Kameratolpat laskivat nopeuksia – Automaattivalvonnan salamat ovat välkkyneet Somerolla ja Salossa

3
Useimmiten risteysalueille sijoitetut tolpat muistuttavat, että on syytä noudattaa nopeusrajoituksia.. Kuva: SSS/Minna Määttänen

Kantatiellä 52 loppukesästä käyttöön otetut nopeuksien automaattiset valvontatolpat ovat hillinneet nopeuksia Salossa ja Somerolla. Varsinais-Suomen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksen liikenneturvallisuusinsinööri Jaakko Klang toteaa tolppien rauhoittaneen liikenteen rytmiä selvästi etenkin Someron keskustassa.

– Omien havaintojeni ja tienkäyttäjien palautteen perusteella vaikutukset ovat hyvät. Kamerat ovat välkkyneet kunnolla ja lisänneet tietoisuutta automaattisesta nopeusvalvonnasta ja rajoituksista, hän toteaa.

– Jopa rekkakuskeilta saatu palaute on ollut hyvää. Heidän on kuulemma helpompi ajaa, kun ei ole jatkuvia ohittelijoita, jotka sitten kiilaavat suoraan rekan eteen.

Klang sanoo myös Salon ja Someron kaupunkien kiitelleen siitä, että nopeusvalvontaan on saatu lisäresursseja.

– Tolpat muistuttavat, että on hyvä ajaa nopeusrajoitusten mukaan. Seudulla liikkuu säännöllisesti esimerkiksi paljon Suomen itä- ja etelänaapureista tulevia maatalouslomittajia, ja heillä on selvästi muita raskaampi kaasujalka, Klang huomauttaa.

– Ajamiseen on syytä keskittyä. Talvikelit ovat nykyään sumuisia ja sateisia, ja pimeyttä riittää. Teillä liikkuu peuroja, kauriita ja hirviä, ja mustaa jäätäkin voi olla, hän muistuttaa.

– Kameratolpat muistuttavat, että esimerkiksi risteysalueilla kannattaa ajaa hiljempaa, liikenneturvallisuusinsinööri Jaakko Klang sanoo. Kuva: TS-arkisto/Marttiina Sairanen

Onnettomuustilastot päivittyvät jälkijunassa, joten tolppien mahdollisesta vaikutuksesta kolareiden määrään saa tietoa vasta keväällä. Myös Salon poliisiasemalta todetaan, että kameratolppien vaikutuksista onnettomuuslukuihin on vielä liian varhaista vetää johtopäätöksiä. Tilastoissa on muutenkin paljon vuosivaihteluja, koska tieosuuden kolarimäärät ovat pieniä.

Someron ja Raaseporin välillä kantatiellä 52 on kaikkiaan 17 kameratolppaa, joista noin puolessa kerrallaan on valvontakamera. Kameroiden paikkaa vaihdetaan säännöllisesti.
Salon poliisista todetaan kameravalvonnan vaikuttavan eniten niihin kuljettajiin, jotka muutenkin ajavat suunnilleen nopeusrajoitusten mukaan. Sen sijaan paikalliset kaahailijat kiihdyttelevät kameratolppien välillä opittuaan niiden sijaintipaikat: heihin tehoavat parhaiten liikennevalvonta ja kamera-autot.

Kameratolppien tutkatekniikka mittaa ajonopeuksia jopa 150 metrin päästä ja voi seurata samanaikaisesti usean eri ajoneuvon nopeuksia eri kaistoilla. Uusien peltipoliisien ottamat kuvat ovat vanhoja huomattavasti tarkempia, joten niiden perusteella voidaan määrätä ylinopeussakon lisäksi liikennevirhemaksu esimerkiksi turvavyön käyttämättä jättämisestä tai matkapuhelimen käytöstä ajon aikana.

– Poliisilla on hyvä panostus seudun liikenteeseen, mutta korostan, että kameratolppien päätavoite ei ole sakottaminen, vaan liikenneturvallisuuden parantaminen. Ne muistuttavat, että esimerkiksi risteysalueilla kannattaa ajaa hiljempaa, Jaakko Klang painottaa.

Nopeuksia halutaan hillitä, koska ylinopeus on keskimääräistä useammin osatekijänä kantatiellä 52 tapahtuvissa liikenneonnettomuuksissa. Poliisin tietoon tuli vuosina 2014–2018 Raaseporin ja Someron väliseltä tieosuudelta kaikkiaan 223 liikenneonnettomuutta. Niistä kahdessa menehtyi ihminen ja 35 loukkaantui. Vuonna 2019 tiellä tapahtui kaksi kuolemaan johtanutta onnettomuutta.

kantatien 52 peltipoliisit otettiin käyttöön elokuussa. Kuva: SSS/Minna Määttänen

Komisario Tuomo Katajisto Lounais-Suomen poliisista sanoo, että automaattivalvonnan lisääntymisestä huolimatta törkeää ylinopeutta on tänä vuonna ajettu enemmän kuin ennen.

– Tuntuman mukaan kyse ei ole siitä, että ylinopeutta ajavat jäisivät nyt aiempaa useammin kiinni, vaan törkeiden ylinopeuksien määrä liikennevirrassa on yleisesti kasvanut.

Ylikonstaapeli Vesa Roima toteaa, että nopeudet tuppaavat nousemaan suuriksi, koska tieosuus on rauhallinen.

– Salon ja Someron välillä mitataan välillä yllättävänkin isoja nopeuksia risteysalueiden ulkopuolella, siellä on niin paljon yksitoikkoista suoraa, Roima arvioi.

Parin vuoden sisällä automaattivalvonta on tulossa valtatielle 10 Kosken ja Liedon välille.

Varsinais-Suomessa ja Satakunnassa tapahtuu vuodessa yhteensä noin 20 liikennekuolemaa. Liikennekuolema aiheuttaa yhteiskunnalle 2,2 miljoonan euron kulut.

3 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
peltari
6 kuukautta sitten

Olisipa hienoa tietää missä nämä kantatie 52 onnettomuudet ovat tapahtuneet. Kyseiset pöntöt kohdissa, joissa ei mitään ruuhkaa ja mitään liikenteellistä vaaraa! Ehkä yöaikana tyhjällä maantiellä joku satunnainen. Selväähän se, rahastuspönttöijä nämä on. Ajan Salosta Hankoon, ja en kyllä ikinä näissä pönttöjen kohdilla muita näkynyt. Jos vedotaan eläimiin, ei niitä näissä risteyksissä yleensä näy. Mahtinaisen risteys Korvenmäkeen tulee jatkossa olemaan ongelma kuten Heikki Tammisen valtuustoaloitteessa lukee, mutta ei siinä Pöntöt paljon auta.

Vinku
6 kuukautta sitten
Reply to  peltari

Liikennevalvonta ei kata noilla sakkotuloilla edes omia kulujaan. Turha vinkua ainaisesta ”rahastuksesta”, kun joka kotterossa on nopeusnäyttö ihan siellä auton sisällä lämpimässä kuskin edessä. Sen pitäisi olla valaistukin, eli pimeällä näkee sen oman kärryn vauhdin.

Mt 110 ja Mahtinaisentien risteyksessä vältin peurakolarin, kun ajoin nopeusrajoituksen mukaisesti.

niinpä
6 kuukautta sitten

Poliisi kertoi, että nopeudet pyrkivät kasvamaan, kun on niin rauhallinen tie.