Tavoitteena työ teatterissa – salolainen Kasper Korpela pääsi Savoy-teatterin West Side Storyyn

0
Kasper Korpela sanoo olevansa kiitollinen kaikille salolaisille teatterintekijöille, joiden kanssa hän on saanut työskennellä. – Salossa tehdään hienoa teatteria ja annetaan nuorille mahdollisuus päästä mukaan oppimaan. Helsingissä nuorille ei avaudu läheskään samalla tavalla mahdollisuuksia. Kuva: Iina Nyländen

Salolainen Kasper Korpela kiinnostui teatterinteosta kymmenisen vuotta sitten. Hän oli silloin kummitätinsä kanssa katsomassa Teatteri Provinssin esitystä musikaalista The Sound of Music.

– Innostuin valtavasti, kun lavalla oli paljon ikäisiäni näyttelemässä. Sen jälkeen aloitin harrastuksen Provinssin nuorisoryhmässä.

Näyttelijäntyön opinnot syksyllä Laajasalon opistossa aloittanut 19-vuotias Korpela on ehtinyt olla mukana Provinssin lisäksi Salon Näyttämön ja Salon Teatterin toiminnassa. Provinssin Kirka -musikaalissa hän sai näytellä nuorta Dannyä. Sitä seurasi Viulunsoittaja katolla ja viimeksi Tohtori Živago.

Korpela muistaa olleensa hillittömän ujo vielä Kirka-musikaalin aikaan.

– Jännitin ihan sairaasti joka kerta, kun astuin lavalle ja jännityksiä tulee edelleen. On ristiriitaista laittaa itsensä vapaaehtoisesti epämukavuusalueelle, mutta toisaalta esiintymistä ja laulamista rakastaa niin paljon, että on valmis puskemaan itsensä rajan yli. Monesti ei jälkeen päin muista, mitä lavalla on tehnyt, hän naurahtaa.

– Olin Salossa mukana monenlaisissa projekteissa, mutta käännekohdaksi muodostui viime vuonna Salon Teatterin Myrskyluodon Maija.

Korpela sai pienen roolin pääpari Maijan ja Jannen vanhimpana poikana ja oli mukana myös musikaalin kuorossa ja tanssiryhmässä.

– Ihailin suuresti Myrskyluodon Maijan ohjaajan Peter Nybergin työskentelyä, ja sinä kesänä innostuin näyttelemisestä toden teolla ja aloin miettiä ammatinvalintaa.

Vuohensaaren katsomossa istui yhtenä esitysiltana helsinkiläisen tanssikoulu StepUpin osakas, tanssinopettaja Marco Bjurström, joka kiinnitti huomiota Korpelaan ja tarjosi tälle paikkaa StepUpin musiikkiteatterin koulutusohjelma Skenestä.

– Aloin matkustaa joka keskiviikko ja sunnuntai Helsinkiin. Olen nyt ollut Skenessä kaksi vuotta ja homma on johtanut toiseen. Meillä oli Aleksanterin teatterissa pari isoa näytöstä ja Hair -musikaalin jälkeen sain kutsun ensi syksyksi Savoy-teatteriin toteutettavan West Side Storyn pääsykokeisiin, Korpela iloitsee.

Kasper Korpela viihtyy Laajasalon opistossa. Kuva: Iina Nyländen

West Side Storyn pääsykokeita oli kaksin kappalein ja niiden päätteeksi Korpela kiinnitettiin Anybodysin rooliin. Alkuperäisessä käsikirjoituksessa Anybodys on Jets-jengin ympärillä roikkuva rohkea poikatyttö, joka haluaa liittyä jengiin, mutta saa tehtäviä viestinviejänä ja tiedustelijana.

– West Side Story tulee olemaan ensimmäinen ammattilaisesitys, jossa olen mukana ja saan silloin ensimmäiset palkat näyttelijän työstä, Korpela hehkuttaa.

Musikaalitreenit alkavat toukokuussa; esitykset ovat syksyllä.

– Pääroolien näyttelijät tulevat Yhdysvalloista. Versiosta tulee englanninkielinen ja se vähän jännittää, koska englannin kieli ei ole vahvuuteni. Aion petrata kielitaitoa vuoden aikana, Korpela suunnittelee.

Tuomas Parkkinen ohjaa musikaalin, jossa lavalla nähdään myös muun muassa Maria Ylipää, Diandra Flores ja Chike Ohanwe.

Salon seudun ammattiopistosta visualistiksi viime keväänä valmistunut Kasper Korpela muutti Salosta Helsinkiin, kun pääsi opiskelemaan Laajasalon opiston näyttelijäntyön linjalle.

– Hain teatterikorkeakouluun ja etenkin kolmanteen vaiheeseen, mutta en siitä eteenpäin. Opiskelu ei ole näyttelijänä menestymisen edellytys, joten en ota paineita teatterikorkeakouluun pääsystä, hän sanoo.

– Minulle suositeltiin kansanopistoa, joten hain muutamaan paikkaan. Muutama tuttu Salosta on käynyt Laajasalon opiston. Olin kuullut tästä pelkkää hyvää enkä ole pettynyt!

Korpela toteaa, että opiskelu on intensiivistä.

– Täällä pitää koko ajan olla hereillä ja keskittyä, kun jossain muussa koulussa voi välillä jäädä omiin ajatuksiinsa. Kaikki ovat superhyperenergisiä, hän hymähtää.

Kasper Korpela toteaa työllistymisen näyttelijän ammatissa olevan aina epävarmaa.

– Suhteita pitää luoda, hän sanoo ja aikoo keskittyä tehtävään kerrallaan.

– Kaikki on muutenkin nyt niin epävarmaa koronapandemian takia. On turhauttavaa treenata mitään, kun koko ajan on pelko siitä, että esitykset perutaan, kuten viime keväänä kävi Salon Teatterin Tippukivitapaukselle, jossa olin mukana. Harmittaa todella, etten pysty olemaan mukana, kun sitä esitetään ensi keväänä.