Ammattina e-urheilu – Joonas Salo on pelannut yhtä tietokonepeliä 5 500 tuntia, eikä se ole edes paljon

0
Joonas Salon työpiste sijaitsee korona-aikana miltei jatkuvasti kotona, ja näytöltä näkyy varsinainen työnkuva. (kuva: SSS/Kirsi-Maarit Venetpalo)

Salolaisessa Salon perheessä on käyty vuosien mittaan samanlaisia keskusteluja kuin nykyisin niin monessa muussakin kotitaloudessa. Yksi juttutuokioiden sisällöistä on ollut ruutuajan määrä.

– Vanhemmat asettivat ymmärrettävästi tarkat rajat. Tietokonepelaaminen piti lopettaa viimeistään iltayhdeksältä ja keskittyä kouluun, kertoo lapsuudenkodissaan asuva, maanantaina 21 vuotta täyttävä Joonas Salo.

Noin viisi vuotta sitten hän huomasi olevansa poikkeuksellisen hyvä pelaamaan yhtä tiettyä peliä. Todettakoon tässä vaiheessa, että kyseessä on Rocket League -niminen peli, joka tarkoittaa jalkapalloa rakettimoottoreilla varustetuilla autoilla.

– Peli on helppo oppia, mutta siinä on vaikeaa kehittyä huipputasolle.

Salo kokeili sitä ensimmäistä kertaa viitisen vuotta sitten. Kun hän huomasi kykynsä, piti koululaisen vähän soveltaa ruutuaikoja.

– Kun minulla oli ensimmäisiä turnauksiani, ne kestivät puolilleöin asti. Pelasin silloin vanhemmilta salaa. En itsekään ollut varma, pystynkö nousemaan pelaajana korkealle tasolle.

Asia paljastui kesällä 2017.

– Pääsin karsintojen kautta yhteen isoon turnaukseen Los Angelesiin. Olin silloin vielä alaikäinen, joten tarvitsin vanhemman mukaan matkalle. Menin sitten olohuoneeseen ja kerroin isälle, että sinun pitäisi lähteä ”Losiin”, Salo naurahtaa.

Ja Kalevi-isähän lähti.

Sen jälkeen Rocket League on vienyt Saloa ja välillä myös hänen vanhempiaan usein etenkin Pohjois-Amerikkaan.

Matkakohteita ovat olleet muiden muassa Yhdysvaltain Washington ja Atlanta sekä Kanadan suurkaupungit Montreal ja Toronto. Löytyy Espanjan Valenciaa, Saksan Leipzigia ja niin edelleen.

Näitä voi ja pitääkin luonnehtia Salon kohdalla työmatkoiksi. Hänen ammattinaan kun on jo kolmisen vuotta ollut elektroninen urheilu.

Käytännössä se tarkoittaa pelaamista keskimäärin neljä tuntia päivässä yksin ja usein sama tuntimäärä myös joukkueen jäsenten kanssa. Täysiä työpäiviä siis.

– Lisäksi turnaukset ovat usein viikonloppuisin. Siinä jää kavereiden näkemiset silloin aika vähiin.

Pelattuja tunteja on takana 5 500. Kun ensimmäinen pelikerta oli vuonna 2015, tulee tunteja yhtä vuotta kohti noin tuhat. Eli vuorokautta kohti noin kolme.

– Tuo 5 500 tuntia on silti aika vähän verrattuna moneen muuhun. Pyrin pitämään määrät maltillisena välttääkseni burnoutin, pohtii ylipäänsä asioihin kypsän oloisesti suhtautuva nuorimies.

Koronaviruksen myötä ulkomaanmatkat ovat vaihtuneet etänä pelattaviin kisoihin. Turnaukset ovat pitkälti samat kuin ennen pandemiaa, mutta Salo osallistuu niihin muiden tavoin kotoaan.

Salo vaihtoi uuteen kolmihenkiseen joukkueeseen hiljattain. Hän on yhdessä Otto Kaipiaisen kanssa Rocket Leaguen johtava suomalaispelaaja. Salolainen saavutti toissa viikolla Suomen mestaruuden.

Tällä hetkellä hän pystyy elättämään itsensä e-urheilulla. Tulot koostuvat kuukausipalkasta sekä lisäksi palkintorahoista. Jälkimmäisiä on kertynyt uralla toistaiseksi runsaat 85 000 Yhdysvaltain dollaria eli noin 70 000 euroa.

Turnauksien järjestäjät maksavat matkat sekä majoituksen täydellä ylläpidolla. Kuluja ammatinharjoittajalle tulee lähinnä tietokoneesta lisävarusteineen.

Rocket League ei ole niin suosittu ja sitä kautta kilpailtu pelimuoto kuin Counter-Striken tyyppiset e-urheilun megahitit. Se näkyy tuloissa.

– Pelaajien kuukausipalkat vaihtelevat tuhannesta kymmeneentuhanteen euroon, maailman parhaimmat pelaajat jo rikastuvat pelaamisella. Itse olen ollut korkeammalla tasolla mutta pudonnut nyt siihen välimaastoon, Salo luonnehtii.

– Hän on nyt tienannut muutaman vuoden ajan enemmän kuin minä, hymähtää mekaniikan pääsuunnittelijana työskentelevä Kalevi Salo.

Mistään pikkujutusta onkin turhaa puhua. Salolla on Twitterissä yli 20 000 ja Twitchissä noin 15 000 seuraajaa. Yksi tulonlähde onkin myös omien pelien striimaaminen nettiin.

– Sitä kautta voi kasvattaa omaa brändiä ja saada sponsoreita.

Säännöllisestä kuukausipalkasta huolimatta mikään ei näissä lajeissa ole ikuista. Rocket League on kasvanut viime kesästä lähtien nopeasti, kun peli on ollut kenen tahansa pelattavissa ilmaiseksi.

– Ihan varmasti tulee paljon uusia pelaajia, jotka haluavat huipulle.

Yksi hyvä esimerkki epävarmuudesta on tänään alkava neljän päivän turnaus, johon Salo osallistuu. Mukana on Euroopan 24 parasta joukkuetta ja palkintopotissa 100 000 dollaria. Tuloja voi siis pitkänä viikonloppuna kertyä paljonkin, mutta varmuutta siitä ei ole.

Myös joukkueen sisällä on kova keskinäinen kilpailu.

– Kolmen pelaajan joukkueessa kaksi voi kääntyä yhtä vastaan: jos he kokevat sen yhden virheitä tekeväksi ongelmaksi, hänet pyritään korvaamaan jollain toisella.

– Lisäksi nuoremmat lahjakkuudet pyrkivät koko ajan korvaamaan meidät kokeneemmat pelaajat.

Niinpä, Salo kuuluu 20-vuotiaana kokeneeseen kaartiin.

Lue lisää e-urheilusta ja Joonas Salosta tästä linkistä.

MIKÄ IHMEEN ROCKET LEAGUE?

Kärjistettynä autojalkapalloa

  • Rocket League -peli julkaistiin vuonna 2015.
  • Lyhyt kuvaelma: virtuaalijalkapalloa autoilla pelattuna.
  • Vastakkain kaksi joukkuetta, jotka pelaavat viiden minuutin mittaisen ottelun.
  • Tavanomaisimmassa Soccar-pelimuodossa voi joukkueessa olla yhdestä neljään pelaajaa.
  • Virallisissa turnauksissa molemmissa joukkueissa pelaajia on kolme.
  • Liikkuva kuva on parempi kuin tuhat sanaa: käsitystä pelistä saa vaikkapa Rakettiliigan Youtube-kanavalta.
  • Lähde: Rakettiliiga