Miten päästöt saataisiin kuriin? Varsinais-Suomen ilmastotoimista kaivataan kommentteja

6
Leudot talvet ovat yleistyneet 2000-luvulla ilmastonmuutoksen seurauksena. Kuva tammikuulta 2007, jolloin Halikonlahti tyrskysi tuulenpuuskissa.

Varsinais-Suomessa valmistellaan hiilineutraaliuteen tähtäävää suunnitelmaa, ilmastotiekarttaa, jonka ensimmäinen vaihe on nyt avattu kommentoitavaksi. Maakunnan ilmastotiekarttaan on jäsennelty ne tavoitteet, joita hiilineutraaliuden saavuttaminen vuoteen 2035 mennessä edellyttää.

Tiekartassa on tunnistettu Varsinais-Suomen osalta vaikuttavimmat toimenpiteet kolmella keskeisellä päästösektorilla, joita ovat energia, liikenne ja maatalous. Työtä ohjaa maakunnan ilmastovastuujaosto. Kommentteja toivotaan sekä keinoihin että siihen, mitä tahoja tarvitaan mukaan työhön.

– Tiekartta perustuu ymmärrykseen siitä, minkä täytyy muuttua ja mitä mahdollisuuksia muutos tuo tullessaan. Keskustelua asiantuntijoiden ja muun muassa yritystoimijoiden kanssa on käyty vilkkaasti, kertoo ilmastovastuujaoston puheenjohtaja Timo Metsä-Tokila tiedotteessa.

Näkemyksiä Varsinais-Suomen ilmastotiekartan luonnokseen toivotaan eri tahoilta laajasti: kunnista, yrityksistä, järjestöiltä, tutkijoilta ja kehittäjiltä sekä maakunnan asukkailta.

– Ilmastotiekartta summaa toimet, joihin Varsinais-Suomessa tulee seuraavan vuosikymmenen aikana panostaa. Toivomme toki, että Varsinais-Suomessa kehitetään ratkaisuja, joiden vaikutus ulottuu maakuntaamme laajemmalle. Tämä työ antaa suuntaa myös uuden maakuntastrategian laadintaan, sanoo maakuntajohtaja Kari Häkämies tiedotteessa.

Kyselyn pohjalta viimeistellään tiekartan ensimmäinen vaihe ja suunnitellaan sen toteuttamista vauhdittavaa yhteistyötä, työpajoja ja infotilaisuuksia. Tiekarttatyötä organisoivat Varsinais-Suomen ELY-keskus sekä Valonia osana valtakunnallista CANEMURE – kohti hiilineutraaleja kuntia ja maakuntia -hanketta.

Kommentointi on avoinna 27.11.2020 saakka osoitteessa www.ymparistonyt.fi/ilmastotiekartta2030

6 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
Allan
1 vuosi sitten

Kustannustehokkain tapa on valtakunnallisesti tukea etätyötä vaikkapa työskentelyn hybridimallia.

Yksi tapa olisi esimerkiksi 3000 euron suuruinen verovähennysoikeus etätyöstä.

keijo.k
1 vuosi sitten
Reply to  Allan

Etätyö on ehdottomasti hyvä keino mutta niin pienelle ryhmälle mahdollista. Minun käsityskykyni ei riitä Ministeri Ohisalon uutisekstrassa mainitsemaan väitteeseen polttoaineveron korotuksen vaikutuksesta. Jos joudun pakosta ajamaan jostain syystä joka vuosi saman kilometrimäärän niin paljonko polttoaineen hinnan korotus pienentää aiheuttamaani päästömäärää? Jos polttoaineen hinta nousee kymmenen prosenttia niin väheneekö sen myötä päästöt saman verran? Ohisalo tai joku muu vihreä voisi valaista tuota minulle. Uuteen kulkupeliin ei rahkeita.

Kun ane kirstuun kilahtaa
1 vuosi sitten
Reply to  keijo.k

Uskonnon tunnilla koulussa opetettiin, että aneita maksamalla jotkut valitut pääsee taivaaseen. Uskoisin, että veroja korottamalla pyritään vastaavaan.

Päästöjen laskuoppi
1 vuosi sitten

Salolle paikallisesti ajankohtaisia ovat toimet rehevöityneen Halikonlahden veden laadun parantamiseksi. Käymällä läpi laskuojat ja -putket, niistä virtaava ravinnelaskeuma sekä muuttamalla laskeuma-alueen toimintoja konkreettisesti vähäpäästöisemmiksi.

Kaupunkien välisen rekkarahdin siirtäminen raiteille on toinen vaikutuksiltaan merkittävä muutos, joka on tosin vaikeammin toteutettavissa.

Lämpöpumppu
1 vuosi sitten

Yksi tehokkaimmista tavoista olis kieltää öljy- ja puulämmitys takoilla ja puusaunat. Myös vanhemmat euro-6 pakokaasupäästösäännöstöä olevat autot ajokieltoon.

Mietitäänpä uudestaan
1 vuosi sitten
Reply to  Lämpöpumppu

Puusaunojen kieltäminen Suomessa on sama kuin kieltäisi ihmisiltä maidonjuonnin tai vapaa-ajan vieton. Joku raja sentään kieltämiselläkin.