ajaa todella lujaa ja myös raskasta liikenttä on melkoisen… Lue lisää »

Tämäkin muistettava
1 vuosi sitten
Reply to  Muurlalainen

Kyllä polttolaitosasia oli vireillä jo ennen fuusiota.

Ohikulkija
1 vuosi sitten

Vireillä tarkoitti, kun Riihimäen jätteenpolttolaitos Ekokem pyrki laajenemaan. Näitä hankkeita oli moneen paikkaan eteläisessä Suomessa. Fortum kaappasi laitoksen ja päätti samalla Salon laitoksen jatkosuunnitelmat. Rahoitusta ei löytynyt, mutta Salo panosti lujasti.

Lounavoimasta Salon vastuut on 60%. (Kaukolämpö Oy 50% ja LSJH osuuden kautta 10% ).

Pyöräilijöille muuten jo nykyisellä liikenteellä 110-tie on erittäin vaarallinen, ja risteys Mahtinaisentielle on hyvä esimerkki vaarallisuudesta.

Tänne vaan, Salossa tilaa riittää
1 vuosi sitten

Taisi käydä niin, että aluehallintovirasto joutui nyt syksyllä pakkorakoon antaessaan Korvenmäen jätekeskukselle ympäristöluvan tarkistamisen yhteydessä luvan toiminnan muuttamiseen ja toiminnan aloittamisluvan.

Kun katsoo eilisessä Turun Sanomissa olevaa kuvaa jätepaalikasoista, niin jos lupaa ei olisi saatukaan, niin jätepaalien kanssa olisi oltu tuota pikaa helisemässä jo tulevan vuodenkin alussa. Ellei niistä sitten koota Korvenmäelle Kheopsin pyramidin, korkeus noin 140 metriä, kokoista ehkä omintakeisellekin haisevaa maamerkkiä alueen ekopuiston brändiksi.

Salossa tökkii
1 vuosi sitten

Tämä tietää myös rekkarallia, kun paaleja Korvenmäkeen kuskataan. Hämeentien ja 110-tien valoristeys on melko tukkoinen tälläkin hetkellä, kun rekka joutuu pysähtymään. Ennen kuin se saa painavan lastinsa liikkeelle, on taas punainen valo muille.

Sujuvat tieyhteydet olisivat olleet asialliset hoitaa kuntoon samalla kun Mahtinaisentie tehtiin.

Kierrätystehoa
1 vuosi sitten

Olen saanut oman talouden sekajätteen määrää pienennettyä pahvin lajittelua tehostamalla. Pahvijätettä talouspaperirullista lähtien kertyykin yllättävän paljon.

Mä vaan
1 vuosi sitten

Talous-ja vessapaperirulla on hyvä sytyke nuotioon. Niitä ei sen kauemmas tarvitse kuskata.

Maija
1 vuosi sitten

110-tien liikenne kasvaa nykyisestä. Eli Muurlan suuntaan on pakko rakentaa kevyenliikenteenväylä.

Tämä täytyy nostaa elyn tahi avin sekä kaupungin päättäjien ja vähintään alueen kansanedustajien eteen pakko tehdä -asiana. Piennar ei riitä, ja rekkojen ilmavirta on voimakas

Jerppu
1 vuosi sitten
Reply to  Maija

Se väylähän on Salon kevyen liikenteen kartoituksessa jokunen vuosi sitten listattu ykkösprioriteettina, vaan Salopa ei ole asian eteen pistänyt tikkua ristiin. Ei kiinnosta kaupungissa asuvia päättäjiä syrjäkylien asiat. Eikä Audin ratin takana kevyttä liikennettä pidetä muuta kuin riesana.

Voinko erota Salosta ja liittyä tontteineni johonkin toiseen kuntaan? Johonkin, missä veroeurolle saisi edes hiukan vastinetta ja missä kunta olisi edes välittävinään kuntalaisistaan.

Allan
1 vuosi sitten
Reply to  Jerppu

Tunnin juna on Salon päättäjien ykkösprioriteetti, joten paukkuja ei riitä Salon periferioihin.